Aanrijding splitsing R0 (ring Brussel)/R22 (Woluwe)

toongeorges
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aanrijding splitsing R0 (ring Brussel)/R22 (Woluwe)

#1 , 17 aug 2026 16:25

Beste,

Ik reed als taxichauffeur voor een bedrijf en vertraagde op de oprit naar de ring van Brussel vanaf de R22 (snelheidslimiet 70 km/u). Daarbij werd ik aangereden door een wagen die me links wou ontwijken/inhalen.

De wagen waarmee ik reed zou perte totale zijn omdat het chassis is ingedeukt. Wegens de schade zou ik hier om meningen willen vragen.

De persoon die me heeft aangereden heeft de politie gebeld en er is een P.V. opgesteld. Volgens het P.V. zou ze lichtgewond geweest zijn en ze is met de ziekenwagen afgevoerd naar het universitair ziekenhuis Sint-Lukas. Ik heb geen verwondingen gemerkt, maar ze was duidelijk in shock. Zelf was ik niet gewond, maar een beetje in shock.

Concreet heb ik de volgende twee vragen:
1. Heb ik in mijn verklaring iets vermeld dat ik beter niet had vermeld?
2. Is het in mijn voordeel indien ik nog extra informatie aan het P.V. laat toevoegen?

Dit is mijn verklaring in het P.V. (geredacteerd om persoonlijke informatie eruit te halen): "Ik ... rijd als taxichauffeur en ik had een klant die ik van de luchthaven van Zaventem naar de Brand Whitlocklaan in Sint-Lambrechts-Woluwe moest brengen. Ik rijd richting Woluwe (op de R22?). Ik passeer twee rijstroken waar de linkerrijstrook naar de ring van Brussel gaat richting Bergen/Charleroi/Namen/Luik/Leuven en de rechterrijstrook naar Woluwe. Ik volg de GPS die me naar de ring stuurt. Ik besef dat ik moet afslaan naar de rechterrijstrook, zet mijn rechterpinker op en vertraag. Ik besef dat ik te laat ben om af te slaan, omdat ik de onderbroken gestreepte lijn ben gepasseerd en ik langs een volle lijn rijd. Verward omdat ik niet meer kan afslaan, rem ik nog even door, ik zie een wagen met hoge snelheid in mijn achteruitkijkspiegel naderen, de wagen achter me wijkt uit naar links, maar kon me niet meer ontwijken en rijdt me aan. Na de aanrijding rijd ik over de volle streep om de wagen van de rijbaan te verwijderen en ik zet me rechts langs de kant van de weg."

Foto's na het ongeval van mijn wagen, de wagen die me heeft aangereden en de plaats van aanrijding:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... Xo9o3hHcnH

Informatie die ik zou kunnen toevoegen aan het P.V.:
- Ik schat dat ik de wagen op me zag afkomen vanop een afstand van ongeveer 200 m, er was plaats om te remmen.
- De wagen achter me kon me niet inhalen op het rijvak waarop we reden, een van de foto's laat zien dat de brokstukken op de linkerkant van het rijvak liggen, de wagen heeft me dus ingehaald via de gearceerde volle lijn die de oprit van de ring rond Brussel scheidt.
- Omdat ik niet kon afslaan zoals gepland, moest ik even denken wat ik zou doen, ik denk dat ik gewoon de ring zou opgereden zijn en dan de afslag genomen hebben naar Brussel. Dit is ook wat de GPS aangaf en achteraf heb ik ook gecontroleerd dat deze weg correct was. Ik was alleen in de veronderstelling dat ik de afslag naar Woluwe moest nemen omdat de klant in Sint-Lambrechts-Woluwe moest zijn. Dit is natuurlijk hypothetisch.

Reclame