Geparkeerde auto met vervallen verzekering aangereden met vluchtmisdrijf

fdisastro
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geparkeerde auto met vervallen verzekering aangereden met vluchtmisdrijf

#1 , 25 dec 2019 04:30

Zaterdagmorgen 9 november, ik werd gewekt door een politieploeg die mij verzocht even naar mijn voertuig te komen kijken dat in mijn straat geparkeerd stond. Een of andere klootzak had zijn zwaar gehavende auto tegen de mijne geparkeerd, na duidelijk meerdere aanrijdingen gehad te hebben... Van de bestuurder geen spoor, men heeft hem proberen te interpelleren, hij heeft een adres in dezelfde blok als waar ik (nog maar pas) woon. Mijn auto stond daar geparkeerd in afwachting van een verzekering via het tarifieringsburo - ok hij mocht er niet staan - maar er werd niet mee gereden.... Politie vond dat er sprake was van een ongeval met vluchtmisdrijf (hoewel ik natuurlijk liever mijn auto gewoonweg 100m verder had gezet op mijn private parking) en bij controle papieren stelt men dus vast dat de verzekering verlopen is. Nix aan te doen, auto wordt in beslag genomen... Ondertussen wordt de verzekering in orde gemaakt, (was trouwens al ongoing voor dit voorval) en worden de takelkosten betaald. Op 1 december ga ik naar t politieburo om alle documenten voor te leggen (weliswaar de uitgeprinte versies en de emails). Resultaat: weigering om voertuig vrij te geven, reden: geen originele groene kaart, enkel printout, en dat is niet geldig... De originele groene kaart werd enkel verstuurd naar mijn makelaar door het tarifieringsburo. Ik verkrijg de originele groene kaart op 6 december. Niet via de post notabene, de makelaar is mij deze persoonlijk komen brengen om alles nog op tijd te kunnen afhandelen. Op 8 december, de dag voor de verbeurdverklaring, ga ik deze samen met de andere documenten terug voorleggen bij de politie. Resultaat: voertuig kan nog steeds niet vrijgegeven worden. Reden: het parket wil een aangetekend schrijven met vraag om verbeurdverklaring uit te stellen en met verklaring waarom verzekering zo laat in orde gebracht werd.... Dit is het moment dat ik mijn advocaat inschakelde, want het bleek een zeer vreemde gecompliceerde zaak te worden. Op 20 december krijgt mijn advocaat bericht van de procureur, het voertuig kan vrijgegeven worden mits voorlegging van geldig verzekeringsbewijs en betalingsbewijs takelkosten en blablabla... Dus hoera, ik begeef mij gisteren met de hele santeboetiek alweer naar de flikken.... Resultaat: voertuig kan nog steeds niet vrijgegeven worden. Reden: op het moment van de controle moet de verzekering minstens 3 maanden geldig zijn... Mijn verzekering is ingegaan op 30 november, en hoewel ik voor een jaar betaalde, kreeg ik een groene kaart voor slechts 3 maanden... En op dit moment is de groene kaart dus geen minstens 3 maanden meer geldig nu... Voila... Wat nu? Zijn we hier beland in het straatje zonder eind??? De staat heeft seffens 4 weken te lang beslag op mijn auto (verzekerd sinds 30/11 en takelkosten betaald) en ondertussen betaal ik mij onnozel aan huurautos...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 dec 2019 11:50

ok hij mocht er niet staan - maar er werd niet mee gereden....
Voertuig is "in het verkeer gebracht"
Rijden of geparkeerd staan op de openbare weg valt daar onder...

Helemaal te gek aangezien je blijkbaar plaats hebt om het onverzekerde voertuig niet op de openbare weg te stallen, maar dat niet doet ...

Resultaat: weigering om voertuig vrij te geven, reden: geen originele groene kaart, enkel printout, en dat is niet geldig...
Lijkt me toch vrij logisch dat als u een in beslag genomen voertuig weer vrij wil krijgen,
u met de originele documenten aankomt ipv met iets dat u zelf afprint ...

De originele groene kaart werd enkel verstuurd naar mijn makelaar door het tarifieringsburo.
Tarifiëringsbureau wijst al op voorgeschiedenis met ongevallen en/of verzekeringsproblemen ...

Dan gaan bij Parket en politie natuurlijk ook de zwaailichten aan.
Ik verkrijg de originele groene kaart op 6 december.
Normaal is dit kwestie van paar dagen max ... geen maand.
Dus volgende stap, icm die zwaailichten die nog steeds flikkeren, is ook niet onlogisch
Reden: het parket wil een aangetekend schrijven met vraag om verbeurdverklaring uit te stellen en met verklaring waarom verzekering zo laat in orde gebracht werd....
Doorsnee persoon in dit geval, staat daar dus binnen een paar dagen met de papieren ...

Knipperlichten gaan niet uit ...
Resultaat: voertuig kan nog steeds niet vrijgegeven worden. Reden: op het moment van de controle moet de verzekering minstens 3 maanden geldig zijn...
U hebt nog steeds een voorlopige groene kaart, pas afgeleverd maand na inbeslagname, en ze is niet zo lang meer geldig als nodig ... intussen halve maand minder lang.

Waar is dan de uiteindelijke groene kaart, geldig voor 1 jaar, zoals u zegt betaald hebben :?:

Voila... Wat nu?
"Definitieve" groene kaart ipv voorlopige voor 3 maanden ...


Stallingskosten gaan ook aantikken ...

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”