afsluiting dossier parket politie

vv-ke
Topic Starter

afsluiting dossier parket politie

#1 , 07 apr 2025 14:44

Beste, ik zit met een wrang gevoel.
Mijn vader was in september betrokken in een verkeersongeval. Hij was fietser die werd aangereden door twee minderjarigen op een step. Mijn vader is afgevoerd geweest naar het ziekenhuis met levensgevaarlijke verwondingen. Heeft 2 weken op intensieve vertoeft om daarna tot in november in voltijdse revalidatie te zijn. In maart is de dagtherapie eveneens afgelopen. de politie wilde na het ongeval ook een verklaring van mijn vader, maar door de ernst van de verwondingen kon hij niet verhoord worden, en plus hij herinnerde zich hiervan niets meer. De politie-agent meldde mij dat het dossier dan overgemaakt ging worden aan het parket zonder het verhoor van mijn vader. Daarbij vermeldde de inspecteur eveneens dat het ongeval zowieso naar de rechtbank ging gaan.
In oktober informeerde ik bij het parket of we nog informatie konden doorgeven en hoe we op de hoogte bleven in het dossier. Daar zeiden ze mij dat ik bij de poilitie het formulier registratie van benadeelde moest opvragen. De politie weigerde dit document op te sturen omdat er in een verkeersongeval steeds wordt uitgegaan tot twee verdachten en niet de term slachtoffer voor zover de omstandigheden worden onderzocht. Ik als leek heb het zo gelaten. In december is mijn vader dan toch uitgenodigd geweest voor verhoor bij de politie, maar hij herinnerde zich toen nog steeds niets van het ongeval,in dat pv werd er wel medling gemaakt van registratie van benadeelde. Toch werd er geen rekening mee gehouden.
Mijn moeder besloot vorige week eens te informeren naar de stand van zaken in het dossier en bleek dat het dossier was afgesloten na betaling minnelijke schikking. Dus de minderjarige heeft een boete moeten betelen en het volledige dossier werd afgesloten. Wij kregen hiervan dus geen info door omdat we niet als benadeelden stonden geregistreerd. Het parket zei me ook dat de kosten gingen geregeld werden onder de verzekeringen. Maar dan stel ik me de vraag wat met kosten die verzekering niet wil dekken.
Van in het begin weet ik ook wel dat de twee minderjarigen zeker niet de bedoeling hadden iemand aan te rijden en zeker niet met verregaande gevolgen zoals bij mijn vader. Toch had ik gehoopt dat ze voor de politierechter moesten verschijnen, al was het maar om eens even de levieten gelezen te krijgen. Ik vind dat men hier toch vrij goedkoop mee wegkomt.
En vooral heeft de pollitie mij in sé geen verkeerde informatie gegeven? Waarom zou het parket dit wel voorstellen om te doen.
Nu heb ik inzage in het dossier gevraagd, al kan er moesten er nieuwe stukken toegevoegd kunnen worden, het dossier toch gesloten blijft.

Zouden we eventueel toch een advocaat onder de arm nemen?

Sidenote: ondanks alles is mijn vader nu ok, is wel niet meer de man van ervoor, maar blij dat we hem nog in ons midden hebben.

werner1

#2 , 07 apr 2025 17:21

Beste,
Een familiale verzekering ( indien uw vader er een had op het moment van het ongeval) diende uw belangen te behartigen ... .
Bij niet, toch het best een raadsman in deze raadplegen.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”