Vluchtmisdrijf

A_Douglas
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee
Locatie: Limburg

Vluchtmisdrijf

#1 , 23 jan 2020 14:18

Onlangs op een groot warenhuisparking (heel) licht een andere wagen geraakt met mijn wagen. Auto stilgelegd, uitgestapt en gekeken of er schade was. Was nog donker die ochtend, en heel weinig te zien, maar toegegeven wel lichte krasjes die er evengoed al konden zijn nog voor de lichte aanraking. Anyway, ik had toch moeten mijn verantwoordelijkheid nemen en op zn minst een briefje nalaten... maar deed dit niet. Ondertussen oproep voor gesprek van politie gekregen, getuige nr-plaat genoteerd. Ik nam reeds contact op met eigenaar wagen, thuis opgezocht en oprechte excuses aangeboden. Was kalme man en begreep alles eigenlijk nog goed. Ik vond het mijn plicht om op zn minst die persoon onder ogen te komen. Enkel mijn verhaal gedaan en meermaals excuses aangeboden.

Ik weet dat de minimumboete €200 (x6 of x8, dus €1200 of €1600) zal bedragen vermoed ik. Maar mijn vraag is of dit ook hoger kan oplopen in dit geval?
Want minimum is €200 maar maximum is €2000 (x6 of x8). Kan dus enorm hoge boete zijn...

Waar houden rechters rekening mee?
Er staan ook vaak te lezen over een gevangenisstraf, dus ook bij enkel blikschade...

Bedankt voor het lezen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 jan 2020 17:13

... maar toegegeven wel lichte krasjes die er evengoed al konden zijn nog voor de lichte aanraking.
Of niet natuurlijk ...

Ik weet dat de minimumboete €200 (x6 of x8, dus €1200 of €1600) zal bedragen vermoed ik.
X 8 intussen
Deel van de boete kan voorwaardelijk zijn als u nog geen strafblad heeft

Maar mijn vraag is of dit ook hoger kan oplopen in dit geval?
Ja, tot 2000€ x 8 ...

Eerste veroordeling is doorgaans tegen de ondergrens aan en/of deel voorwaardelijk (zo'n 1/3 tot 1/2)

Komen er bij veroordeling altijd bij:
Gerechtskosten (~80€)
Bijdrage Slachtofferfonds (200€)
Bijdrage juridische 2de lijns bijstand (20€)


Deel van de straf kan ook een verval van het recht tot sturen zijn (aka "rijverbod")
Om terug in dat recht hersteld te worden, kunnen er zgn Herstelonderzoeken opgelegd worden
(bvb theorie of praktijk examen herdoen, of psychomedische tests)

Want minimum is €200 maar maximum is €2000 (x6 of x8). Kan dus enorm hoge boete zijn...
Da's voor de zware gevallen ...
Waar houden rechters rekening mee?
Vergoeding tegenpartij
Schuldinzicht
Uw kop laten zien op de eerste zitdag

Er staan ook vaak te lezen over een gevangenisstraf, dus ook bij enkel blikschade...
In principe kan het
In praktijk gebeurt dat niet voor een prutsongeval, en wordt het zelfs bij zware gevallen vaak nog voorwaardelijk uitgesproken

A_Douglas
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee
Locatie: Limburg

#3 , 24 jan 2020 12:14

Vriendelijk bedankt voor de snelle en duidelijke uitleg. Hiermee kan ik verder.

Voor wat het waard is... ik baal enorm en heb mezelf wel duizend keer voor de kop geslagen, en enorm verschoten hoe egoistisch en debiel een mens kan reageren (in dit geval dus ikzelf) wanneer men in een situatie terechtkomt die niet vanzelfsprekend is. En wie z'n gat verbrand moet op de blaren zitten.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”