motorverzekering

icecream69
Topic Starter
Berichten: 11
Locatie: St-truiden

motorverzekering

#1 , 01 dec 2019 02:54

Hallo ik kreeg onlangs een ongeval met mijn motor op weg naar huis van het werk. Toen bleek dat bij controle van politie de motor niet verzekerd was, ik was er nochtans zeker van dat deze wel verzekerd was ik heb namelijk 2 motoren die verzekerd zijn. Nadien bleek er het volgende fout gelopen zijn,bij betaling van jaarlijkse rekening van deze verzekering heeft mijn echtgenoot de referentie van het jaar voordien opgegeven.
En hierdoor een te kort van 6euro betaald te hebben voor het nieuwe jaar dus de verzekering is op een jaar 6euro duurder geworden, wij hebben geen contact gehad of iets dergelijk met de maatschappij. We hebben wel na het ongeval en de controle hierna gemerkt dat ze het geld terug naar onze rekening hadden gestort.
Nu is mijn vraag wie is hier in fout ? Wij hebben dus geen brief of iets dergelijk ontvangen van de maatschappij en ik heb ook geen opdracht gekregen om mijn nummerplaat in te leveren. Volgens mijn mening is er hier toch spraken van een nalatigheid van hun kantoor, maar wat doe je hier tegen want ik loop nu op met de kosten van het ongeval waar 2 auto's werden beschadigd en een zware straf van het gerecht .
Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 01 dec 2019 13:18

Bij niet betaling van de premie blijft het voertuig verzekerd. Alsdan zal de verzekeringsmaatschappij aangetekend een einde maken aan de verzekering. Indien u dat niet ontving is het voertuig nog verzekerd. Tenzij natuurlijk de verzekering nooit is ingegaan wegens niet betaling van de eerste premie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 01 dec 2019 13:25

Het antwoord op uw vraag is niet zo eenvoudig.

1. U kon op het ogenblik van het ongeval niet aantonen dat uw voertuig verzekerd was. Daar riskeert u wel de nodige sancties, zonder twijfel.
2. Was u verzekerd? U krijgt normaal voldoende tijd op voorhand een betalingsuitnodiging tegen de vervaldatum. Als de premie tegen de vervaldag niet volledig voldaan is, zal u nog geen groene kaart krijgen, maar normaal wel een herinnering. Komt de betaling dan nog niet binnen, dan moet in principe de verzekeringsnemer een aangetekende brief krijgen, waarin u 14 dagen (of 15, une quinzaine :) ) de tijd krijgt om uw premie alsnog te voldoen, vooraleer de verzekering geschorst wordt vanaf de vervaldag. Hebt u zo'n herinnering, en vooral een aangetekende zending ontvangen?
Los daarvan, is het wel wat slordig van uw makelaar om niet te verwittigen, maar echt verplicht is hij niet om dat te doen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 01 dec 2019 14:06

Los van bovenstaande, hebt u een verzekering rechtsbijstand?
Samen met de gewone motorverzekering, of afzonderlijk (en dus niet de familiale) ?

Terug naar “Verkeersongevallen”