AANRIJDING

FREI
Topic Starter
Berichten: 24

AANRIJDING

#1 , 02 aug 2019 13:51

ik werd op de linkerachterkant aangereden door een wagen die achteruit de parking verliet. Ik reed in de verkeerde rijrichting ( pijl op de weg) kan de tegenpartij dit in mijn nadeel uitspelen ?
Thx.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 02 aug 2019 14:05

Wat staat er op de schets van je eaf?

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 02 aug 2019 14:26

En vooral, wat staat er in de verklaringen, welke vakjes zijn aangekruist?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 02 aug 2019 15:03

Parkings van bv grootwarenhuizen worden beschouwd als een openbare weg. Verkeerssignalisatie dient dus gevolgd te worden.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 02 aug 2019 15:13

Parkings van bv grootwarenhuizen worden beschouwd als een openbare weg. Verkeerssignalisatie dient dus gevolgd te worden.
gaat de verzekering niet eerder zich baseren op het feit dat de tegenpartij achteruit reed uit een parkeervak (manoeuvre) en hierbij niet voldoende voorzichtig is geweest?

tot hoever is een gewone geschilderde pijl dan afdwingbaar ervan uitgaande dat die dan nog voldoet aan artikel 5 uit de wegcode, iets wat ik al bij veel warenhuizen gezien heb niet het geval is . . .

FREI
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 02 aug 2019 15:17

pijl was op de grond getekend bij het inrijden van het baanvak. het verbodsteken stond op een vijf meter voor mij, was er dus nog niet doorgereden
.nummers op de aangifte ken ik niet. op de tekening stond de richting geteken, achteruit rijdende wagen met trekhaak tegen de mijne. thx

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 02 aug 2019 20:14

ik werd op de linkerachterkant aangereden door een wagen die achteruit de parking verliet.
Tegenpartij deed dus manoeuvre
Ik reed in de verkeerde rijrichting ( pijl op de weg) kan de tegenpartij dit in mijn nadeel uitspelen ?
Enkel pijl op de grond :?:
Die geeft de verplichte rijrichting aan op het eerstvolgende kruispunt ...
NIET de toegelaten rijrichting op dat weggedeelte
Iets dat Agentschap Wegen en Verkeerd ook nog niet snapt :lol:

Of staan er ook borden C1 Afbeelding om enkelrichting op te leggen :?:


In dat geval overtreedt u een verkeersteken
Tegenpartij een verkeersregel ...

Verkeerstekens gaan boven verkeersregels

Cassatie heeft het ooit gebruikt om een bestuurder die door rood reed (overtrad verkeersteken) in ongelijk te stellen na ongeval met afslaande bestuurder (overtrad verkeersregel : normaal geldt voorrang voor de tegenligger bij afslaan)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 02 aug 2019 20:15

pijl was op de grond getekend bij het inrijden van het baanvak. het verbodsteken stond op een vijf meter voor mij, was er dus nog niet doorgereden
Goed voor u :!:

Heeft u foto's die de situatie daar vastleggen ?

Anders gaat u daar ASAP weer langs, en neemt u er wat foto's extra om de borden en inrichting in beeld te brengen.
Zodat ze nadien niet tégen u gebruikt kan worden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 02 aug 2019 20:21

tot hoever is een gewone geschilderde pijl dan afdwingbaar ervan uitgaande dat die dan nog voldoet aan artikel 5 uit de wegcode, iets wat ik al bij veel warenhuizen gezien heb niet het geval is . . .
Niet ....

Pijlen op de grond geven conform de wegcode immers nooit de toegelaten rijrichting op een weggedeelte aan :idea:
Daarvoor bestaan andere verkeerstekens

Dit is foutief, onwettig gebruik van een bestaand verkeersteken in een àndere dan de hiervoor voorziene betekenis.
En het niet gebruiken van het daarvoor voorziene verkeersteken om een aanwijzing te geven,


https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 6/852-art1

Artikel 1. Algemene bepalingen

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.



Doordat parkings van bvb warenhuizen ook openbare weg zijn, moeten de bepalingen daarover ook gevolgd worden bij de inrichting ervan ...
Maar aangezien zelfs de overheid dat zelfs niet doet op haar eigen wegen ...

FREI
Topic Starter
Berichten: 24

#10 , 03 aug 2019 14:33

Er stond een bord C1 waar ik nog niet was doorgereden, ik had dus voordien nog de kans om terug te keren in de goede richting, deed ik uiteraard niet , ik was voordien al aangereden. Heb foto's genomen, aarde op de weg toont plaats aan waar ik aangereden ben.Dank voor jullie antwoorden.

Terug naar “Verkeersongevallen”