wat zonder verzekering :-s

ddanck
Contacteer: Website

Re: wat zonder verzekering :-s

#16 , 16 nov 2012 09:23

Mijns inziens is de bewoording van artikel 40 Wegcode duidelijk:

(De bestuurder van een auto) mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#17 , 16 nov 2012 09:28

@Helssen, in uw geval zou ik dit ook zo aan de verzekering van de tegenpartij melden.

Geachte

ik werd het slachtoffer van een aanrijding op "datum".

Gelet op artikel 40 van de Wegcode was uw verzekerde in fout.

U zal mij dan ook wel willen bevestigen dat u mijn schade ten laste neemt, bij gebreke waaraan ik mij tot de politierechtbank zal wenden.

Met vriendelijke groet.

@freelance: "ik teken nooit een aanrijdingsformulier?" En hoe meent u dan te kunnen bewijzen dat u uberhaupt in een ongeval betrokken was? Een louter eenzijdige verklaring wordt door de rechtbank in geen enkel geval aanvaard.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Lightning

#18 , 16 nov 2012 09:48

Oppassen met artikel 40ter van de wegcode! We hebben het hier niet over een oversteekplaats voor fietsers, maar over een doorlopend fietspad. Door te beweren dat artikel 40ter van toepassing zou zijn in deze situatie, zegt TS eigenlijk zelf in fout te zijn.

Volgende lijkt mij hier van toepassing:
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.

Reclame

lohabra

#19 , 16 nov 2012 09:57

Inderdaad 12.4bis en zeker niet 40ter!

Een fietser mag zich immers slechts op een oversteekplaats begeven mits inachtname van naderende voertuigen. Wat idd zou betekenen dat topicstarter zelf in fout was. MAAR DAT IS HET HIER DUS NIET!
Hier gaat het om een fietspad (waar dus idd 12.4bis geldt). En ik mag hopen dat dat ook dusdanig als doorlopend fietspad op de schets getekend / vermeld stond?

Hopelijk heeft u niets ondertekend wat interpetatiegevoelig zou kunnen zijn, of -erger- zelfs niet helemaal zou stroken met wat er werkelijk gebeurd is?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

helssen
Topic Starter

#20 , 16 nov 2012 10:39

Bedankt voor alle reacties.
Ik zal strak als ik thuis ben mee de foto posten
van het kruispunt van het ongeval

Kingfisher

#21 , 16 nov 2012 10:42

U heeft de gegevens van de verzekering van de tegenpartij? Stuur ze een brief met de melding van het schadegeval, gegevens tegepartij en een kopij van het ingevulde aanrijdingsformulier.

Voeg een beschrijving van de schade toe, ofwel gaan ze een expert aanstellen (not likely, too expensive); ofwel gaan ze betalen adhv een offerte opgemaakt door een fietswinkel.

Stuur ze onderstaande brief, ze gaan u wat formulieren sturen, vul die in. Case closed.
------

"Geachte,

Op [datum] deed zich een aanrijding voor tussen mij en uw verzekerde [naam tegenpartij, nummerplaat, verzek. polis].

Beschrijving feiten (datum, plaats, geen PV opgemaakt, schets)
Gelet op de omstandigheden, houd ik uw verzekerde aansprakelijk voor de geleden schade:
- [melding schade]
Deze brief geldt als ingebrekestelling [nota: dit wil zeggen dat de interesten beginnen te lopen]

Graag per kerende uw voorstel voor de afwikkeling van dit schadegeval.

Met vriendelijke groet,
[uw naam, adres,..]"

helssen
Topic Starter

#22 , 16 nov 2012 15:41

http://imageshack.us/photo/my-images/40/img0199ms.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;

dit een foto van het kruispunt waar het gebeurd is.
dus over welk artikel gaat het dan?

freelance

#23 , 16 nov 2012 18:45

Mooie foto . Maar niet zo duidelijk waar fietspad zich bevind ( verkeerstekens ) . Wat zijn de tegels op de voorgrond ( voetpad ? ) .
Mogelijks aanduiding fietsers op verkeersbord rechts .Is niet duidelijk te zien .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#24 , 16 nov 2012 19:52

Wegcode
Art. 74 Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.

helssen
Topic Starter

#25 , 16 nov 2012 20:23

Mooie foto . Maar niet zo duidelijk waar fietspad zich bevind ( verkeerstekens ) . Wat zijn de tegels op de voorgrond ( voetpad ? ) .
Mogelijks aanduiding fietsers op verkeersbord rechts .Is niet duidelijk te zien .
die zwarte tegels zijn gewoon terug fietspad, want er staat ergens in zoon tegel het teken van een fiets, en langs de 2 kanten van de baan is er fietspad
dit kruispunt is zone 30, gewoon kruispunt (dus x in driehoek), geen haaietanden ofzo

Oude Belg

#26 , 16 nov 2012 20:48

12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra

#27 , 17 nov 2012 08:53

die zwarte tegels zijn gewoon terug fietspad, want er staat ergens in zoon tegel het teken van een fiets, en langs de 2 kanten van de baan is er fietspad
dit kruispunt is zone 30, gewoon kruispunt (dus x in driehoek), geen haaietanden ofzo
Dergelijk teken, maakt er nog geen fietspad van. Het is daarentegen het blauwe bordje verplicht fietspad, (zoals aan de overkant te zien is), of de wegmarkeringen artikel 74 die maken dat er sprake is van een fietspad.

Het feit dat men zich in een zone 30 bevindt, verandert niks aan de toepasselijke voorrangsregels. U reed op een fietspad, en dus moest die auto u voorrang verlenen. Dat het fietspad zich nu binnen of buiten een zone 30 bevindt, verandert niks aan de zaak. Ik zie overigens nog niet meteen in, waarop de tegenpartij zich baseert om jou aansprakelijk te achten.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

helssen
Topic Starter

#28 , 17 nov 2012 09:39

Ik heb gisterenavond goed nieuws gekregen toen ik mijn familiale ben gaan afsluiten. Dat kantoor wil voor mij de brievenwisseling doen. Ik denk dat als een verzekeringskantoor zoiets doet toch beter is dan dit zelf te doen niet?
Enkel als het tot een proces zou komen zouden ze natuurlijk ook afhaken, maar hopelijk komt het niet zo ver.

Bedankt allemaal voor al jullie hulp.

Kingfisher

#29 , 19 nov 2012 16:09

Ik heb gisterenavond goed nieuws gekregen toen ik mijn familiale ben gaan afsluiten. Dat kantoor wil voor mij de brievenwisseling doen. Ik denk dat als een verzekeringskantoor zoiets doet toch beter is dan dit zelf te doen niet?
Enkel als het tot een proces zou komen zouden ze natuurlijk ook afhaken, maar hopelijk komt het niet zo ver.

Bedankt allemaal voor al jullie hulp.
Hangt er een beetje van af: als het de makelaar is, en het is een goede, dan ben je wel goed af. Hou er rekening mee dat een verzekeringsmaatschappij tot doel heeft om een dossier zo snel mogelijk te sluiten (in het kort : voor een verzekeringsmaatschappij zit de werkelijke kost van een dossier in het beheer, niet in de uitbetaling). Maar nogmaals, het leven zal een stuk makkelijker zijn als de pro's het afhandelen.

Terug naar “Verkeersongevallen”