fietser op auto geknald

witchqueen
Topic Starter

fietser op auto geknald

#1 , 29 apr 2010 18:41

Verleden weekend is er een fietser vanuit een zijweggetje tegen de auto van mijn man geknald. Mijn man reed in een smalle straat waarop een weggetje uitkomt. En echt wel een weggetje, een soort wandelpaadje van hooguit 60 cm breed. Er staat (uiteraard) geen stopteken op de rijweg, ook niet aan het einde van het paadje, maar mijn man kwam van rechts.
Verder is die fietser achteraan op de auto ingeknald ; getuige het achterste zijruitje dat gebroken is (en waar bij nader inzien nog haartjes en huidvezel van het slachtoffer aanplakken).
Mijn man is gestopt en zag dat die gast ferm aan het bloeden was en wilde de 100 bellen. De fietser wilde dat niet ; hij wilde een dokter.
Daarop is mijn man een paar huizen verder gaan aanbellen, daar wonen mensen die hij kent, om het nr. van zijn eigen huisdokter. Ondertussen was een achteroprijdende quad gestopt en enige mensen uit hun huizen gekomen. Het is dus niet zo dat die fietser daar alleen achterbleef.
Weekenddienst zijnde, kwam er geen antwoord bij die dokter.
Daarop wilde de fietser naar de kliniek worden gevoerd en wel deze in zijn woonplaats, zo'n 30 km verderop. Mijn man wilde dat doen, maar hij haalde eerst handdoeken (voor het bloed) bij die mensen die hij kende.
Toen hij terugkwam, was de fietser verdwenen. Meegenomen met een wagen, zeiden de omstaanders.
En daarop is mijn man naar huis gekomen en heeft hij zijn verzekering verwittigd. Wisten wij veel dat je in zo'n geval ter plaatste moet blijven en verplicht de politie moet bellen... Mijn man had ooit nog maar één ongeval met blikschade en toen heeft de verzekering alles geregeld. De verzekeraar heeft inlichtingen ingewonnen (dus hij wist het ook niet goed) en belde later terug om te zeggen dat we de flikken moesten bellen om aangifte te doen. Mijn man deed dat en eerst werd ons gezegd dat we de volgende dag aangifte moesten komen doen op het buro. Ze hadden geen tijd om zelf langs te komen. Een tijdje later belden ze terug om te zeggen dat we toch diezelfde dag nog moesten langsgaan. Wij dus naar daar en na bijna 2 uur wachten konden we een verklaring afleggen van de gebeurtenissen. En prompt werd mijn man zijn rijbewijs ingetrokken...
Vluchtmisdrijf zeggen ze.
Ik vind dat eerlijk gezegd ferm erover. Die fietser is wel eerst verdwenen hé. En met wie, daar hebben we ook het raden naar. Was dat een toevallige passant ? Maar wie neemt er nu zomaar een bloedende onbekende mee in zijn wagen ? Ieder normaal mens gaat toch de 100 willen bellen ? Of heeft die fietser iemand gebeld ?
Door de flikken worden we in totale onwetendheid gehouden. We weten enkel dat zij gebeld werden door de politie van de stad waar de fietser woont en dat ze ons pas daarna de dag zelf lieten komen voor aangifte. Wie die andere flikken belde, weten we ook niet. Die autobestuurder die de fietser meenam of de kliniek ?
Ondertussen kregen we ook een brief van de rechtsbijstandsverzekering van de tegenpartij waarin staat dat mijn man aansprakelijk is. Terwijl hij heel duidelijk in zijn recht is.
Dit is toch geen normale gang van zaken meer ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 apr 2010 18:58

...wisten wij veel dat ... heeft uw echtgenoot een rijbewijs ? dan MOET hij dat weten.

Dat we de flikken moesten bellen --- ik vermoed dat u de politie wil zeggen - kwestie van de juiste mensen te verwittigen.

Indien niet kenbaar gemaakt ter plaats men moet met tegenpartij de gegevens uitwisselen indien u dat niet doet is dat vluchtmisdrijf.
Er zijn gewonden dat zijn (on)opzettelijke slagen en verwondingen en daarvoor moet de politie ter plaatse komen. U mag de voertuigen trouwens niet verzetten op zo'n moment.
Rijbewijs ingetrokken ... had uw man gedronken - heeft hij een ademtest moeten afleggen. Rijbewijs ingetrokken voor hoelang 3 uur 6 uur of 15 dagen

Dan had u maar ter plaatse moeten blijven.
Een fietser is een zwakke weggebruiker en daar bestaat een bijzondere regeling voor tussen verzekeringen( bij wet vastgelegd)
ONGEACHT de aanwijzing van verantwoordelijkheid zal de lichamelijke schade door de verzekering van de sterke weggebruiker betaald worden ( in grote lijnen).
Normaal moet uw verzekeraar weten wat de normale procedure is bij een ongeval.. dat zou er nog moeten bijkomen.

