Vereenvoudigde (administratieve) pv?

VBLydia
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vereenvoudigde (administratieve) pv?

#1 , 27 mei 2019 23:07

Een goede maand geleden heb ik een ongeluk gehad. Ik wou op een kruispunt rechts afslaan (korte bocht) en een tegenligger wou in dezelfde straat inslaan. Ik heb voorrang op hem en heb die proberen nemen. Tijdens het nemen van mijn bocht keek ik naar de andere bestuurder die bleef doorrijden en mij de pas probeerde af te snijden omdat ik er niet op wou rijden. Het moment dat ik zag dat we elkaar zouden raken begon ik te vertragen en de andere bestuurder ook. Hierdoor miste ik hem maar reed ik wel een verkeersbord aan langs de linkerkant van de baan.
De straat waar ik wou inslaan heeft 2 rijstroken. 1 voor personenwagens en 1 voor bussen. Langs beide kanten staan verkeersborden die de rijstroken aangeven. En zo'n bord heb ik dus omver gereden.
De andere bestuurder vertraagde even maar reed er toen gewoon vandoor. De politie is ter plaatse gekomen en heeft enkel een administratieve pv opgesteld. Ik heb de nummerplaat van de andere bestuurder doorgegeven aan hen en ze zeiden dat ze hem gingen zoeken.
Nu zegt mijn verzekering dat omdat het een vereenvoudigd pv is, dat dit niet aan het parket is doorgegeven en dat de andere bestuurder dus niet ondervraagd wordt. Mijn verzekering kan enkel de verzekering van de andere bestuurder aanschrijven en om zijn versie van de feiten vragen en zo hopen hem de schade aan mijn auto te laten betalen maar die kans is zo goed als onbestaande.
Is er iets dat ik kan doen zodat er toch op z'n minst wordt nagegaan of de andere bestuurder het ongeval veroorzaakt heeft?
Ik heb zelf dat verkeersbord omver gereden, daar discussieer ik niet over maar had de andere bestuurder mij voorrang verleent zoals het hoort en mij niet de pas proberen afsnijden dan had ik dat bord niet omver gereden. Kan je hier over vluchtmisdrijf spreken? Heb ik een been om op te staan of betaal ik gewoon alles?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 28 mei 2019 05:00

Zonder de juiste plaats te kennen is dit moeilijk te zeggen. Maar wel 1 belangrijk ding: voorrang hebben bestaat niet en je kan die dus niet nemen. De ander dient jouw voorrang te verlenen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2019 07:17

Doe geen moeite,

Het is niet omdat je geen voorrang krijgt dat je op een paal moet rijden, had daar een mens gestaan was hij misschien nu zwaar gekwetst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 28 mei 2019 08:14

Het is een eenzijdig ongeval : u reed tegen een verkeersbord en en niet tegen een andere wagen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 28 mei 2019 16:23

Een goede maand geleden heb ik een ongeluk gehad. Ik wou op een kruispunt rechts afslaan (korte bocht) en een tegenligger wou in dezelfde straat inslaan.
Daarbij heeft u inderdaad voorrang.
Het moment dat ik zag dat we elkaar zouden raken begon ik te vertragen en de andere bestuurder ook. Hierdoor miste ik hem maar reed ik wel een verkeersbord aan langs de linkerkant van de baan.
Hier klopt natuurlijk iets niet.
Als u enkel vertraagde, kan u daardoor helemaal geen verkeersbord aanrijden ...

Kan je hier over vluchtmisdrijf spreken?
Absoluut.
Heb ik een been om op te staan of betaal ik gewoon alles?
Kan u iets bewijzen :?:
Dàt is de vraag ...

Getuigen, dashcam, ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 28 mei 2019 16:25

Maar wel 1 belangrijk ding: voorrang hebben bestaat niet en je kan die dus niet nemen.
Het Hof van Cassatie heeft al lang geoordeeld dat een bestuurder die voorrang heeft, ook mag verwachten dat die verleend zal worden.

Wil niet zeggen dat je er tegen mag rijden als je dat kan vermijden ...

Issued
Berichten: 1227

#7 , 28 mei 2019 20:40

Maar wel 1 belangrijk ding: voorrang hebben bestaat niet en je kan die dus niet nemen.
Het Hof van Cassatie heeft al lang geoordeeld dat een bestuurder die voorrang heeft, ook mag verwachten dat die verleend zal worden.

Wil niet zeggen dat je er tegen mag rijden als je dat kan vermijden ...
Dat is inderdaad mijn punt.
Dit om aan te geven dat je dient op te letten met bepaalde verwoordingen. "Ik zag dat hij mij geen voorrang ging verlenen en ben toch doorgereden" is een gevaarlijke uitspraak.

Terug naar “Verkeersongevallen”