ik wil even advies over volgende situatie :
Mijn vriendin heeft afgelopen maandag een ongeval gehad met mijn auto op de A12 richting Antwerpen.
Bij het invoegen naar de rijstrook is er een camion op de achterkant van mijn voertuig gereden, het was file , en ze kwam vanop de invoegstrook.
Mijn verzekering wilt mij nu in fout verklaren omdat ze van baanvak wisselde, maar ze is vanachter geraakt wat (voor mij althans) aantoont dat ze al grotendeels van baanvak gewisseld is en dat de chauffeur die mijn vriendin aanreed niet voldoende afstand hield en anticipeerde?
Wie is hier in fout voor de rechtbank? iemand hier ervaringen mee? Deze hele situatie is enorm frustrerend
in deze link is de schade en aanrijdingsformulier te zien : https://imgur.com/a/y4DjWwy
Ik zou denken dat de volgende artikels van toepassing zijn (sorry als ik fout ben, corrigeer me maar als ik fout ben..) :
Artikel 12.4 – Verplicht ritsen bij een eindigende rijstrook:
Wanneer op een rijbaan met meerdere rijstroken in dezelfde richting een rijstrook wegvalt of ontoegankelijk is, moeten bestuurders op de andere rijstroken de bestuurders op de eindigende rijstrook om de beurt laten invoegen.
Artikel 10.1 – Veiligheidsafstand:
"Elke bestuurder moet een voldoende veiligheidsafstand houden ten opzichte van zijn voorligger."
Artikel 7.1 – Controle over het voertuig:
"Elke bestuurder moet een voldoende veiligheidsafstand houden ten opzichte van zijn voorligger."