Aanrijding - wie in fout?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Aanrijding - wie in fout?

#31 , 13 okt 2011 13:12

Kijk dan ook maar uit dat uit de straat die je op dat moment wil inslaan, niemand komt die ook naar links afslaat, anders ben je mooi op zijn rijstrook aan het rijden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen

#32 , 13 okt 2011 14:26

Of hoe rechtspraak soms toch wereldvreemd kan zijn...
De rechtspraak zegt niet dat je op de linkerhelft van de rijbaan moet gaan rijden. Zo wereldvreemd lijkt die rechtspraak mij dus toch niet te zijn.

scorpioen

#33 , 13 okt 2011 14:30

Kijk dan ook maar uit dat uit de straat die je op dat moment wil inslaan, niemand komt die ook naar links afslaat, anders ben je mooi op zijn rijstrook aan het rijden.
Dat gebeurt nog in andere omstandigheden. Bijvoorbeeld als je iemand inhaalt. Dat is niet verboden op een voorrangsweg.

Daarom moet je als je rechtsaf slaat niet alleen naar links kijken maar ook naar rechts om te zien of de rijbaan wel vrij is op de rijhelft die je wil oprijden. Maar de meerderheid van de bestuurders doet dit niet ...

Reclame

Gebruiker21

#34 , 13 okt 2011 14:41

Ik zou nog wel eens willen zien dat in zo'n geval de inhalende chauffeur die op een afslaande chauffeur knalt, door de rechtbank in het gelijk gesteld wordt, hoor. Inhalen is een veel riskanter maneuver dan naar rechts afslaan. Het is aan de inhalende chauffeur om er zich van te vergewissen dat dit kan zonder gelijk welke andere weggebruiker te hinderen, ook diegenen die uit een kruisende straat rechts zouden afslaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen

#35 , 13 okt 2011 16:16

Welke fout zou die inhalende bestuurder maken als hij inhaalt op een voorrangsweg?

De bestuurder die de voorrangsweg oprijdt moet voorrang verlenen.

De voorrang geldt over de gehele breedte van de openbare weg. Als je op een voorrangsweg rijdt heb je dus voorrang, ook als je links op die weg rijdt. Zeker als je geen fout begaat en links mag rijden, zoals bijvoorbeeld bij inhalen op een voorrangsweg.

En ja, ik ken de rechtspraak een beetje en kan je zeggen dat in die gevallen de bestuurder die rechtsaf aansprakelijk zal gesteld worden.

Gebruiker21

#36 , 14 okt 2011 08:50

"U kent de rechtspraak een beetje"? Wel, "ik ken de rechtspraak ook een beetje" en weet dat chauffeurs die roekeloos inhalen (ook op een voorangsbaan) in zeer veel gevallen in het ongelijk gesteld worden. Ook in de situatie die u omschrijft.

Lanox

#37 , 14 okt 2011 09:41

Een familielid heeft ooit bovengaande situatie mogen ondervinden. Hij sloeg rechtsaf een 2-vaks voorrangsweg op en knalde op een racende wagen die op dat moment inhaalde (volgens getuigen zijn manoeuvre zelfs pas inzette als mijn familielid al half op de baan stond. Familielid heeft van de rechter over de volledige lijn ongelijk gekregen.

Gebruiker21

#38 , 14 okt 2011 11:40

Een familielid heeft ooit bovengaande situatie mogen ondervinden. Hij sloeg rechtsaf een 2-vaks voorrangsweg op en knalde op een racende wagen die op dat moment inhaalde (volgens getuigen zijn manoeuvre zelfs pas inzette als mijn familielid al half op de baan stond. Familielid heeft van de rechter over de volledige lijn ongelijk gekregen.
Uiteraard heeft uw familielid ongelijk gekregen als hij "half op de baan stond". Ofwel sta je niet op de rijstrook, ofwel steek je ze over. Er zullen inderdaad weinig rechters zijn die een wagen die ergens half op een rijstrook staat te wachten, gelijk geeft bij een ongeluk.

Onlangs ook nog meegemaakt op een rechte baan met rechts van mij een straat die op de baan (= hoofdweg) uitkomet. Andere richting is men aan het aaschuiven, ik kom bijna aan de straat, rijdt er een klein wagentje met een mannetje op leeftijd de weg op om naar links af te slaan, en kan uiteraard niet invoegen wegens de file die er stond. Resultaat: meneer staat dwars op mijn rijstrook. Ik moest op mijn rem gaan staan om meneertje niet van de weg te knallen. Ik heb me maar rustig gehouden wegens mijnheer zijn respectabele leeftijd (het was ook duidelijk dat hij zelf geschrokken was van zijn domme maneuver toen hij mij op zich zag afkomen in volle snelheid).

Lanox

#39 , 14 okt 2011 12:47

Ik heb mij slecht uitgedrukt. Familielid had zijn beweging om rechts af te slaan al ingezet en bevond zich (in rijdende toestand) al half op de voorrangsweg op het moment dat de ander bestuurder zijn inhaalactie startte. Hij stond echter op geen enkel moment stil of te wachten op de voorrangsweg.

