Schade onderling regelen

Niels2a
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Schade onderling regelen

#1 , 25 mar 2019 18:47

Goede avond,

1 maand geleden, reed ik met mijn wagen naar mijn werk rond 05:45, het was toen nog donker dus.
Plots zag ik een vrachtwagen langs de andere kant van de weg stilstaan, met honderd meter verder een verlies van lading, ook mijn mijn rijbaan.
Voorwerpen in het donker worden pas zichtbaar wanneer mijn lichtbundel van mijn koplampen erop schijnen, dus ik kon 1 voorwerp niet meer ontwijken.. Een emmer met cement resten aan. Via mijn dashcam kon ik het bedrijf achterhalen want in eerste instantie verschoot ik erg hard en ben ik doorgereden (mijn werk ligt 1 km verder).

Nu hebben ik en de tegenpartij via mailverkeer besloten om deze case onderling af te handelen.
Ik heb daarbij 1 serieuze twijfel waar ik mee zit.. Ik ben langs geweest bij een carrosserie bedrijf om een offerte op te stellen, de tegenpartij vraagt nu om deze herstellingen uit te voeren en dus ook voor te schieten zodat ik achteraf zsm de factuur (€ 480) moet opsturen met mijn rekeningnummer naar de tegenpartij. Op de factuur staat 'spuiten bumper & nieuw wieldeksel rechts vooraan' omdat men de bumper helemaal dient te herspuiten voor de krassen weg te werken terwijl er enkel rechts vooraan schade is. Ik heb hen verschillende keren gevraagd om een bewijs door te sturen dat ze zeker het bedrag dat ik moet voorschieten, terug gingen betalen, dit kan men afleiden via mailverkeer.

Wat vinden jullie hiervan? Sta ik juridisch sterk moesten ze plots de factuur niet willen betalen of betwisten? (je denkt natuurlijk altijd wat verder... :? )

Op de duur vroeg ik om deze schade via de verzekering te regelen, omdat ik het in eerste instantie niet zag zitten om € 480 voor te schieten, maar daarop krijg ik een antwoord dat er onderling werd afgesproken om de schade zo te regelen en ze daarop een franchise moeten laten vallen.

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 25 mar 2019 19:06

Vraag hen om aan het carrosseriebedrijf te vragen om de herstelling rechtstreeks aan hen te factureren. Ze kunnen dan ondermeer ook de btw recupereren. Als ze daar niet mee akkoord gaan verzekering inschakelen tenzij ze op voorhand uitbetalen.

Niels2a
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2019 19:10

Merci voor de reactie!

Ik heb dit gevraagd aan het carrosserie bedrijf, maar de factuur dient ter plekke betaald te worden, er is dus geen opsturing van de factuur mogelijk. De tegenpartij zegt dat het bedrag niet voorgeschoten kan worden, aangezien dit niet volgens hun boekhoudsysteem kan.. Op de vraag om het dan toch via de verzekering te willen doen, krijg ik volgend antwoord:

"Beste

Neen, dit gaat niet.
Er werd een bestek opgemaakt, dat onder onze franchise valt.
Daarom werd er overeengekomen om het onderling te regelen.
U kan nu uw wagen aanbieden aan de garage, na de herstelling en u ons de factuur bezorgt, zorgen wij zo snel mogelijk voor het terugbetalen van de som."

Reclame

Niels2a
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mar 2019 21:02

Nog iemand die deze situatie al eens voorgehad heeft?

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 26 mar 2019 09:43

Nee, maar Sirkii heeft het correcte antwoord gegeven. Als ze niet willen voorschieten, dan stuurt u het dossier alsnog naar de verzekering. U hoeft geen rekening te houden met de (ingebeelde) beperkingen van hun boekhoudsysteem.

Tegenpartij heeft iets te verliezen, u niet.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Verkeersongevallen”