Art 24 - niet gerespecteerd door de gemeente?

ancaramba
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Art 24 - niet gerespecteerd door de gemeente?

#1 , 25 dec 2019 13:50

Ik had een bedenking over het ongeval van mijn dochter. Zij is aangereden op een oversteekplaats door een auto die van om de hoek kwam. Alhoewel de bestuurder van de wagen helemaal in fout was heb ik een bedenking bij de parkeetplaatsen op de rijbaan die zijn aangegeven door de gemeente met witte volle lijnen. Die liggen namelijk niet op 5m van de oversteekplaats en belemmeren het zicht op de oversteekplaats! Heeft de gemeente niet de verantwoordelijkheid om de wet te respecteren? Kan ik hen hiervoor ingebreke stellen om de straat naar school ook veiliger te maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 25 dec 2019 14:00

Gezien volle witte lijnen liggen die oversteekplaatsen niet op de rijbaan. Dus mag een wagen daar tot aan het zebrapad geparkeerd staan. Gemeente had beter het trottoir laten uitstulpen en ook de 5 meter als trottoir aanleggen. Liefst met een paaltje op het einde.
Voordeel betere zichtbaarheid en nooit een probleem met een wagen die te dicht bij een zebrapad zou staan. Politie moet dan ook niet dagelijks PV opstellen want men kan daar nooit verkeerd staan.

Edoch zal volgens mijn bescheiden mening geen valabel argument zijn voor de rechtbank.

Wel een bijkomend element is de school.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 dec 2019 14:27

Alhoewel de bestuurder van de wagen helemaal in fout was heb ik een bedenking bij de parkeerplaatsen op de rijbaan die zijn aangegeven door de gemeente met witte volle lijnen. Die liggen namelijk niet op 5m van de oversteekplaats en belemmeren het zicht op de oversteekplaats!

Heeft de gemeente niet de verantwoordelijkheid om de wet te respecteren? Kan ik hen hiervoor ingebreke stellen om de straat naar school ook veiliger te maken?
Die wetgeving geldt voor weggebruikers, niet voor de gemeenten /wegbeheerders ...

Maar de gemeente heeft wel de verplichting haar wegen veilig in te richten.
Beetje gek dat er hiervoor een parkeerverbod bestaat, en de gemeente dan dmv verkeerstekens toelaat er wél te parkeren.
Het hinderen vh zicht is net hetzelfde ...


Het is geen overtreding van enige wetgeving, maar kàn -afhankelijk van de rechter- wél gezien worden als nalatigheid.
Art 1383 Burgerlijk Wetboek

Burgerlijk dus ...

U kan altijd een ingebrekestelling sturen.

U kan de gemeente zelfs burgerlijk dagvaarden ...
Probleem is dat u / uw dochter juridisch geen schade meer gaat hebben: die gaat betaald worden door de autoverzekering ...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 dec 2019 14:38

Gezien volle witte lijnen liggen die parkeerplaatsen niet op de rijbaan. Dus mag een wagen daar tot aan het zebrapad geparkeerd staan.
Kan je nooit zeker zeggen op basis van wat vraagsteller schrijft.
Daarvoor moet men de feitelijke situatie kunnen zien. Desnoods zelfs opmeten ...

Voor wat je stelt, is een feitelijke rand van de rijbaan nodig ... enkel dan staan de voertuigen echt buiten de rijbaan.

Parkeerzones -met de typische brede wegmarkering langszij- geven de denkbeeldige rand van de rijbaan aan, maar dat is nog steeds ... rijbaan (waar je niet mag rijden).
Daarbij ligt dan een paar meter verder aan de buitenkant, vervolgens de werkelijke rand van de rijbaan ...
(Ik vind het allemaal niet uit hé, dan zou 't iets simpeler zijn ... 8_) )


Parkeervakjes met te dunne zijdelingse wegmarkeringen, zijn NIET voorzien in de wegcode (buiten de erven)
Ze mogen eigenlijk niet gebruikt worden.
Ze kunnen dus ook niet boven de verkeersregels gaan.

Het is dus zelfs mogelijk dat hoewel er een parkeertoelating LIJKT te zijn, er toch niet mag geparkeerd worden.

Daarvoor moet je zien hoe het er geregeld is ...

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 25 dec 2019 21:26

Zoals gewoonlijk heeft Inazuma het bij het volledige rechte eind.
Ik had beter moeten weten.

Terug naar “Verkeersongevallen”