Afhandeling Ongeval Verzekering

valist
Topic Starter

Re: Afhandeling Ongeval Verzekering

#16 , 05 okt 2011 13:05

Ik heb al gevraagd aan de verzekering naar de andere slachtoffers ( om eventueel samen een dossier op te stellen voor schadevergoeding en dan samen sterker te staan t.o. v. de tegenpartij ) ... en de verzekering zegt dat ze dat niet weet en deze personen niet kent. Ookkrijfg ik de naam van de bestuurder niet. Ik ga nu eens te raden bij de ombudsman der verzekeraars en ook eens inlichtingen vragen in een justitiehuis wat ik kan doen.
Normaal krijg m'n toch de schadevergoeding van de verzekering uitbetaald, een paar weken na het indienen van het bestek. En dan vordert de verzekering het bedrag van de tegenpartij. Maar Argenta doet dat blijkbaar niet. Zij werken blijkbaar anders.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#17 , 05 okt 2011 13:28

Waarom zou de verzekeringsmaatschappij u een schadevergoeding uitbetalen, wanneer
noch de aansprakelijkheid bij hen ligt?
noch zij zelf enig vooruitzicht hebben op een goede afloop?

Staat dit in uw polisvoorwaarden? Ik vermoed het niet.

De autoverzekering is nu eenmaal een minder goed verzekeringsproduct geworden voor uw maatschappij:
de reden hiervoor is dat u de vrijheid hebt om elk jaar over te stappen naar een andere verzekeraar.
Dit maakt dat de vroegere klantenbinding; door je als klant in de watten te leggen, verdwenen is.
M.a.w. wat jij als 'normaal' verwacht, is louter geschiedenis.

Indien u een optie rechtsbijstand in uw polis onderschreef, kan u nog proberen de hulp van deze maatschappij in te roepen.
Handige documenten voor Personenrecht

valist
Topic Starter

#18 , 05 okt 2011 16:25

Ik weet toch dat verschillende verzekeringsmaatschappijen uitbetalen nadat ze het bestek hebben ontvangen en weten wat de schade is.
Verzekering is inderdaad niet aansprakelijk ... maar ben ik dat dan wel??? Ik denk het ook niet dat ik aansprakelijk ben.
Maar ik betaal wel elk jaar de premie aan de maatschappij.
Tegenpartij was 100% in fout, dus waarom dan geen goede afloop?
Waarom elk jaar van maatschappij veranderen, wat voor zin heeft dat dan?
Als ik u goed begrijpt kan m'n beter onverzekerd rondrijden en ik denk dat dat meer mensen doen dan elk jaar van maatschappij veranderen.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#19 , 05 okt 2011 17:17

zie http://www.assuralia.be/index.php?id=25 ... ews%5D=994" onclick="window.open(this.href);return false;

De verzekering waarvoor u een premie betaalt is een aansprakelijkheidsverzekering. Uw verzekering betaalt de slachtoffers als u een fout begaat.

Deze verzekering is er in principe niet voor de schade die u zelf lijdt.

Maar de maatschappijen hebben een overeenkomst afgesloten om de betaling vlotter te laten verlopen. De RDR-overeenkomst. De maatschappij betaalt dan de schade die haar verzekerde heeft geleden en regelt daarna met de maatschappij van de tegenpartij. Eén van de voorwaarden voor toepassing van de RDR-overeenkomst is dat de aansprakelijkheid kan beoordeeld worden op grond van "de overeenstemmende en onbetwistbare gegevens van de basisdocumenten". Dit is in principe het gemeenschappelijk aanrijdingsformulier, ondertekend door beide partijen.

Vermoedelijk ligt daar uw probleem. Werd dit aanrijdingsformulier door beide partijen ondertekend?

lucgescheiden

#20 , 05 okt 2011 18:07

RDR met een Roemeense verzekeringsmaatschappij is mogelijk, maar betekend hier duidelijk geen vlottere betaling...

Enkele jaren geleden las ik de schatting dat er meer dan 100.000 mensen op de belgische wegen rondrijden zonder verzekering. Mogelijk zijn het er heden duizenden meer...
Indien deze mensen na een ongeval wegkomen zonder ongevalsaangifte, draait het slachtoffer zelf op voor de kosten.

