Ongeluk tijdens manoeuvre

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Ongeluk tijdens manoeuvre

#1 , 05 mar 2019 10:06

Beste mensen,

Moeilijk om te situatie te schetsen aangezien mijn vriendin in shock verkeerde en zich weinig van het ongeluk herinnert, ze was helemaal over haar toeren. De situatie is als volgt;

Afbeelding


Zij stond geparkeerd en maakt haar manoeuvre achterwaarts om haar weg naar links te vervolgen (pijl).

Om onduidelijke reden stond er een wagen, waarvan de bestuurder een bejaarde man bleek te zijn, stil op de openbare weg. De BMW wijkt uit waardoor mijn vriendin haar achterwaarts manoeuvre verkeerd inschat en de voertuigen staart aan staart zijwaarts in botsing komen. De BMW heeft nauwelijks schade opgelopen, maar de onze is bijna total loss, en is 2 jaar oud dus best zuur. Ook heeft mijn vriendin schuld bekend, terwijl ik niet overtuigd ben van haar schuld in dit geval.. jammer genoeg was ik er zelf niet bij.

Wat blijkt ook, bij het invullen van de papieren, dat de tegenpartij onverzekerd was, of in ieder geval geen geldige documenten bij had, zij hebben het op een akkoordje gegooid, wij hebben een document opgesteld, de papieren zijn verscheurd en wij hebben hen 150 euro betaald voor de opgelopen schade.. Mits ondertekend document.

Het rare is dat mevrouw probeerde weg te rijden vlak na het ongeluk maar mijn vriendin stond te zwaaien om haar te stoppen.

Rare situatie dus, omdat zij van een parkeerplaats reed is zij normaal wel in fout, maar als de tegenpartij ook een manoeuvre uitvoert? Zij kijkt links en rechts en voor haar was de weg vrij, ze verwacht natuurlijk geen inhaalmanoeuvre..

Ik ga vanavond langs de politie om de situatie uit te leggen en te vragen of camerabeelden kunnen bekeken worden, er staat een camera pal op de plek waar het gebeurde.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 mar 2019 15:30

Volgens mij is dit gedeelde verantwoordelijkheid, aangezien beide partijen een maneuver uitvoerden:

Uit de wegcode:
12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Niet zo'n alledaagse situatie, dus voer voor de rechtsbijstand, denk ik.

Wat stond er in het ondertekende document? Want dat kan wel eens héél belangrijk zijn. Vijgen na pasen, maar ik had de andere partij NOOIT zomaar laten vertrekken, indien deze geen geldige verzekering had. Ik zou daar de politie bijgehaald hebben, zodat zij een PV konden opstellen. Maar bon, daar is het wat laat voor. Naar de politie stappen vanavond is inderdaad een goed idee. Als dit nog niet gebeurd is: contacteer ook uw eigen verzekering om dit aan te geven. Mogelijk kunnen zij u ook al wat goede raad gevel.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 05 mar 2019 15:54

De situatie is als volgt;
Misschien wat uitkijken waar je schets op ligt als je een foto neemt ?
Zij stond geparkeerd en maakt haar manoeuvre achterwaarts om haar weg naar links te vervolgen (pijl).
Manoeuvre , dus voorrangsplicht ...
De BMW wijkt uit
Voor een stilstaande wagen
Ook een manoeuvre dus (geen inhalen, inhalen is enkel tov bestuurders in beweging)

Gelijktijdige manoeuvres :arrow: voorrang van rechts (Cassatie)
Te bekijken in de richting waarin de voertuigen effectief rijden (Cassatie)

BMW komt van rechts ...

Ook heeft mijn vriendin schuld bekend,
Hoeft ze niet te doen
Verzekering heeft dat niet graag.
Gewoon de feiten registreren ...

Wat blijkt ook, bij het invullen van de papieren, dat de tegenpartij onverzekerd was, of in ieder geval geen geldige documenten bij had, zij hebben het op een akkoordje gegooid
Nooit doen ...
Vermoeden niet verzekerd = politie
Anders krijg je ze nooit van de weg
(en van je verzekeringsrekening, want we betalen hier allemaal mee voor ...)
Het rare is dat mevrouw probeerde weg te rijden vlak na het ongeluk maar mijn vriendin stond te zwaaien om haar te stoppen.
Vind jij of je vriendin dat raar ?

Ongeval niet in fout en toch willen doorrijden ?
Nagenoeg zeker onverzekerd ... of meer aan de hand.

Reclame

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2019 10:12

Die papieren onder de schets bevatten geen gevoelige informatie hoor. ;)

Het zijn papieren voor het kalibreren van meet-toestellen.

Dat terzijde, we hebben de beelden opgevraagd bij de politie, mits er geen getuigen waren, er hangt een camera vlak bij het incident.

Als blijkt dat mijn vriendin toch in fout is blijven we bij de huidige situatie. Heb toevallig een schadewagen van hetzelfde model en zelfs kleur gevonden met een intacte achterkant, dus wss lukt de herstelling nog onder de 1000 euro, via een bevriende garagist..

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 mar 2019 10:52

Wat was de mening van de politie over dit ongeval?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

puttemanp
Berichten: 613

#6 , 06 mar 2019 12:08

Dat terzijde, we hebben de beelden opgevraagd bij de politie, mits er geen getuigen waren, er hangt een camera vlak bij het incident
Die beelden ga je niet krijgen. Wet op de privacy.

P.

Terug naar “Verkeersongevallen”