Kleine aanrijding met fietser

Ongeval33
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kleine aanrijding met fietser

#1 , 04 jun 2019 15:26

Dag iedereen

Ik heb deze ochtend een klein ongevalletje gehad met een fietser. Ik reed op een baan (buiten bebouwde kom, 70km) en naast deze baan is een fietsbad. Op een gegeven moment beslist de bestuurder van de fiets om gewoon al rijdend over te steken met haar rug richting mij (ze zegt dat ze haar hand uit stak maar ze keek niet en maakte ook geen oogcontact). Ik verwachte als bestuurder niet dat ze ging oversteken. Gelukkig naderde ik een rotonde waardoor ik geen 70km/u meer reed. Ik week uit en ze raakte nog net met haar stuur mijn wagen. De dame in kwestie is niet gevallen en heeft geen schade aan haar fiets. Echter heb ik wel (lichte) schade achteraan mijn wagen dus ik besloot om een aanrijdingsformulier met haar in te vullen. Maar nu vraag ik mij af is een fietser in zijn recht of niet?

feiten:

- er was geen oversteekplaats voor voetgangers en/of fietsers (even verder was een rotonde waar de dame had kunnen oversteken). Paar honderd meter verder was er wel een plaats om over te steken (rotonde)
- ze raakte mij rechts achteraan aan de zijkant van mijn wagen


Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 04 jun 2019 16:49

Kunt u een google streetview link plaatsen van waar dit gebeurd is?

Op het eerste zicht zou ik stellen dat u in uw recht bent...
En zelfs al zou de fietser haar hand uitgestoken hebben, het is niet omdat je aangeeft dat je zal oversteken (met de hand, of met een richtingaanwijzer) dat je hierdoor automatisch voorrang hebt.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 jun 2019 17:41

Maar nu vraag ik mij af is een fietser in zijn recht of niet?
Je moet het onderscheid maken tussen verantwoordelijk zijn voor het ongeval, en opdraaien voor de (medische) kosten van de fietser.

De medische kosten, als die er zijn, betaalt jouw autoverzekering eender hoe.
Dat is een wettelijke verplichting in de wet die de motorvoertuig-verzekering regelt.

De materiële kosten, aan de fiets én de auto, zijn ten laste van de veroorzaker van het ongeval.



Het oversteken van de rijbaan buiten een kruispunt of oversteekplaats voor (brom)fietsen, is een manoeuvre: de fietser diende hierbij voorrang te verlenen.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /171-art12

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis.


- er was geen oversteekplaats voor voetgangers en/of fietsers
Was er een kruispunt ofzo, een zijstraat waar de fietser wou indraaien (ttz: richtingverandering) :?:

Niet dat het een verschil maakt, de fietser blijft aansprakelijk, maar de reden verandert:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /177-art19

19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.


- ze raakte mij rechts achteraan aan de zijkant van mijn wagen
Goede zaak voor haar, dat het maar een afschamper is.

Maar de fietser dient wel op te draaien voor de schade aan jouw auto ...

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”