Inmiddels werd er een fonds opgericht voor dergelijke slachtoffers. Wanneer u heden voor de politierechtbank mag verschijnen draagt u automatisch bij aan dit fonds (zelfs indien u vrijgesproken wordt)

U spreekt van een dronken Roemeen. Zonder enige vorm van racisme, bestaat de kans dat hij niet verzekerd was. In dat geval hebt u de kans om zich tot bovenvermelde fonds te richten, dit voor een beperkte vergoeding voor uw schade.

Lees uw polisvoorwaarden na, in hoeverre er voor uw maatschappij nog een verplichting bestaat om;
u verder te helpen, indien de tegenpartij niet verzekerd is, gezien u vermeldt niet over rechtsbijstand te beschikken.

De kans is groot dat u dan zelf alles dient uit te zoeken, en de nodige juridische stappen dient
te ondernemen tot het bekomen van enige vergoeding.

Uw verzekeringsmaatschappij zal echter wel de verplichting kennen om, u in dat geval in te lichten.
Een goede verstandhouding met uw dossierbeheerder kanl daarbij noodzakelijk blijken.

Met mogelijkheid om elk jaar van maatschappij te veranderen, kan u, naar analogie met de energie- en telecom bedrijven,
elk jaar kiezen voor het meest gunstige product op de markt, bij eender welke maatschappij.
Voor de Belgische consument is dit onwennig en naar aloude gewoonte zijn belgen geneigd om:
aan de minst 'verdachte' maatschappij te blijven houden.
Nochthans kan jaar na jaar veranderen, u elk jaar een aardige besparing opleveren op uw (gezins)budget.

U rijdt inderdaad het goedkoopst zonder verzekering, weet dan wel dat u;
wanneer u bij een ongeval betrokken raakt, en zelfs al bent u in uw recht,
verantwoordelijk zal gesteld worden voor ALLE schade, en bovendien een lange gevangenisstraf riskeert.

In het voorval dat u zelf komt te verhalen, zou u dus alle wagen-eigenaars mogen vergoeden voor hun schade, en
enkele jaren internering oplopen...
Het onverzekerd rondrijden houdt aldus een zeer groot risico in, en mag zeker niet aangeraden worden.
Denk maar eens; hoe dit zou aflopen indien u iemand zou doodrijden...
toch niet ondenkbaar als u weet dat er in Belgie verleden jaar 729 verkeersdoden vielen
(dit zonder de aantallen die nadien overleden in ambulance of ziekenhuizen)

In uw specifiek geval, zou ik bij uw maatschappij beleeft informeren naar alle gegevens, en
geduld oefenen tot u deze bezit.

valist
Topic Starter

#21 , 06 okt 2011 00:51

@scorpioen
Er werd geen aanrijdingsformulier opgesteld. Wagen stond reglementair geparkeerd en ik was in de stad. Toen ik terug naar de auto wilde gaan om naar huis te rijden zag ik de politie staan en de takelwagen was mijn wagen aan het takelen en de politie stond klaar om te vertrekken. Ze hebben toen van mij nog een verklaring afgenomen en me verteld dat de verzekering moest contact opnemen met de politie. Politie heeft nog tegen mij gezegd dat ik mag van geluk spreken dat ik niet in de auto zat want anders had ik het niet overleefd en dat de bestuurder dronken was en verzekerd was en van Tienen was. De aanrijder heb ik niet gezien, deze was al weg. Later heb ik van de verzekering vernomen dat de aanrijder verzekerd is bij AXA en deze zeggen dat ze niets kunnen doen omdat het een Roemeen is en de Nederlandse taal niet machtig is. De politie verzekerde mij dat ik alle schade zou betaald krijgen en dat alles naar het parket wordt verstuurd en dat zijn rijbewijs onmiddelijk is ingetrokken voor 14 dagen.
Natuurlijk is mijn verzekering voor de schade die ik aanricht aan derden.
Ik dacht dat mijn verzekering mij de geleden schade zou betalen, zou voorschieten ... en dan de schade van de tegenpartij terug zou vorderen. Ik dacht dat dat vroeger zo was. Maar blijkbaar zijn de tijden veranderd.

