Aansprakelijkheid bij ongeval met wagen van andere persoon

ingrid006
Topic Starter
Berichten: 1

Aansprakelijkheid bij ongeval met wagen van andere persoon

#1 , 19 aug 2008 16:28

Beste,

Ik vroeg mezelf af of er enige aansprakelijkheid berust op de persoon waarop de wagen geregistreerd is in geval van een ongeval veroorzaakt door een andere persoon die met de wagen rijdt (met toestemming).

Dus stel bv. dat persoon A zijn wagen uitleent aan persoon B en deze (B) een ongeval veroorzaakt. Is persoon A dan op éniger wijze aansprakelijk voor de veroorzaakte schade?

En indien dit het geval is, kan deze aansprakelijkheid ongedaan gemaakt worden door een schriftelijke overeenkomst tussen beiden waarin B verklaart volledig verantwoordelijk te zijn voor wat er met de ontleende auto gebeurt in de periode van ontlening?

Mvg,

Ingrid

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 19 aug 2008 17:49

In België is men verplicht een auto te verzekeren als men daar de openbare weg mee op wil. De verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid dekt dus (in principe) alles wat door middel van die auto wordt veroorzaakt (behalve eigen schade). Het is dus om het even wie er mee rijdt.
Ik vermoed dat bij opzettelijk misbruik e.d. de verzekeraar zal proberen terugvorderen van diegene die zo een fout beging.

Ik denk niet dat de overeenkomst die U voor ogen heeft gevolgen kan hebben.


(de problematiek van de huurauto of de vervangingswagen is nog iets anders)



Beste,

Ik vroeg mezelf af of er enige aansprakelijkheid berust op de persoon waarop de wagen geregistreerd is in geval van een ongeval veroorzaakt door een andere persoon die met de wagen rijdt (met toestemming).

Dus stel bv. dat persoon A zijn wagen uitleent aan persoon B en deze (B) een ongeval veroorzaakt. Is persoon A dan op éniger wijze aansprakelijk voor de veroorzaakte schade?

En indien dit het geval is, kan deze aansprakelijkheid ongedaan gemaakt worden door een schriftelijke overeenkomst tussen beiden waarin B verklaart volledig verantwoordelijk te zijn voor wat er met de ontleende auto gebeurt in de periode van ontlening?

Mvg,

Ingrid

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 21 aug 2008 11:58

“Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(Burgerlijk Wetboek).

Een voertuig toevertrouwen aan een chauffeur die rij-onbekwaam is kan zulke daad zijn.

“Art.3.§ 1. De verzekering moet waarborgen dat benadeelden schadeloos worden gesteld in geval van burgerrechtelijke aansprakelijkheid van de eigenaar, van iedere houder en van iedere bestuurder van het verzekerde motorrijtuig, alsmede van degenen die daarin worden vervoerd...”(21 NOVEMBER 1989. - Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

3399AAaa
Berichten: 818

#4 , 06 jan 2009 15:19

klopt het dat mijn autoverzekering dus de schade van anderen dekt, maar nooit schade van mezelf, dus noch mijn eigen lichamelijk, noch de stoffelijke schade bij mezelf?

maw "de benadeelde" is elke andere persoon dan mezelf?

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 07 jan 2009 16:54

kijk eens in uw polis ... zijn uitgesloten van betaling -- de verzekeringsnemer ( van de polis) de bestuurder( ongeacht wie) en de eigenaar van het voertuig.

dus mijn auto - verzekering op naam van mijn moeder - ingeschreven op naam van mijn echtgenote - bestuurd door mijn vader we zitten met 4 in de wagen en niemand is dus verzekerd.

ps zet uw wagen in uw garage en deze brandt uit en sus ook schade aan uw woning == niet verzekerd lees de polis maar

best is dan oa een polis inzittende verzekering te nemen en een polis bestuurder voertuigen ( zijn de kindere,n ook verzekerd als bromfietsbestuurder van een vreemde bromfiets)

Voor het geld moet ge het niet laten 1 serieus feit gehad ( schade 8.000 euro) - verzekering heeft alles geregeld - ik betaal met de glimlach jaarlijks de premie hoor.

of wat met een ongeval waarbij de fietser ( onvoorzichtig) over de motorkap van een wagen wordt geslingerd ( minderjarige fietser 100% in fout) - beide benen en knieen verbrijzeld - ouders geen verzekering ook geen familiale of burgerlijke aansprakelijkheid - Ouders moesten in principe nog opdraaien voor de kosten (bluts en enkele krassen op de wagen en voor het oponthoudt van de trams)

Terug naar “Verkeersongevallen”