"Gerechtigd zijn om te volgen" gaat in deze context niet over de richting waarin het voetpad of fietspad loopt, maar wel over de type weggebruikers die volgens de wegcode geacht worden er te mogen rijden.Verkeersreglement 12.4bis
De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
"Dat fietspad is geen fietspad." Rare redenering. Het is een fietspad aangegeven door dwarse markeringen, niet door overlangse. Kijk maar na in de wegcode. Dus4) Ze heeft sowieso niet overgestoken over het fietspad om de eenvoudige reden dat een fietspad dat enkel maar de rijbaan dwarst geen fietspad is.
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
(er zit trouwens nog een schrikwekkend kantje aan het art. 12.4bis. maar dat ga ik hier voorlopig niet te grabbel gooien en dat art. kan hier duidelijk niet misbruikt worden)
is volledig van toepassing.12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
Ik denk eerder aan een foutief gebruik van borden, wegbeheerders durven wel vaker een F50 te plaatsen waar dit niet mag. De automobilist zou eens een fout moeten maken een fietser op een fietspad aanrijden...Zoals het wel vaker gebeurt, zou het hier weleens over een foutief geschilderde oversteekplaats kunnen gaan.
Ik heb de tekst er zelfs bijgezet.
"Dat fietspad is geen fietspad." Rare redenering. Het is een fietspad aangegeven door dwarse markeringen, niet door overlangse. Kijk maar na in de wegcode..
Je hebt idd gelijk. Die F50 duidt een oversteekplaats aan, .... die er dan domweg niet ligt. De wegbeheerder laat hier volgens mij idd een grove steek vallen. Maar ja, als topicstarter wil gaan procederen tegen de wegbeheerder teneinde die (deels mee) aansprakelijk te stellen, dan wacht hem ongetwijfeld een jarenlange procedureslag. Wegbeheerders hebben namelijk eerder de neiging om elke mogelijke procedure aan te spannen om hun verantwoordelijkheden te ontlopen, eerder dan ervoor te zorgen dat de betrokken situatie gecorrigeerd wordt.Wat tot nu toe iedereen over het hoofd gezien heeft (mezelf incluis), zijn de borden F49 en F50 die respectievelijk een oversteekplaats voor voetgangers en een oversteekplaats voor fietsers en tweewielige bromfietsen aanduiden. Zoals het wel vaker gebeurt, zou het hier weleens over een foutief geschilderde oversteekplaats kunnen gaan.
Zo weet ik wel tientallen plaatsen waar de wegbeheerder dezelfde fout maakt.Die F50 duidt een oversteekplaats aan, .... die er dan domweg niet ligt. De wegbeheerder laat hier volgens mij idd een grove steek vallen. Maar ja, als topicstarter wil gaan procederen tegen de wegbeheerder teneinde die (deels mee) aansprakelijk te stellen, dan wacht hem ongetwijfeld een jarenlange procedureslag. Wegbeheerders hebben namelijk eerder de neiging om elke mogelijke procedure aan te spannen om hun verantwoordelijkheden te ontlopen, eerder dan ervoor te zorgen dat de betrokken situatie gecorrigeerd wordt.
NEE.Een fietspad is per definitie een overlangse markering.
Ziet u op streetview een D7 of D9 bij die wegmarkering staan? Nee? Dan gaat het over een fietspad beschreven in art. 74 en dat is enkel overlangs mogelijk.NEE.
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie niet in hoe dit het betoog in uw voordeel zou moeten buigen. Dat het enkel overlangs mogelijk is, duidt er juist op dat het fietspad dwars loopt op de rijrichting van de TS.Dan gaat het over een fietspad beschreven in art. 74 en dat is enkel overlangs mogelijk.