voorrang van rechts + alcoholintoxicatie

schuur1982
Topic Starter
Berichten: 2

voorrang van rechts + alcoholintoxicatie

#1 , 29 jun 2010 13:28

Goeiemiddag iedereen,

Graag had ik enkele adviezen gekregen betreffende een ongeval dat ik gehad heb en ik voel me er toch maar onzeker bij.
Even de situatie schetsen in het kort.

Ik heb een ongeval stoffelijke schade gehad waarbij ik werd aangereden op een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
Ik ben dus normaal gezien in mijn recht.
We hebben beiden geblazen en beiden positief, ik 0.6 andere persoon 0.44 resultaat: beiden rijbewijs kwijt voor 6 uur. (gelukkig dus geen onmiddelijke intrekking van het rijbewijs)
De andere partij beweert dat ik te snel kwam afgereden. je mag er 50 vermoed ik en ik reed volgens mij zeker niet harder dan 70. Het zal zo iets maximum geweest zijn.

Wat is jullie mening voor de aansprakelijkheid van het ongeval? (het zou kunnen dat die man nog een getuige heeft laten verklaren dat hij gezien zou hebben dat ik te snel reed want hij kende daar wel wat volk). ik heb de autos laten staan tot de politie er kwam en ze hebben fotos genomen. Mijn auto stond en 10-15 meter van zijne tot stilstand. Volgens mij niet echt ver van elkaar wat volgens mij aantoont dat ik toch niet gelijk een gek reed.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jun 2010 15:34

Kan men bewijzen dat u te snel reed? Dit valt niet te zeggen zonder het dossier gezien te hebben. Als u zelf aan de politie verklaard hebt dat u 70 reed is dit natuurlijk bewezen.

In dat geval is er een redelijke kans dat u mee aansprakelijk gesteld wordt. Dus dat beide bestuurders voor een deel aansprakelijk gesteld worden.

De bestuurder die voorrang moet verlenen kan enkel van zijn aansprakelijkheid ontheven worden als de voorranghebbende door zijn rijgedrag een onvoorzienbare hindernis vormde. Bij overdreven snelheid wordt dit niet zo snel aanvaard, tenzij iemand echt veel te hard rijdt.

mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 29 jun 2010 16:47

Met een snelheidsbepaling door getuigen wordt doorgaans geen rekening gehouden door de politie. Hoe zouden zij ook de juiste snelheid kunnen vaststellen zonder technische apparatuur, en het verschil tussen 50 rijden of 70.

Reclame

schuur1982
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 30 jun 2010 10:00

goeiedag,


ik heb verklaard dat ik niet exact wist hoe snel ik reed maar wel dat ik er zeker van was dat ik niet snel aan het rijden was ( heb gewoon niet naar de kilometerteller gekeken); mijn passagier verklaarde dat ik 60 reed.

groeten

Franciscus
Berichten: 38770

#5 , 01 jul 2010 17:13

Wie kwam van rechts - stonden er alleen borden of ook lichten

Ter info een links afdraaiende wagen A stond op een grote baan te wachten om verder linksaf te draaien.
Toen de auto's die uit de tegengestelde richting kwamen stilstonden rijstrook 2 en 3 reed hij verder - van de eerste rijstrook kwam plots nog een auto die achteraan tegen wagen A knalde met de rechtervoorkant.

Persoon achter stuur goed gedronken - ademanalyse dacht ik 0.90 - geen getuigen - geen auto blijven staan- geen vaststelling dronkenschap.
Tegenpartij had enkele weken later een getuige die gezien had dat het groen licht was - stond wel in de dwarsstraat in de meest rechtse rijstrook van de drie en met op de middenberm een tram/bushalte. Foto's genomen van zijn vermoedelijke standplaats (als 3de wagen) en hoogte laten juist niks zien. Noch van de plaats van de aanrijding noch van de positie van al of niet stilstaande wagens voor de lichten
Hij kan de lichten niet zien en kan zelfs niet zien of er wagens al gestopt zijn

In elk geval gezien er geen bewijzen zijn dat de geintoxiceerde en gewonde bestuurder voorbij rood is gereden gold de voorrang aan rechts.

