Uitnodiging tot verhoor: Verkeersongeval stoffelijke schade met vluchtmisdrijf

Loxiax
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitnodiging tot verhoor: Verkeersongeval stoffelijke schade met vluchtmisdrijf

#1 , 05 mar 2020 13:20

Goedemiddag,

Gisterenavond zat er een brief in mijn brievenbus van de politie. 'Uitnodiging tot verhoor: Verkeersongeval stoffelijke schade met vluchtmisdrijf' als verdachte categorie III.

Er staat een datum + straat vermeld waar het gebeurd zou moeten zijn. Ook staat mijn nummerplaat vermeld op deze papieren.
Ikzelf ben 100% zeker dat ik daar zelf niet in de buurt ben geweest op die dag. (Kan ik zelf ook nazien met een gps-systeem die mij dagelijks volgt via mijn gsm)
Ik ben er zelf vrij zeker van dat ik die dag niet gereden heb met deze wagen.

In de brief staat er 'persoon verdacht ... strafbaar met gevangenisstraf', waardoor ik toch in paniek ben...

Moet ik mij zorgen maken, terwijl ik toch zeker van mijn stuk ben dat ik hier niets mee te maken heb?
In de brief spreken ze ook over het recht op een advocaat. Raden jullie aan om naar het verhoor te gaan met advocaat? Geeft dit niet het gevoel dat ik mij wil verdedigen?

Indien meer info nodig of vragen, laat maar horen dan.

Bedankt voor jullie respons.

Hopelijk is mijn paniekreactie onterecht...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 mar 2020 15:54

Als je zeker bent dat je er niet geweest zijt, en dat ook kan bewijzen aan de hand van uw GSM, moet je u niet ongerust maken. Mogelijks heeft de getuige uw nummerplaat verkeerd gelezen. Als verdacht ga je nog niet naar de gevangenis

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 05 mar 2020 15:57

Om even de advocaat van de duivel te spelen, waar uw gsm was bewijst toch niet waar uw auto was?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 mar 2020 00:20

Er staat een datum + straat vermeld waar het gebeurd zou moeten zijn. Ook staat mijn nummerplaat vermeld op deze papieren.
Ikzelf ben 100% zeker dat ik daar zelf niet in de buurt ben geweest op die dag. (Kan ik zelf ook nazien met een gps-systeem die mij dagelijks volgt via mijn gsm)
Uw GSM bewijst niet waar uw wagen was
Zelfs niet waar u was

Maar het kan helpen.

Ik ben er zelf vrij zeker van dat ik die dag niet gereden heb met deze wagen.
Wie kan er wél mee gereden hebben :?:

Afhankelijk van de datum van de feiten, bent u best mogelijk verplicht de bestuurder door te geven ...
Als het geen jaren geleden is (van voor de wetswijziging) moet u dat doorgeven.


Heeft u ooit schade gemerkt aan het voertuig :?:
Hersteld :?:

In de brief staat er 'persoon verdacht ... strafbaar met gevangenisstraf', waardoor ik toch in paniek ben...
Niet pânikeren ...

Eerst nog rechtbank, daar moet je al veroordeeld worden
En bak voor vluchtmisdrijf, dan moet het al héél serieus zijn, geen tikje ... denk dodelijk ongeval.
Maar de wettelijke mogelijkheid tot gevangenisstraf bestaat, dus moet men die ook vermelden en bepaalt ze ook de Salduz-categorie.

Raden jullie aan om naar het verhoor te gaan met advocaat?
Wat je vooral moet onthouden is dat je niets hoeft te zeggen waarmee je jezelf beschuldigd.

Op dit moment heb je -met wat je hier aan info geeft- eigenlijk nog vrij weinig om een advocaat te contacteren.
Je weet blijkbaar nagenoeg niets van de feiten buiten datum & plaats ...
Maar het kan

Als je rechtsbijstand hebt, kan je die alvast op de hoogte brengen.

Geeft dit niet het gevoel dat ik mij wil verdedigen?
Het zou nogal gek zijn dat je je NIET wil verdedigen tegen een beschuldiging van vluchtmisdrijf ... vooral als je stelt dat je dat niet deed.

Hopelijk is mijn paniekreactie onterecht...
Ja

Anderzijds moet je er ook niet te licht over gaan

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 mar 2020 09:32

Om even de advocaat van de duivel te spelen, waar uw gsm was bewijst toch niet waar uw auto was?
Je maakt natuurlijk al meer kans dat het aanvaard wordt als uw GPS in de wagen is ingebouwd.

D0gD0g

#6 , 12 mar 2020 17:28

Om even de advocaat van de duivel te spelen, waar uw gsm was bewijst toch niet waar uw auto was?
En ook niet waar hij was, maar misschien wel waar zijn gsm was.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 25 mar 2020 15:26

Er staat een datum + straat vermeld waar het gebeurd zou moeten zijn. Ook staat mijn nummerplaat vermeld op deze papieren.
Ikzelf ben 100% zeker dat ik daar zelf niet in de buurt ben geweest op die dag. (Kan ik zelf ook nazien met een gps-systeem die mij dagelijks volgt via mijn gsm)
Uw GSM bewijst niet waar uw wagen was
Zelfs niet waar u was

Maar het kan helpen.
topicstarter heeft het over een gps systeem....
Bedoelt hij daarmee mss een soort ingebouwd track-and-trace systeem in de auto, dat hem toelaat via zijn gsm de locatie van de wagen te bepalen ?

Zo ja, dan zou het wél kunnen helpen om daarmee aan te tonen waar de auto zich bevond op het ogenblik van de (al dan niet vermeende) feiten, niet ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Verkeersongevallen”