@lucgescheiden
Dat ik geen rechtbijstand heb is door omstandigheden gekomen en ik was daar niet van op de hoogte. Ik had nog 2 auto's verzekerd en toen voor deze auto dezelfde verzekering gevraagd en de loketbediende heeft geen rechtsbijstand aangekruist. Is natuurlijk ook mijn fout omdat ik het niet grondig heb nagelezen. Ter goeder trouw geweest en gedacht dat ik dezelfde polis had dan m'n 2 andere voertuigen die er ook verzekerd waren bij dezelfde makelaar. Maar de makelaar heeft de fout ook ingezien en helpt me nu wat de rechtsbijstand betreft. Dus dat is in orde.
Maar ieder jaar van verzekering veranderen, is het niet zo dat sommige verzekeringen u dan in een hogere schaal plaatsen en dan toch meer moet betalen aan premie?
Ik zal in ieder geval uw raad eens goed bekijken. Maar nu is het niet het moment om te veranderen van maatschappij, want dan zal m'n helemaal niets meer doen.
Ik zal inderdaad de nodige stappen zelf ondernemen ... alleen moet je de weg weten, bij welke instanties je moet zijn.

lucgescheiden

#22 , 06 okt 2011 04:40

Gek verhaal dat u daar doet. Makelaar heeft fout ingezien.... een echte verzekeringsagent, of makelaar, biedt u een polis aan en zal daarbij steeds vragen welke opties u hierbij wenst. Dit doet hij omdat hij er beter van wordt, voor niet meer of niet minder.

Wanneer de condities slechter zijn bij een andere maatschappij, is er uiteraard geen nood om te veranderen.

Indien u rechtsbijstand had, zou de maatschappij uw schade moeten hebben afhandelen, ook al was u ondertussen naar een andere maatschappij overgestapt.
De maatschappij heeft overigens zelf het recht om u na een schaderegeling buiten te gooien, wat niet zelden gebeurd.

Maar mocht u makelaar u echt helpen, dan had u allicht al lang via hem vernomen bij welke instanties u zou moeten zijn.

scorpioen

#23 , 06 okt 2011 09:57

Wat uw verzekeringsmaatschappij doet lijk mij dus volledig normaal te zijn. Ik denk dat elke verzekeringsmaatschappij in België zo zou handelen. Van verzekeringsmaatschappij veranderen in de hoop dat een andere u op een andere manier zou behandelen lijkt me dan ook zinloos.

Axa zal vermoedelijk wachten tot ze inzage in het strafdossier kunnen nemen en u daarna een regelingsvoorstel doen. Wat u al kan doen is al u stukken i.v.m. de schade verzamelen en uw schade-eis overmaken aan Axa.

valist
Topic Starter

#24 , 08 okt 2011 03:03

Een gek verhaal ... maar het is de waarheid, ik zweer het. Ik kan u verzekeren dat ge raar opkijkt als ge na een etentje in de stad terugkeert naar uwe auto ... en deze op een takelwagen wordt geladen, total loss! Daar verwacht ge u niet aan. En de politie zegt tegen u dat de verzekering met hun contact moet opnemen en dan alles zullen regelen. Ikzelf heb geen papier in handen gekregen van de politie, enkle hebben ze nog vlug een verklaring genoteerd van mij.
Ik ga proberen contact op te nemen met AXA ... maar ik betwijfel of deze me zullen helpen. Zij zullen hun klant beschermen. En vermits het een buitenlander is en iedereen weet dat de buitenlanders het voor het zeggen hebben in België. Zij worden beschermd door de maatschappij. Wat zou er gebeuren in Roemenië als daar een dronken Belg 5 auto's in de prak rijdt???
Voor mij komt het helemaal ongelegen omdat ik net voor het ongeval werkloos ben geworden door stopzetting van de activiteiten in het bedrijf.
Ik heb de nodige papieren gevraagd aan de verzekering, maar zij zeggen me dat de andere slachtoffers ook nog niets ontvangen hebben en net zoals ik maar moet afwachten.

