aansprakelijkheid autoschade als zwakke weggebruiker

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: aansprakelijkheid autoschade als zwakke weggebruiker

#16 , 16 dec 2011 16:35

Ik vind het nog steeds grappig om de kern van de zaak te moeten lezen: "Ik deed iets verkeerd moet ik daar voor opdraaien ? "
Het is eerder: "Ik deed iets verkeerd, moet ik daar voor opdraaien, want ik ben toch maar een "zwakke" weggebruiker?"

Men had de "zwakke-weggebruikers-zijn-steeds-in-hun-recht" boodschap (afin, zo wordt de boodschap toch begrepen door de zwakke weggebruikers) nooit de wereld mogen insturen. Zo zijn fietsers die op hun fiets het zebrapad willen oversteken verontwaardigd omdat je niet voor hen stopt. Op de fiets heb je GEEN voorrang op een zebrapad, beste fietser!!! Doe de moeite om af te stappen en ik laat u over. Doe je die moeite niet, dan rij ik door. Punt, andere lijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tombe

#17 , 16 dec 2011 22:41

Bij mijn weten neigt de rechtspraak toch voor de materiele schade naar het in het gelijk stellen van de autobestuurder als de fietser duidelijk de verkeersregels overtreedt. En helaas... een paar krassen goed herstellen op een wagen kost inderdaad aardig wat.

ganapathi tantra

#18 , 16 dec 2011 23:11

Dat doe ik idd ook beste Tom VDJ. Ik rij zelfs voetgangers onderste boven die denken dat ze zonder kijken vanuit de winkeldeur, het voetpad over en het zebrapad mogen oversteken.
Dus samen met op het zebrapad overstekende fietsers heb ik het ook niet goed begrepen op voetgangers die weigeren te stoppen aan het voetpad bij het oversteken van zebrapaden.
Voor zover ik het heb begrepen heeft een voetganger pas maar wel altijd voorrang zodra er oogcontact is geweest met de auto of brom/ fiets- bestuurder.
En nu we toch bezig zijn een vraag: vanaf hoeveel meter verliest een voetganger zijn voorrang. Stel je rijd met een meer dan nodige voorzichtigheid ter hoogte van een zebrapad en plots gaattoch iemand zonder blikken of blozen het zebrapad op en die schep je dan mee. Er er dus een regel die stelt dat een overstekende voetganger dit vanaf X meter tov de wagen dit niet meer mag doen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Turaki

#19 , 16 dec 2011 23:56

Art. 40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

Geen sprake van oogcontact, afstand van de wagen, of andere beperking, enkel dat uw snelheid matig moet zijn.
In het kort: enkel als u kan bewijzen dat de voetganger geen tekenen vertoonde om over te steken (in de richting van een zebrapad wandelen is trouwens voldoende), bent u in fout.

Oude Belg

#20 , 17 dec 2011 09:39

Dat doe ik idd ook beste Tom VDJ.
op het zebrapad overstekende fietsers: toegestaan; ze hebben geen voorrang.
voetgangers die weigeren te stoppen aan het voetpad bij het oversteken van zebrapaden Dat moeten voetgangers niet.

vanaf hoeveel meter verliest een voetganger zijn voorrang. Niet. Zowel de bestuurder als de voetganger dienen voorzichtig te zijn. In dit geval zal waarschijnlijk de rechtbank oordelen na kennis geno;en te hebben van de omstandigheden waaronder eventuele getuigenverklaringen
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sniper

