Voorang van rechts maar toch niet in recht?

Zori
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Voorang van rechts maar toch niet in recht?

#1 , 26 aug 2019 20:36

Hallo,

Een tijdje geleden werd ik aangereden op een openbare parking. Ik reed rechtdoor waarbij er telkens rechts een strook parking was. Ik zag niemand afkomen, reed traag genoeg, en werd aangereden door iemand die van rechts kwam. Ik probeerde nog te ontwijken maar werd geraakt in mijn achter deur en -bumper. De tegenpartij gaf toe niet oplettend te zijn en met haar gps bezig te zijn, ze nam de volledige schuld op zich. Mijn auto zal economisch pertotal verklaard worden.
Nu krijg ik bericht van de verzekering van de tegenpartij dat ik volledig in gebreke wordt gesteld gezien de voorrang van rechts.
Heb ik hier enige kans om dit te betwisten alsook te winnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 26 aug 2019 20:45

Naar mijn mening is het ongeval inderdaad (op zijn minst deels) veroorzaakt door het niet verlenen van de voorrang van rechts. Als u wel was gestopt, had de dame gewoon kunnen voortrijden zelfs al was ze met de gps aan het prullen. Het is niet omdat ze denkt in fout te zijn, dat ze dat automatisch ook is.

Wat is er op papier gezet van de gps? Wat zeggen uw eigen verzekeringen?

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 26 aug 2019 22:21

Hallo,

Een tijdje geleden werd ik aangereden op een openbare parking. Ik reed rechtdoor waarbij er telkens rechts een strook parking was. Ik zag niemand afkomen, reed traag genoeg, en werd aangereden door iemand die van rechts kwam. Ik probeerde nog te ontwijken maar werd geraakt in mijn achter deur en -bumper. De tegenpartij gaf toe niet oplettend te zijn en met haar gps bezig te zijn, ze nam de volledige schuld op zich. Mijn auto zal economisch pertotal verklaard worden.
Nu krijg ik bericht van de verzekering van de tegenpartij dat ik volledig in gebreke wordt gesteld gezien de voorrang van rechts.
Heb ik hier enige kans om dit te betwisten alsook te winnen?
Wat staat er precies getekend op het aanrijdingsformulier ?
Wat er werd er aangekruist ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Zori
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2019 23:59

Hallo,

Een tijdje geleden werd ik aangereden op een openbare parking. Ik reed rechtdoor waarbij er telkens rechts een strook parking was. Ik zag niemand afkomen, reed traag genoeg, en werd aangereden door iemand die van rechts kwam. Ik probeerde nog te ontwijken maar werd geraakt in mijn achter deur en -bumper. De tegenpartij gaf toe niet oplettend te zijn en met haar gps bezig te zijn, ze nam de volledige schuld op zich. Mijn auto zal economisch pertotal verklaard worden.
Nu krijg ik bericht van de verzekering van de tegenpartij dat ik volledig in gebreke wordt gesteld gezien de voorrang van rechts.
Heb ik hier enige kans om dit te betwisten alsook te winnen?
Wat staat er precies getekend op het aanrijdingsformulier ?
Wat er werd er aangekruist ?
Daar staat aangekruist dat A wegreed van een parkeerplaats en linksaf wou draaien. Verder staat gewoon getekend dat A van rechts kwam en tegen de achterzijde van B is gereden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 27 aug 2019 18:25

Wat staat er precies getekend op het aanrijdingsformulier ?
Wat er werd er aangekruist ?
Daar staat aangekruist dat A wegreed van een parkeerplaats en linksaf wou draaien. Verder staat gewoon getekend dat A van rechts kwam en tegen de achterzijde van B is gereden.
Was dat verlaten vd parkeerplaats dan al voorbij op die plaats ?

Want manoeuvre aangekruist is doorgaans einde verhaal ... voorrangsplichtig.

Kàn men op plaats ongeval wel een parkeerplaats verlaten ?
Staat er op papier dat tegenpartij die dingen allemaal toegaf ?


Linkje streetview, (ge-anonimiseerd) beeld vh aanrijdingsformulier, tekeningetje misschien om wat te verduidelijken ?

Terug naar “Verkeersongevallen”