Vluchtmisdrijf + niet verzekerd

Chargiep
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vluchtmisdrijf + niet verzekerd

#1 , 12 mar 2020 10:36

Hallo,
Deze week heb ik een accident gehad in mijn straat tegen een geparkeerde wagen. Conclusie: Schade aan mijn wagen + een andere wagen.
Door de shock ben ik naar huis gelopen en mijn auto laten staan en de volgende ochtend naar de politie gegaan.
Na het opmaken van een PV. Vertelde de politie dat ik terug moest komen met de nodige documenten (verzekering).

Toen ik terug thuis was, belde ik direct naar mijn verzekeraar. Blijkt dat ik van 17 januari niet meer verzekerd ben!
Zij hebben daarvoor een brief opgestuurd en dus niet aangetekend. Ik sta echt perplex dat ik al 2 maand zonder verzekering rij (gebruik mijn wagen dagelijks voor vere afstanden).
Dus conclusie ik heb vluchtmisdrijf gepleegd + zonder een verzekerde wagen!
Mijn wagen is nu niet het groot probleem, maar ik veronderstel dat ik de andere wagen zal moeten vergoeden met men eigen geld + voor de rechtbank komen
+ het zou mijn 2e keer zijn dat ik voor de rechtbank zal komen (eerste keer 2018 vanwege alcoholcontrole waarvan ik 1 maand rijverbod heb gekregen)
Dat was ook de reden waarom mijn verzekeraar mij niet meer wilde verzekeren.

Wat zal ik mogen verwachten op de rechtbank, als privé kosten aan mijn buurman zijn wagen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2020 10:56

Vlucht misdrijf pleeg je nooit als je verzekerd en niet gedronken heeft, rechter zal toch daar wel even over nadenken van ik wist het niet .

de straf zal zeker niet min zijn, heb geen glazen bol wat de rechtbank gaat uitspreken zeker rijverbod en een ferme boete
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DoubleCheck

#3 , 12 mar 2020 11:15

Toen ik terug thuis was, belde ik direct naar mijn verzekeraar. Blijkt dat ik van 17 januari niet meer verzekerd ben!
Zij hebben daarvoor een brief opgestuurd en dus niet aangetekend. Ik sta echt perplex dat ik al 2 maand zonder verzekering rij (gebruik mijn wagen dagelijks voor vere afstanden).
U dient zelf te weten wanneer uw verzekering afloopt en vernieuwd moet worden. De einddatum van de verzekerde periode staat op uw groene kaart. Als uw verzekering u geen uitnodiging tot betaling voor het volgende jaar stuurt, dient u zelf met hen contact op te nemen om te horen waar het fout gegaan is. Idem met de keuring: de meldingen dat u uw wagen moet laten keuren worden ook niet aangetekend verstuurd. Bij mij is er ooit zo eentje verlorgen gegaan in de post, maar ik heb wel zelf gemerkt dat mijn lopende keuringbewijs bijna verlopen was. Dan maar gewoon op eigen initiatief naar de keuring gegaan en die hebben mijn wagen gewoon gekeurd en mij een nieuw keuringsbewijs geleverd.

Om maar te zeggen: u kan de schuld van het niet verzekerd zijn niet bij uw verzekeringsmaatschappij leggen. U dient zelf deze periodes in het oog te houden.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 12 mar 2020 11:55

Toch even opletten.

Gebruikelijk is dat de maatschappij, bij niet betaling, minstens een aangetekende rappel moet sturen, waarbij u 14 of 15 dagen de tijd krijgt om te betalen. Bij gebrek aan betaling, wordt de dekking met terugwerkende kracht op de vervaldag afgenomen.

Anders zal ze zeker een aangetekend bericht gestuurd hebben, als de dekking om een andere reden niet verlengd wordt.

Nu ja, met hetgeen u hier schrijft, neem ik aan dat u toch een advocaat nodig heeft, die zal hier ook wel op letten.

Franciscus
Berichten: 38595

#5 , 12 mar 2020 11:59

Bij mijn weten eindigt het verzekeringscontract nadat er een aangetekend schrijven is geweest van de verzekering. U krijgt (meestal) een betalingsopdracht dan een rappel en dan een AS. 15 dagen later bent u niet meer verzekerd.
Politie kan en zal dit zeker opvragen bij uw verzekering. gezien januari en maart ... is de kans inderdaad groot...
In shock en met die voorgaande veroordeling... ik spreek me niet uit maar...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 mar 2020 12:09

Bent u toevallig recent verhuist?