#21 , 17 dec 2011 11:12

voetgangers die weigeren te stoppen aan het voetpad bij het oversteken van zebrapaden
Dat moeten voetgangers niet.
42.4.4. Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.
dat wil zeggen dat als een voertuig te dicht genaderd is, de voetganger moet wachten om over te steken
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

ganapathi tantra

#22 , 17 dec 2011 14:34

Nochtans denk ik dat in de wegcode ergens wel vermeld staat dat er oogkontakt moet geweest zijn net om de onvoorzichtigheid van de voetgangers te counteren. Nu ja ik ervaar alleen maar steeds meer een soort van arrogantie van voetgangers naar autobestuurders toe. Ik zeg niet dat autobestuurders steeds hoffelijk zijn naar voetgangers maar stijf metaal van paar honderd kilo tegen een snelheid en kwetsbaar vlees van gemiddeld max 80 kg. Dan denk ik toch wel na hoor hoe groot mijn gelijk ook is. De regeltjes mogen er dan wel zijn ik gebruik steeds mijn gezond verstand zal af en toe wel eens dreigen naar een naderende auto om te laten merken dat ik het meen maar ik bern niet zo stom om door te drijven. Laat die sukkel van die autobestuurder dan maar doorrijden. Anderszijds, doe een auto niet zomaar stoppen op gevaar voor jezelf en de autobestuurder. Het kan evengoed je verre nicht zijn die wat last heeft met haar nieuwe baby. Met dit weer is dat niet onmogelijk dat je niet weet wie achte rhet stuur zit. Leven en laten leven mensen. En wie bewust fout doet moet op de blaren zitten net zoals onze TS hierboven. Je moet geen regeltjes zoeken of (mis) bruiken om je gelijk te halen je moet gewoon als een volwassen vent/vrouw je verantwoordelijkheid opnemen. Een autobestuurder is een mens net zoals de fietser en geen super alles controlerende machine. In deze vind ik de fietser volledig in de fout gegaan. Want net zoals tom vind ik dat het op een totaal verkeerde manier is aangepast. Vele fietsers wanen zich onschendbaar en dat merk je aan hun gedrag. Men denkt met alles weg te kunnen. Alsof ze een aparte soort zijn dat deelneemt aan het verkeer. Nu soms denk ik dat wel maar dat woord durf ik niet neerpennen :mrgreen: :mrgreen:

bon terug naar die voetgangers. Als ik me niet vergis is een voetganger ook verplicht om het zebrapad te gebruiken als dat op minder van 20 meter verwijdert is. Hij/zij mag dus niet zomaar oversteken waar hij/zij wil. Maar wat doe je bijvoorbeeld met een voetganger die dat niet doet ? Of wat doe je met een voetgange rdie dat wel doet maar dan minder dan d ehelft gebruikt en kruiselings de baan oversteekt dus het zebrapad verlaat om zich naar zijn wagen geparkeerd aan de kant van jouw rijrichting te begeven. Wat doe je met een voetganger die zomaar voetpad overloopt en tussen de wagens zijn eigen wagen in te stappen. Is dat dan een voetganger die de intentie heeft om over te steken of verliest die zijn rechten omdat hij/zij iets anders doet dan oversteken. Want autobestuurders die op een bepaald moment voetgangers zijn en dergelijk gedrag hebben zijn ook een pest aan het worden. Even wachten kan niet meer de auto moet dan maar uitwijken of wachten bij tegenliggend verkeer voor een open zwaaiende deur om zelf of kinderen te laten instappen

Turaki

#23 , 17 dec 2011 16:50

-Heb het eens nagekeken, en nergens iets gevonden over oogcontact. Dit is wel aan te raken, maar dus niet verplicht. In het donker of bij neerslag vaak onmogelijk.
-Fietsers hebben geen voorrang op een oversteekplaats, zowel die voor fietsers als die voor voetgangers.
-Voetganger moet oversteekplaats gebruiken indien binnen de 30 meter.

sniper

#24 , 17 dec 2011 18:52

Als ik me niet vergis is een voetganger ook verplicht om het zebrapad te gebruiken als dat op minder van 20 meter verwijdert is.
mss toch nog eens de wegcode lezen ;)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#25 , 18 dec 2011 00:31

http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false;

ganapathi tantra

#26 , 18 dec 2011 18:07

is idd niet moeilijk zijn maar twaalf letters :mrgreen: :oops: :oops:

Terug naar “Verkeersongevallen”