Schadevergoeding na ongeval

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

Schadevergoeding na ongeval

#1 , 11 nov 2019 17:27

Ik heb een incident gehad op de snelweg, waarbij ik over een metalen object ben gereden. Hierdoor is de motor stuk gegaan en heb ik wegen en verkeer in gebreke gesteld. Nu zijn ze bezig met onderzoek. Ik zit momenteel al 3 maanden zonder wagen. Is het mogelijk om een dagvergoeding te krijgen? heb ook de eerste 3 weken een vervangwagen gehad die ik zelf betaald heb. Kan ik die kostten terug vragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2019 17:42

De eerste vraag is natuurlijk of het Vlaams Gewest zijn aansprakelijkheid zal erkennen. Vaak is dit in zulke gevallen niet het geval en zal je moeten procederen.
Waarom zit je al 3 maanden zonder wagen?

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 nov 2019 17:54

Omdat het weken duurde voordat ik reactie kreeg van wegen en verkeer. Ze hebben daarna hun expert naar de wagen laten kijken, maar het bedrag dat ze willen vergoeden is nog niet eens 5% van de kostten voor de herstelling. Heb nu een tegen expert aangesteld en die is nu bezig met onderzoek, vandaar dat dit allemaal zolang duurt.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 nov 2019 20:00

Moeilijke situatie.
Vaak wordt door de verzekering een deskundige aangesteld en aanvaard de rechtbank dit verslag.
Het verschil met wat de deskundige van het Vlaams Gewest voorstelt is wel heel groot.
Waarom geen deskundige laten aanstellen door de rechtbank?

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 nov 2019 20:05

Ik heb nu via de verzekering een tegen expert aangesteld, nu is het afwachtten wat hij oordeelt. Mijn vraag is of ik een dag vergoeding kan aanvragen?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 nov 2019 20:11

In principe wel.
Tenzij je zelf schuld hebt aan het feit dat je zo lang zonder auto zit. Bijvoorbeeld als uiteindelijk zou blijken dat de deskundige van het Vlaams Gewest gelijk heeft.

l

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 11 nov 2019 20:53

tussen vragen en krijgen zit in belgie een groot verschil, nee hebt ge, ja kunt ge krijgen

vergeet ook niet dat ge met een overheidsorgaan te maken hebt, die zijn nu helaas niet gekend om hun snelle communicatie . . .

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 nov 2019 22:11

Bij wie kan ik die dagvergoeding aanvragen of op welke manier? Hoe wordt het bedrag berekend?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 nov 2019 22:47

Te betalen door de aansprakelijke voor de schade, dus het Vlaams Gewest.
20 euro per dag (indicatieve tabel)

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 12 nov 2019 11:37

Als dat metalen object geen deel uitmaakt van de weginfrastructuur (bv stuk afgebroken vangrail) dan zal de conclusie waarschijnlijk zijn dat dit een stuk verloren lading is van een derde. Die aansprakelijke derde is ws onvindbaar .... Mijn inschatting is dan dat de wegbeheerder waarschijnlijk niet zal vergoeden omdat ze hiervoor niet aansprakelijk zijn ;-(. Er zouden in de rechtspraak uitzonderingen zijn waarbij de wegbeheerder toch veroordeeld wordt wegens niet opruiming....

Wat zegt uw advocaat omtrent de aansprakelijkheid?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 nov 2019 12:25

Als dat metalen object geen deel uitmaakt van de weginfrastructuur (bv stuk afgebroken vangrail) dan zal de conclusie waarschijnlijk zijn dat dit een stuk verloren lading is van een derde. Die aansprakelijke derde is ws onvindbaar .... Mijn inschatting is dan dat de wegbeheerder waarschijnlijk niet zal vergoeden omdat ze hiervoor niet aansprakelijk zijn ;
Het Hof van Cassatie denkt er anders over.
Zie onder meer Cass., 13 maart 2015
http://jure.juridat.just.fgov.be/view_d ... 09&lang=NL
en Cass., 17 januari 2014
http://jure.juridat.just.fgov.be/view_d ... 94&lang=NL

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 nov 2019 17:00

Ze hebben eigenlijk al toegegeven dat zij verantwoordelijk zijn voor de schade. Want ze willen wel de onderdelen vergoeden die beschadigd zijn zoals bodemplaat en carter. Maar ze willen niet de volledige motor vergoeden. Dit is mijn eigen schuld aangezien ik zou verder gereden hebben en niet direct gestopt ben.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 13 nov 2019 23:48

Dit is mijn eigen schuld aangezien ik zou verder gereden hebben en niet direct gestopt ben.
Hoe ver ben je verder gereden ?

Stoppen op snelweg is niet overal zomaar mogelijk
Zelfs verboden zonder pech ...
Je moet dus eerst tekenen hebben dat er idd pech is


Je mag strikt genomen de pechstrook niet eens meer gebruiken ... bij pech

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 nov 2019 19:09

Het was een rit van totaal 5/6 minuten, dus vanaf de klap tot dat de wagen stil gevallen is.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#15 , 14 nov 2019 22:10

Het was een rit van totaal 5/6 minuten, dus vanaf de klap tot dat de wagen stil gevallen is.
dat lijkt mij nog redelijk en zeker niet overdreven

het is ook niet omdat men in een nagel rijd dat uw band onmiddellijk plat is en/of ge dat merkt, dit is ook meestal pas na X aantal minuten of kilometers

Terug naar “Verkeersongevallen”