Het zal een rechter zijn die uitspraak zal doen over wie er al of niet volgens de wegcode in fout is.
Dat u vindt dat vluchtmisdrijf erover is is uw goed recht maar doet niets ter zake
Normaal heeft AL het van rechts komende verkeer voorrang dat is nu al enkele jaren zo zelfs na gestopt te zijn en terug aangezet.
Er is wel een rangorde in wegen - autosnelweg en bospadje op twee uitersten te nemen.
Zorg dat uw echtgenoot de getuigenissen heeft - aan de politie opgeven van alle personen die kunnen vertellen wat hij allemaal gedaan heeft.
Nog een vraagje - leeftijd van die fietser.
U moet niet zorgen voor vervoer naar een ziekenhuis daarvoor zijn de ziekenwagens specifiek uitgerust - daar kan ook een MUG wagen met dokter bijzijn.
Als u nog vragen hebt ... stel ze maar maar gebruik aub de juiste bewoordingen.
O ja het enigste dat de politie u moet zeggen is het PV nr en de gegevens van de tegenpartij.

roharro

#3 , 29 apr 2010 19:35

mijn man kwam van rechts

Normaal gezien is hij in zijn recht. Zou geen problem geweest zijn als tegenpartij een auto was geweest, maar met een fietser (zwakke weggebruiker) is men meestal als automobilist de sigaar.

Waarschijnlijk bestaat de fout erin dat uw echtgenoot niet ter plaatse is gebleven. En niet de aanrijding door de fietser. Twee aparte zaken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

sniper

#4 , 29 apr 2010 20:19

...
Een fietser is een zwakke weggebruiker en daar bestaat een bijzondere regeling voor tussen verzekeringen( bij wet vastgelegd)
ONGEACHT de aanwijzing van verantwoordelijkheid zal de lichamelijke schade door de verzekering van de sterke weggebruiker betaald worden ( in grote lijnen)..
ff nuanceren
het zal de eerste zwakzinnige weggebruiker niet zijn die volledig verantwoordelijk gesteld word wegen grove fout van zijnentwege
maar die zaken halen de pers niet omdat het niet politiek correct is

volgens wat ik lees heeft hij geen voorrang gegeven op een plaats waar dat moest en reed hij niet met aangepaste snelheid

iedere bestuurder moet bij het oprijden van een kruispunt zijn snelheid aanpassen om ongevallen te vermijden
gezien de automobilist voorrang moest krijgen en de fietser achter in de auto gereden is, blijkt dat de laatste wel degelijk in de fout gegaan is

het zal aan de rechtbank zijn om dat uit te maken

ik zou in ieder geval al een ferme schadeclaim klaarmaken
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 apr 2010 16:01

...daarom staat er (in grote lijnen)
Het idee is was dat er niet dient gewacht te worden tot uitbetaling totdat de zaak is voorgekomen en gezien de autobestuurders moeten verzekerd zijn en fietsers en voetgangers (nog) niet is er toen beslist om de verzekering van de auto te laten uitbetalen.
Wie er verantwoordelijk gesteld wordt voor de aanrijding dat is iets totaal anders.
Het is dus niet wat VEEL fietsers nu denken ik ben een zwakke weggebruiker dus ik heb voorrang en ik ben altijd in mijn gelijk.

Voor de rest heb je (overschot) van gelijk - net gisteren nog zo iemand bij mij gehad heel verontwaardigd dat haar zoon in het ongelijk gesteld werd - dwarste een voorrangsbaan- voorbij rood licht op de fiets op een overgang voor voetgangers (lichten met drukknop) - reed achteraan op de auto - zaak dus nu uitgesproken en totaal in ongelijk gesteld.

En ik heb ook zo'n donker vermoeden dat de intrekking voor het vluchtmisdrijf zal geweest zijn ... is een (bijna) standaard aktie.

Vergeten te zeggen - dadelijk een advocaat raadplegen om aan parket wegens beroepsredenen RB terug te vragen - wordt soms toegestaan.

roharro

#6 , 30 apr 2010 16:20

Het is dus niet wat VEEL fietsers nu denken ik ben een zwakke weggebruiker dus ik heb voorrang en ik ben altijd in mijn gelijk.

En als ik zo rondkijk in het verkeer dan ben ik er van overtuigd dat reeds vele fietsers deze verkeerde opvatting met hun leven hebben betaald....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#7 , 30 apr 2010 17:31

mijn man kwam van rechts

Normaal gezien is hij in zijn recht. Zou geen problem geweest zijn als tegenpartij een auto was geweest, maar met een fietser (zwakke weggebruiker) is men meestal als automobilist de sigaar.
Veel meer nog dan bij aanrijdingen tussen auto's kan een getuige in dergelijke gevallen een doorslaggevende rol spelen. Toen ik van links door een fietser aangereden werd, had ik die - en dat was mijn geluk.

Terug naar “Verkeersongevallen”