Wie in fout?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Wie in fout?

#1 , 30 jun 2008 12:09

Wie in fout?

Mijn schoonbroer rijdt met zijn brommer aan de verkeerde kant van de weg, op een weg waar aan beide kanten een fietspad is voorzien.

Uit een zijstraat aan zijn linkerkant komt er een auto gereden en die rijdt hem aan.

Voor die autobestuurder kwam mijn schoonbroer dus van rechts, hetzij wel op het verkeerde fietspad.

Veel kosten aan zijn brommertje natuurlijk.

Wie is er nu in fout? De tegenpartij had aan het einde van de straat waar hij uitkwam haaientanden op de grond en een bord B1 om voorrang te verlenen, maar wil dit zeggen voorrang verlenen aan alles en iedereen?

De verzekering van de tegenpartij blijft moeilijk doen en hun verzekering is precies niet echt bereid om het op de spits te drijven.

Welke argumenten kunnen wij eventueel aandragen als de tegenpartij wel degelijk in fout blijkt te zijn?

Als mijn schoonbroer in fout was, mag u het gerust ook zeggen, maar iedereen verzekert ons dat hij niet in fout was ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vlaamie
Berichten: 80

#2 , 30 jun 2008 12:24

Op kruispunten waar het verkeersbord B1: VOORRANG GEVEN EN INDIEN NODIG STOPPEN, staat, moet je aan alle bestuurders die van links of rechts komen, voorrang geven. (bromfiets kwam van rechts => ook voorrang geven)

- Een lijn gevormd door witte driehoekjes die op hun kop staan (haaientanden), duiden de plaats aan waar je, indien nodig, moet stoppen. (die staan altijd voor het fietspad, de autobestuurder moest dus voor het fietspad stoppen)

- Soms wordt het M10 bord aangebracht, dat waarschuwt dat fietsers of bromfietsers uit beide richtingen kunnen komen.

kortom, de autobestuurder is duidelijk in fout

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 30 jun 2008 12:24

9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
ik zou zeggen dat het er niet erg goed uitziet voor je schoonbroer want het ongeval is een rechtsteeks gevolg van de overtreding tegen art 9.1.2.1°
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jun 2008 13:19

Beide bestuurders begaan een fout:
- de bestuurder van de auto moet voorrang verlenen
- de bestuurder van de bromfiets moet op het fietspad rijden dat rechts in zijn rijrichting ligt.

Rechters spreken van alles uit:
- soms wordt geoordeeld dat de bromfietser voor de autobestuurder onvoorzienbaar is, deze laatste moet er zich niet aan verwachten dat daar een fietser / bromfietser tegen de richting in rijdt;
- soms wordt de aansprakelijkheid tussen beiden verdeeld.

Alleen de autobestuurder aansprakelijk stellen lijkt mij moeilijk te zijn.

Onderhandel met de verzekeringsmaatschappij voor een fifty / fifty verdeling.

scorpioen

job
Berichten: 86

#5 , 01 jul 2008 13:50

Wie in fout?

Mijn schoonbroer rijdt met zijn brommer aan de verkeerde kant van de weg, op een weg waar aan beide kanten een fietspad is voorzien.

Uit een zijstraat aan zijn linkerkant komt er een auto gereden en die rijdt hem aan.

Voor die autobestuurder kwam mijn schoonbroer dus van rechts, hetzij wel op het verkeerde fietspad.

Veel kosten aan zijn brommertje natuurlijk.

Wie is er nu in fout? De tegenpartij had aan het einde van de straat waar hij uitkwam haaientanden op de grond en een bord B1 om voorrang te verlenen, maar wil dit zeggen voorrang verlenen aan alles en iedereen?

De verzekering van de tegenpartij blijft moeilijk doen en hun verzekering is precies niet echt bereid om het op de spits te drijven.

Welke argumenten kunnen wij eventueel aandragen als de tegenpartij wel degelijk in fout blijkt te zijn?

Als mijn schoonbroer in fout was, mag u het gerust ook zeggen, maar iedereen verzekert ons dat hij niet in fout was ...
De rechtspraak is hier geevolueerd naar een 50/50. Nu, let wel, elk ongeval is anders, maar uit de gegevens die ik hier lees, blijkt een 50/50-regeling van toepassing.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#6 , 01 jul 2008 16:22

Ondertussen weet ik ook wel iets meer.