Dus veroordeeld, advocaat heeft wijselijk gezegd om niet in beroep te gaan gezien zo goed als geen kans te winnen

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jul 2010 18:14

In elk geval gezien er geen bewijzen zijn dat de geintoxiceerde en gewonde bestuurder voorbij rood is gereden gold de voorrang aan rechts.
Als dat uitgesproken werd door de rechter is die toch goed fout.

Als het verkeer geregeld wordt door verkeerslichten en er twijfel is of iemand nu door rood of groen reed kan er geen sprake zijn van voorrang van rechts.

Ook tussen een bestuurder die rechtdoor rijdt en een bestuurder die uit de tegenovergestelde richting komt, op dezelfde weg, en links afslaat geldt niet de voorrang van rechts.

Franciscus
Berichten: 38770

#7 , 01 jul 2010 19:10

Er staan voorrangsborden

cdelahaye
Berichten: 34

#8 , 04 jul 2010 00:08

Alcoholintoxicatie staat hier los van tenzij de tegenpartij kan aantonen dat de intoxicatie in oorzakelijk verband staat met het ongeval. De wegcode zegt echter dat de voorrang van rechts geldt over de ganse breedte van de weg. Tegenpartij had dus moeten weten dat er mogelijks een voertuig van rechts kwam tenzij er exceptie onregelmatig rijden(bv roekeloos en onverantwoord je voorrang nemen met risico voor andere weggebruikers) kan aangetoond worden zal jouw verzekeraar in principe regelen op basis van RDR barema 30 in jouw voordeel (op voorwaarde dat beide verzekeraars zijn toegetreden). Ik zou er dus niet echt van wakker liggen

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jul 2010 10:02

Er staan voorrangsborden
Zie art. 6 Wegverkeersreglement. Als er lichten (andere dan oranjegeel knipperlicht) staan en in werking zijn gelden de verkeersborden betreffende de voorrang niet en is evenmin de voorrang van rechts van toepassing.

ZeddLeppelin
Berichten: 97

#10 , 05 jul 2010 19:42

Er staan voorrangsborden
Zie art. 6 Wegverkeersreglement. Als er lichten (andere dan oranjegeel knipperlicht) staan en in werking zijn gelden de verkeersborden betreffende de voorrang niet en is evenmin de voorrang van rechts van toepassing.
Hangt af van de plaats van de borden, want als ze voorbij de lichten staan, spelen die m.i. (en volgens verscheidene rechters) wel.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 jul 2010 22:56

Als de lichten aan het kruispunt de voorrang regelen, dan gelden de lichten en niet de borden.

Ik kijk met belangstelling uit naar de vonnissen van "verscheidene rechters"die er anders over beslissen.

ZeddLeppelin
Berichten: 97

#12 , 07 jul 2010 12:32

Als de lichten aan het kruispunt de voorrang regelen, dan gelden de lichten en niet de borden.

Ik kijk met belangstelling uit naar de vonnissen van "verscheidene rechters"die er anders over beslissen.
Als de lichten op gelijke hoogte staan met het verkeersbord volg ik uw redenering. Staan de borden er voorbij, niet.
Mocht ge ooit in Aalst passeren, rij gerust eens langs de Bert van Hoorickstraat en neem plezier uw voorrang conform de lichten. Dan kunt ge zelf uw vonnis opvragen, want ze vervolgen u nog ook bij niet-betaling van uw minnelijke schikking (helaas voor u vraagt niet iedereen zijn strafrechtelijk vonnis op) en zult ge zien dat er wel degelijk rechtspraak is in die zin (bevestigd in Dendermonde FYI).

Terug naar “Verkeersongevallen”