Gebruiker21

#40 , 14 okt 2011 13:54

Dan heeft je familielid pech gehad. Iedere rechter is uniek, het is niet omdat de meeste rechters A zeggen, dat er geen tussen zitten die B zeggen...

Lanox

#41 , 14 okt 2011 14:03

Idd, ik wou niet aangeven dat dit de regel was, maar enkel dat de rechtspraak ook naar die kant kan balanceren.

scorpioen

#42 , 14 okt 2011 14:22

Ik kreeg nog steeds geen antwoord op mijn vraag:

Welke fout zou die inhalende bestuurder maken als hij inhaalt op een voorrangsweg?

Ik had het niet over roekeloos rijdende bestuurders zodat de verwijzing naar bestuurders die roekeloos rijden totaal naast de kwestie is.

Gebruiker21

#43 , 14 okt 2011 14:54

Ik kreeg nog steeds geen antwoord op mijn vraag:

Je mag een inhaalmaneuver niet uitvoeren als je daardoor een tegenligger hindert (voorrangsweg of niet).

Als iemand de baan opdraait in de richting van waar de inhalende bestuurder komt, verandert de hoedanigheid van die afslaande bestuurder door het afslaan van "uit de straat komende bestuurder" naar "tegenligger".

Als de bestuurder zich in de laatste hoedanigheid bevind (wanneer die hoedanigheid ingaat is aan de rechter om te beslissen), is de inhalende bestuurder weldegelijk in fout, aangezien deze geen tegenliggers mag hinderen. Of een tegenligger voor de aanrijding zich al een héle tijd op de rijstrook bevond, of nog maar net, maakt geen verschil. De inhalende chauffeur had immers kunnen voorzien dat er mogelijk uit de kruisende straat een tegenligger zou komen, en heeft dus niet de nodige voorzichtigheid aan de dag gelegd.

scorpioen

#44 , 14 okt 2011 16:16

Als iemand de baan opdraait in de richting van waar de inhalende bestuurder komt, verandert de hoedanigheid van die afslaande bestuurder door het afslaan van "uit de straat komende bestuurder" naar "tegenligger".

Als de bestuurder zich in de laatste hoedanigheid bevind (wanneer die hoedanigheid ingaat is aan de rechter om te beslissen), is de inhalende bestuurder weldegelijk in fout, aangezien deze geen tegenliggers mag hinderen. Of een tegenligger voor de aanrijding zich al een héle tijd op de rijstrook bevond, of nog maar net, maakt geen verschil. De inhalende chauffeur had immers kunnen voorzien dat er mogelijk uit de kruisende straat een tegenligger zou komen, en heeft dus niet de nodige voorzichtigheid aan de dag gelegd.
Sorry, maar dit vind ik complete onzin.
De bestuurder die een voorrangsweg oprijdt moet voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt (art. 12.3.1.). Volgens vaste rechtspraak van het Hof van Cassatie kan deze bestuurder als hij geen voorrang verleent slechts van zijn aansprakelijkheid ontheven worden als de rechter vaststelt dat degene die voorrang heeft door zijn rijgedrag voor degene die voorrang moet verlenen een onvoorzienbare hindernis vormde. Voorrang verlenen aan iedere bestuurder betekent ook: voorrang verlenen aan een bestuurder die iemand anders aan het inhalen is.

Voorrang verlenen betekent dat die bestuurder slechts verder mag rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.(art. 12.5). Als hij de rijbaan oprijdt terwijl zich al iemand op zijn helft van de rijbaan die hij gaat oprijden bevindt dan is er gevaar voor ongevallen en begaat hij dus een inbreuk op de verplichting voorrang te verlenen.

Dit zijn de principes die gewoon uit de wet volgen en door iedereen die beroepshalve met het verkeersreglement te maken heeft gekend zijn.

Dat de inhalende bestuurder moet voorzien dat er mogelijks iemand uit een ondergeschikte weg komt (die dus geen voorrang verleent terwijl hij dat wel moet doen) is onzin, en kan niet gestaafd worden met een tekst uit het verkeersreglement.

Ik raad iedereen dus aan: als je een voorrangsweg oprijdt kijk dan niet alleen naar links, maar ook naar rechts om te zien of daar niemand afkomt.

Gebruiker21

#45 , 14 okt 2011 16:34

Sorry, maar dit vind ik complete onzin.
Ik geef hier een 100% valide uitleg op uw vraag, maar jij doet het af als "complete onzin"? Een rechter zal het worst wezen wat jij ervan denkt, maar zal het zeker geen "complete onzin" vinden, wees daar maar zeker van. Een bestuurder die net de baan is opgedraaid, hoeft helemaal geen vorang meer te verlenen, aangezien hij zich reeds op de hoofdbaan bevindt. Als er dus op dat moment een wagen die aan het inhalen is tegen je knalt, ben je dus volledig in je recht. Vanaf welk moment je "op de weg rijdt" en niet meer "afslaat" zal een rechter bepalen. Tot daar de "complete onzin".

Ik raad dan ook iedereen die van zin is om in te halen aan om dit niet te doen op plaatsen waar mensen uit een straat kunnen komen (of in het algemeen: op plaatsen waar je niet 100% zeker bent dat je geen tegenligger op je baan kan hebben, verwacht of onverwacht).

Terug naar “Verkeersongevallen”