Mijn schoonroer reed aan die kant van de weg omdat verderop de baan er maar aan 1 kant een fietspad is.

Op een bepaald moment is hij een bord tegengekomen waarop stond 'fietsers hier oversteken', en een verbodsbord voor fietsers vanaf dat punt. Hij heeft dat genegeerd omdat hij dan een paar honderd meter verder toch de straat links moest inslaan.

Maar dit zal zeker geen goeie beurt maken, als hij dan nog 50% zal krijgen zal hij blij mogen zijn denk ik.

Bedankt voor de antwoorden.

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 01 jul 2008 20:54

Het is mogelijk dat zoals job zegt, de rechtspraak hierin geevolueerd is. In elk geval weet ik 100% zeker dat in een ongeval zoals hier, de automobilist vroeger geen schijn van kans had, omdat de voorrangsregel over de volledige breedte van de rijweg telt.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#8 , 01 jul 2008 23:32

gelukkig tellen tegenwoordig de overtredingen naargelang ze gevaar voor ongevallen opleveren
een brommer die dus alle regels aan zijn laars lapt kan zo ook gemakkelijker de schuld voor het ongeval krijgen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JohnD
Berichten: 3580

#9 , 02 jul 2008 10:50

Ik vind dit in elk geval een gevaarlijke evolutie. Die automobilist moet vooraleer hij de weg opsteekt zowel nr. links als nr. rechts kijken. Dat laatse heeft hij blijkbaar niet gedaan, alleszins niet vooraleer hij de weg opstak. Trouwens er zijn genoeg fietspaden waar in beide richtingen gereden word. De automobilist word daarvan niet steeds op de hoogte gebracht bij het naderen van het kruispunt.
Trouwens ik heb vroeger al een dergelijk klein ongeval meegemaakt met een brommer die ook in de verkeerde richtng reed. Ik ben nu wel voorzichtiger en geef eerlijk toe dat ik toen zwaar in de fout was. Moest ik een dergelijk voorval nu meemaken zal ik, wetende dat over de verantwoordelijkheid nu andere richtlijnen gelden, misschien een uitvlucht zoeken, wetende dat het misschien "lukt".

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#10 , 02 jul 2008 13:54

Trouwens er zijn genoeg fietspaden waar in beide richtingen gereden word. De automobilist word daarvan niet steeds op de hoogte gebracht bij het naderen van het kruispunt.
dat is dan een fout van de weg(wan)beheerder
een tweerichtingsfietspad moet aangegeven staan
Trouwens ik heb vroeger al een dergelijk klein ongeval meegemaakt met een brommer die ook in de verkeerde richtng reed. Ik ben nu wel voorzichtiger en geef eerlijk toe dat ik toen zwaar in de fout was
en die brommer was even zwaar in de fout

ik snap niet waarom sommige mensen ervan uitgaan dat bij gelijkaardige overtredingen door een auto en een brommer/fiets, de auto steeds zwaarder zou moeten gestraft worden

iedere belg is gelijk voor de wet
dwz dat iedere belg zich gelijk aan de wet moet houden
en dat er voor iedere belg die dit niet doet, een gelijke straf zou moeten zijn, of hij nu in een auto of op een fiets zit
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JohnD
Berichten: 3580

#11 , 02 jul 2008 22:08

...en die brommer was even zwaar in de fout
Dat zult ge mij niet horen ontkennen.
ik snap niet waarom sommige mensen ervan uitgaan dat bij gelijkaardige overtredingen door een auto en een brommer/fiets, de auto steeds zwaarder zou moeten gestraft worden
Als ze nu eens begonnen met dat in de praktijk toe te passen bij fietsers die een rood licht negeren.
iedere belg is gelijk voor de wet
dwz dat iedere belg zich gelijk aan de wet moet houden
en dat er voor iedere belg die dit niet doet, een gelijke straf zou moeten zijn, of hij nu in een auto of op een fiets zit
Good point. Maar dat is dus de theorie. Trouwens waarom word er vanuit gegeaan dat een automobilist kapitaalkrachtiger is dan een fietser of zelfs een voetganger ? En dus maar een zwaardere boete mag betalen ?

Terug naar “Verkeersongevallen”