Als men om aan verkeersagressie te ontsnappen, een zware overtreding begaat om aan een agressor te ontsnappen, maar daardoor zijn een fysieke confrontatie en andere gevolgen blijkbaar vermeden, is het dan beter om bij de politie een melding te doen van uw overtreding? Dit om te vermijden dat mij later in de schoenen kan geschoven worden (getuigen, camera's) dat ik verkeersregels heb overtreden.
Of het gewoon maar zo zo laten?
Ik ben namelijk door het rode licht een fiets- en voetgangersoversteekplaats (zebrapad) voorbijgereden (waar ik aanvankelijk gestopt was) omdat de agressor achter mij uit de wagen stapte en naar me toekwam. Ik voelde me bedreigd.
Iets verder stond ik in een file en kwam de agressor opnieuw achter me aan, ik heb dan een stukje over de tramsporen verder gereden, waarna hij opnieuw voor bekeken hield en terug naar zijn voertuig stapte.
Het bleek een man van de vrede te zijn, want hij stond te troepen en te tieren, en ik heb alleen het ietwat onvlaamse woord “hoerenzoon” opgevangen. Ik heb als bewijs, stilstaande in de file vanuit mijn zijraam drie korte videoclips kunnen opnemen. (gsm-gebruik, mijn overtreding)
Zijn tronie, gedrag en nummerplaat zijn daarop zichtbaar. Hij zit in een camionette zonder opschriften, mogelijk van zijn werkgever.
Ik rij ook met een camionette van mijn werkgever, mét opschrift en telefoonnummer.
Mijn werkdag zat er toen op en een 10-tal minuten later rij ik bij mijn werkgever de parking op.
Op het kantoor blijkt dat de vredevolle man ondertussen al had gebeld naar onze telefoniste!
Onze telefoongesprekken worden opgenomen en bewaard omwille van kwaliteits- en veiligheidsredenen.
(De telefoniste heeft geen toegang tot de opnamen, ik heb daar ook niet om gevraagd.)
Ik weet niet wat de man heeft beweerd, het kunnen net zo goed leugens zijn, laster dus.
Een flagrante verdraaiing van de feiten en een beschadigingsoperatie waarschijnlijk, anders gaat hij niet impulsief zitten bellen.
Ik wil eigenlijk niet in dat potje gaan roeren door aan mijn werkgever inzage in het opgenomen gesprek te vragen.
Maar theoretisch kan het eventueel mijn baas zijn idee over mij negatief beïnvloeden, als het telefoongesprek hem ter ore komt, naargelang wat de vredevolle man heeft gezegd.
Wat de aanleiding van de agressie betreft, daar ben ik gerust in.
De man was geïrriteerd omdat ik een eindje heel traag reed (zo'n 20 km/u), er hing namelijk een auto van de autorijschool voor mij, die nogal sukkelde en waar ik geduldig achter hing, zonder hem op te jagen.
Ik denk dat de man van de vrede achter mij dat niet kon zien, door mijn hoge camionette en hij reed vlak achter mij, want hij begon al snel te claxoneren als gek.
Onderweg is de autorijschool ergens afgeslagen, maar de kwade man heeft een dikke kilometer lang, al claxonerend en roepend achter mij gereden. (smalle stadsstraten, traag verkeer en geen mogelijkheid om in te halen.) Waarop ik dan tenslotte twee keer op de vlucht moest slaan.
Resultaat nu: ik heb overtredingen begaan, waarvan 1 zware, het rode licht, én ik ben misschien belasterd bij mijn werkgever.
En de dader komt met zijn wangedrag weg en lacht in zn baard.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Zo laten? Melding doen?
De politie zegt dikwijls vlakaf zelf, als je met zo'n dingen afkomt: “Maak u geen illusies meneer, dit krijgt geen gevolg, het is geen prioriteit”