Franciscus

#25 , 08 okt 2011 10:55

Ga naar de politie daar kan je een dokument met de gegevens van het ongeval krijgen.Zit in hun systeem en daarop staan alle noodzakelijke gegevens van partijen om verder te kunnen met de verzekering. maak ene copie en geeft dit af aan uw verzekering.
Het is niet dat het een Roemeen is dat het een buitenlandse wagen is. Woont in x en rijdt met een Belgische nplt en heeft X als verzekering. Wat nu niet kan is een RDR regeling gezien er geen EAF is ingevuld MET een handtekening van tegenpartij.
Het feit dat tegenpartij dronken zou zijn is alleen van belang voor zijn verzekering om regres te kunnen/mogen uit te voeren.

scorpioen

#26 , 08 okt 2011 12:03

Als AXA de aansprakelijkheidsverzekering is moet zij betalen. Of die verzekerde nu een Belg, Roemeen, Chinees of wat dan ook is heeft daar niets mee te maken.

Je hebt dus gewoon te maken met een Belgische verzekeringsmaatschappij die zal moeten betalen. Je bedenkingen over buitenlanders die het voor het zeggen hebben en beschermd worden zijn dan ook totaal overbodig. Als je er politiek bij wil betrekken doe je dat best anders en moet je van mij geen antwoord meer verwachten.

valist
Topic Starter

#27 , 08 okt 2011 15:26

@Franciscus
Ik heb al contact gehad met de politie en deze melden me dat ze mij geen documenten toesturen. Ze hebben alles naar het parket van Leuven gestuurd. Ik behoor niet tot hun zone, ben trouwens van een andere provincie. Dat is hunne uitleg en wat kan ik dan doen?
@scorpioen
Dit antwoord heeft AXA gestuurd:
Inmiddels hebben wij een schrijven ontvangen van Axa met de melding dat hun klant de Nederlandse taal niet machtig is en dus voorlopig niks kunnen doen.
Dus als AXA bij deze bewering blijft zal er geen versie komen van hun klant en speelt hier wel degelijk de nationaliteit een rol. Die zal niet rap Nederlands leren om een versie te kunnen geven.
Ik wil er absoluut geen politiek bij betrekken .... maar er zijn voorbeelden genoeg van op alle gebied.
Dan wil u nog, welgemeend, bedanken voor uw antwoorden.
Laatst gewijzigd door valist op 26 dec 2011 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#28 , 08 okt 2011 15:35

Daar ging het antwoord van scorpioen niet over.
Laatste poging de tegen partij is verhoord .... zal zijn verklaring in het Roemeens hebben afgelegd. Wel niet uw verzekering en maar de gemeenschap zorgt ervoor dat die verklaring vertaald wordt in het strafbundel. Van het ogenblik dat dit bundel beschikbaar is kan uw verzekering en ook de verzekering van de tegenpartij hun strategie opbouwen.
Tja en in andere landen gelden er andere regels. u zou versteld zijn wat u vb in Italie zou overkomen als dronken buitenlandse bestuurder.
De politie kan op basis van haar PV een document genereren waarin alle gegevens van de partijen staan gelijklopend met een attest van aangifte bij andere feiten.
Bij mijn weten is het afgeven of opsturen van dit document zelfs verplicht door de wet op het politieambt en de algemene onderrichtingen van de parketten dit in kader van informatieverstrekking aan de burger
U vraagt desnoods eens een commissaris (eventueel van intern toezicht) te spreken.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 11 jan 2012 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

valist
Topic Starter

#29 , 08 okt 2011 23:39

U schrijft dat er in andere landen gelden er andere regels. u zou versteld zijn wat u vb in Italie zou overkomen als dronken buitenlandse bestuurder.
Weet u misschien wat een dronken buitenlandse bestuurder daar zal overkomen? Ik heb er geen idee van.

cdelahaye

#30 , 09 okt 2011 07:18

Fantastisch, de service die sommige bankagenten geven. Altijd hetzelfde, de mensen willen het goedkoopste en nu zie je het resultaat. Neem een deftige makelaar, die kost je misschien 20 euro per jaar meer maar je zult op en top service hebben. Bewandel ook eens de piste conventie onschuldig slachtoffer, maar dat zal je argenta agent waarschijnlijk zelfs niet eens weten.

Succes

Terug naar “Verkeersongevallen”