aansprakelijkheid gelijktijdige maneuvers

Aeg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

aansprakelijkheid gelijktijdige maneuvers

#1 , 10 mei 2019 16:22

Mijn vrouw heeft een verkeersongeval gehad en de verzekering probeert de aansprakelijkheid volledig op haar af te schuiven. Ik ben hier echter niet zeker van omdat ik lees dat in gevallen van gelijktijdige maneuvers de voorrang van rechts soms toegepast wordt. Geldt dit ook in dit geval?

Zie schets (https://ibb.co/DYXctmY):
Mijn vrouw (auto B) is geparkeerd langs een tweevaksbaan net voorbij een zijstraat en wil vertrekken. Haar richtingsaanwijzer staat op. Het is een drukke ochtend dus het duurt even voor de baan vrij is. Op het moment dat auto C de zijstraat inrijdt komt het baanvak vrij en begint ze haar maneuver. Op dat moment rijdt camion A op het linker vak. Bij het uitrijden wordt mijn vrouw links gepasseerd door camion A en merkt ze dat deze toch wel heel dichtbij komt. Deze is immers naar het rechter baanvak aan het komen waardoor er uiteindelijk een aanrijding is tussen de rechter achterzijde van camion A en de linker voorzijde van auto B.

Wie is hier aansprakelijk? Mij lijkt het hoogstens 50/50 en indien toepassing van de voorrang van rechts regel bij gelijktijdige maneuvers is de tegenpartij misschien wel 100% aansprakelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 10 mei 2019 17:03

Tja. Als de voorrang rechts van toepassing is op dat kruispunt mag de vrachtwagen er niet inhalen. Als beide manoeuvres tegelijkertijd waren, heeft zij ook voorrang rechts, inderdaad.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 mei 2019 17:06

Gelijktijdige manoeuvres = Normaal toepassing voorrang van rechts
Uw vrouw komt van rechts.

Dit is reeds toegepast in gevallen waar je mond van openvalt, dus waarom hier niet ...

Mocht de vrachtwagen links blijven rijden ?
(éénrichtingsstraat, BBK ?)
Locatie maakt ook al wat duidelijker (streetview)

Reclame

Aeg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mei 2019 17:16

https://maps.app.goo.gl/dtu67zfiFkMJpqPL9

Dit is de plaats van het ongeval. Beide baanvakken gaan iets verder over in twee verschillende richtingen. Links gaat de tunnel in, rechts blijft boven. Het kon dus zijn dat de camion links zou blijven.

Aeg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2019 17:17

Camion mocht dus wel links rijden voor de duidelijkheid en de zijstraat heeft geen voorrang.

Aeg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mei 2019 18:46

Afbeelding

Nog eens in streetview. Het gaat dus eigenlijk over een viervaksbaan met berm in het midden.
De verzekeraar beweert dat mijn vrouw aansprakelijk is omdat zij zich van stilstand in het verkeer beweegt. Maar ik dacht dat zowel een parkeerplaats verlaten als van rijstrook veranderen als een maneuver (van gelijke waarde) beschouwd werden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 mei 2019 18:59

Er werd geoordeeld (Rb. Leuven)
Krachtens artikel 12.4. van het verkeersreglement moet de bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren, voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Artikel 12.4. van het van het verkeersreglement is enkel van toepassing ten aanzien van bestuurders die zelf geen manoeuvre uitvoeren. Wanneer twee bestuurders ieder een manoeuvre uitvoeren wordt de voorrang geregeld door andere regels dan artikel 12.4. van het verkeersreglement.

Dit kan de regel zijn dat elke bestuurder voorrang moet verlenen aan de bestuurder die van rechts komt.

Indien de bestuurder die van rechts komt voor de andere bestuurder een onvoorzienbare hindernis is, heeft deze laatste bestuurder echter geen fout begaan.
De rechtbank oordeelde dat het onvoorzienbaar was dat een bestuurder een parkeerplaats ging verlaten, en dat de bestuurder die op de rijbaan reed, en van rijstrook veranderde, wel voorzienbaar was. De bestuurder die de parkeerplaats verliet werd aansprakelijk gesteld.

Zelfde redenering werd toegepast door: Pol. Antwerpen, 30 september 2009, noot D. Van Trimpont, T. Pol. 2011, afl. 2, 62

Aeg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 mei 2019 19:13

Ok, het kan dus beide kanten uitgaan precies. Mijn vrouw had wel haar richtingaanwijzer aan en was reeds de baan aan het oprijden nog voor de camion passeerde. Het is maar wat je onvoorzienbaar wil noemen...
De meeste wagens blijven daar trouwens links omdat het doorgaand verkeer links de tunnel in moet. In dit geval is het dus ook niet zo voorzienbaar dat de camion terug naar rechts zal komen. Als hij verderop toch rechts moest zijn, waarom was hij dan niet rechts gebleven in de eerste plaats?

De vraag is wat haar kansen zijn en of het nuttig is om haar rechtsbijstand aan te spreken en verdere stappen te ondernemen?

Terug naar “Verkeersongevallen”