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 12 mar 2020 12:16

Dit is wettelijk geregeld:
Opzegging na schadegeval

Art. 86. § 1. In de gevallen waarin de verzekeraar zich het recht voorbehoudt de overeenkomst na het zich voordoen van een schadegeval op te zeggen, beschikt de verzekeringnemer over hetzelfde recht. Die opzegging geschiedt ten laatste één maand na de uitbetaling of de weigering tot uitbetaling van de schadevergoeding.
De opzegging wordt van kracht na het verstrijken van een termijn van ten minste drie maanden te rekenen van de dag volgend op de betekening, de dag volgend op de datum van het ontvangstbewijs of, ingeval van een aangetekende zending, te rekenen van de dag die volgt op zijn afgifte.

Indien de verzekeringnemer, de verzekerde of de begunstigde één van zijn verplichtingen, ontstaan door het schadegeval, niet is nagekomen met de bedoeling de verzekeraar te misleiden, kan deze laatste te allen tijde de verzekeringsovereenkomst opzeggen, zodra hij bij een onderzoeksrechter een klacht met burgerlijke partijstelling heeft ingediend tegen één van deze personen of hem voor het vonnisgerecht heeft gedagvaard, op basis van de artikelen 193, 196, 197, 496 of 510 tot 520 van het Strafwetboek. De opzegging wordt van kracht ten vroegste een maand te rekenen van de dag volgend op de betekening, de dag volgend op de datum van het ontvangstbewijs of, ingeval van een aangetekende zending, te rekenen van de dag die volgt op zijn afgifte.
De verzekeraar moet de schade als gevolg van die opzegging vergoeden indien hij afstand doet van zijn vordering of indien de strafvordering uitmondt in een buitenvervolgingstelling of een vrijspraak.
(...)
bron

Ga dus na of de verzekeringsmaatschappij bovenstaande procedure correct heeft gevolgd.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 12 mar 2020 14:16

Conclusie: Schade aan mijn wagen + een andere wagen.
Door de shock ben ik naar huis gelopen en mijn auto laten staan en de volgende ochtend naar de politie gegaan.
Zelf naar politie gegaan, nog voor er aangifte door tegenpartij was of vaststelling van het ongeval door politie :?:

Dat kan u nog enige mildering opleveren ...

Toen ik terug thuis was, belde ik direct naar mijn verzekeraar. Blijkt dat ik van 17 januari niet meer verzekerd ben!
Zij hebben daarvoor een brief opgestuurd en dus niet aangetekend.
Uw groene kaart liep maar tot dan ?

Mijn wagen is nu niet het groot probleem, maar ik veronderstel dat ik de andere wagen zal moeten vergoeden met men eigen geld + voor de rechtbank komen
Ja

Zorg dat tegenpartij vergoed is voor je op de rechtbank staat

+ het zou mijn 2e keer zijn dat ik voor de rechtbank zal komen (eerste keer 2018 vanwege alcoholcontrole waarvan ik 1 maand rijverbod heb gekregen

Wat zal ik mogen verwachten op de rechtbank,
Dit kan een recidive-situatie opleveren

Voor welk artikel en § ben je veroordeeld

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... t4hs5#34p2

Art 34 §2 (dat is vanaf 0,35 mg/L of wel 0,8‰ ) en vluchtmisdrijf binnen 3 jaar nadien = recidive en zwaardere straffen

Art 34 §1 levert dat niet op, maar eindigt doorgaans ook niet voor de rechter ...


Rechter weet ook dat vluchtmisdrijf nagenoeg altijd dient om àndere inbreuken te verdoezelen
Zelfs als rechter aanneemt dat het niet omwille van de niet-verzekering was,
wat je blijkbaar zelf nog niet wist maar wél zeer gebruikelijk is bij vluchtmisdrijf,
dan gaat rechter zich afvragen waarom dan wel ...
... kijkt vervolgens op je strafblad

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 12 mar 2020 14:20

Bij mijn weten eindigt het verzekeringscontract nadat er een aangetekend schrijven is geweest van de verzekering.
Er is ook de mogelijkheid van opzeg op volgende vervaldag, niet verlenging dus, ipv voortijdig stopzetten

D0gD0g

#10 , 12 mar 2020 14:32

Je kan eender wat verzinnen tegen de rechter, zelfs al zeg je dat die auto in de weg stond,en dat je een niet te stuiten panische angst kreeg in die mate dat je niet meer de controle over jezelf had en naar huis bent gelopen. En volhouden dat je absoluut niet wist dat uw verzekering verlopen was. Als hij je gelooft, krijg je een milde straf.Want voor de rechter heb je immers altijd het recht op vrije meningsuiting zelfs al ben je schuldig.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 mar 2020 16:51

Lees je polis.
Je zal zien dat er maar een einde aan de verzekeringsovereenkomst kan gemaakt worden door de verzekeraar met een aangetekend schrijven. Een gewoon, niet aangetekend schrijven volstaat niet.
Vraag aan de maatschappij het bewijs van verzending van aangetekend schrijven. Als ze dat niet kan voorleggen, ben je nog verzekerd.

Terug naar “Verkeersongevallen”