voorrangsregels op een rotonde met einde rijstrook taxi.

johnny boogmans
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

voorrangsregels op een rotonde met einde rijstrook taxi.

#1 , 04 okt 2019 17:22

Plaats ongeval: Brussel, rotonde Stefaniaplein.

Bij het oprijden van deze rotonde word ik van links aangereden door een taxi komende van de tram/taxirijstrook.

Ik reed met mijn wagen de rotonde op, komende van de Louisalaan (in de richting Ter Kamerenbos- Stefaniaplein), waarbij de Charleroise Steenweg zich aan mijn rechterzijde bevond en werd hierbij aangereden door een taxi komende van de tram/taxistrook links van mij.

De bestuurder van de taxi reed met zijn wagen op de tramsporen in de Louisalaan en wou bij het naderen van de rotonde van rijstrook veranderen met het oog op het oprijden van de rotonde. Volgens mij diende de taxi hierbij voorrang te verlenen aangezien ik mij reeds op de rotonde bevond, hetgeen hij evenwel heeft nagelaten te doen.

Na invulling en ondertekening van het aanrijdingsformulier, zoals hierboven beschreven, schrapt de tegenpartij haar handtekening op het aanrijdingsformulier.
Volgens de schade expert is, rekening houdend met de afgerukte voorbumper van mijn de wagen en het schadebeeld op de vleugel vergeleken met de doorlopende schade op het voertuig van de tegenpartij, de kans het grootst dat ik aangereden werd door de tegenpartij.

Graag uw mening(en).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 okt 2019 18:03

Plaats ongeval: Brussel, rotonde Stefaniaplein.
Hier dan ?
https://goo.gl/maps/QyrNHk5aUvbqmG7QA

(merk op dat hier niemand de rotonde mag oprijden wegens verbodsbord C3 rechts... zoveelste kemel in BXL :roll: )
Bij het oprijden van deze rotonde word ik van links aangereden door een taxi komende van de tram/taxirijstrook.
Reed die op Louise, of op de rotonde ?
Ik reed met mijn wagen de rotonde op, komende van de Louisalaan (in de richting Ter Kamerenbos- Stefaniaplein), waarbij de Charleroise Steenweg zich aan mijn rechterzijde bevond en werd hierbij aangereden door een taxi komende van de tram/taxistrook links van mij.
Als die vanop de BOB op Louise kwam, ttz links achter u, beging hij een overtreding
Of meerdere ...

Er zijn wel wat argumenten :

1.) Rotonde oprijden is richtingsverandering naar rechts
Deze richtingsverandering diende uitgevoerd te worden van rechts op de rijbaan

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /177-art19

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.


En dus niet vanuit midden vd weg
Er is geen enkele uitzondering voorzien op Art 19.2 waar er een BOB is ...


2.) Jullie kwamen dan uit dezelfde richting (beide B1, voorrang verlenen)
Taxi doet overtreding
Jij reed rechts, taxi links


3.) Bovendien verlaat de bestuurder hier de BOB op Louise
Dergelijke rijbeweging is nérgens in de wegcode voorzien.
Rijbewegingen die niet voorzien zijn, worden aanzien als manoeuvres.

De bestuurder die een manoeuvre uitvoert, moet voorrang verlenen aan de andere bestuurders.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /171-art12

(Het verlaten van een eindigend fietspad om op de rijbaan verder te rijden, was ooit een manoeuvre - dat is nadien nadrukkelijk geschrapt als manoeuvre.)


4.) Voorrang verlenen bij richtingsverandering
Taxi op BOB die van richting verandert moet voorrang verlenen aan bestuurders op andere delen van de weg (in casu, aan de bestuurders op de rijbaan waar hij op wil gaan rijden)

19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”