Passieve verzekeraar?

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Passieve verzekeraar?

#1 , 28 mar 2023 09:25

Beste allen,

Is rubriek Verzekeringen hier weg of nooit geweest...? Post ik mijn vraag dan even hier.

Nu bijna een dikke maand geleden heeft een fietser op mijn auto ingereden. Politie kwam erbij, aanrijdingsformulier ingevuld, identiteits- en contactgegevens van de fietser meegekregen, pv was blijkbaar niet nodig omdat er geen gewonden waren en zei de politie dat mijn verzekeraar de fietser moest contacteren voor de gegevens van zijn familiale, omdat aanrijding met fiets gebeurde en niet met een wagen. Zo gezegd, zo gedaan en alles doorgegeven aan mijn verzekeraar.

Tot hier leek alles OK, maar heb vragen over de volgende 2 zaken;

1. Mijn verzekeraar heeft de fietser blijkbaar aangeschreven voor de gegevens van zijn familiale, maar nu bijna een maand verder nog geen reactie gekregen. Als ik naar status van het dossier vraag, zegt mijn verzekeraar te wachten op een reactie. Maar hoelang moet ik nog wachten? Wat indien er nog weken, maanden of zelfs geen reactie komt? Is hier een termijn voorzien of moet mijn verzekeraar niet wat actiever er achter zitten?

2. Intussen is er ook een bestek en een expertise opgemaakt, maar bestek garage ligt wel bijna 1000EUR hoger dan schatting expert. De garagist heb ik zelf gevonden, maar toevallig bleek die samen te werken met mijn verzekeraar. En expertisebureau werd mij voorgesteld door deze garagist. Wat nu met dat 1000EUR verschil? Wie heeft gelijk? Mag ik trouwens mijn verzekeraar zeggen dat het verschil te groot is en dat ik een 2e opinie wil? Moet de verzekeraar dan hierin meegaan? Wat als ik bijvoorbeeld een dealer een 2e bestek laat opmaken en die ook meer zou bedragen dat schatting expert? Vervalt dan te lage schatting van de expert of is het done deal voor mijn verzekeraar?

Bedankt om even jullie licht hierop te willen werpen.

Vriendelijke groet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 28 mar 2023 16:34

pv was blijkbaar niet nodig omdat ...
... de flikken geen goesting hadden.

1. Mijn verzekeraar heeft de fietser blijkbaar aangeschreven voor de gegevens van zijn familiale, maar nu bijna een maand verder nog geen reactie gekregen. Als ik naar status van het dossier vraag, zegt mijn verzekeraar te wachten op een reactie. Maar hoelang moet ik nog wachten? Wat indien er nog weken, maanden of zelfs geen reactie komt? Is hier een termijn voorzien of moet mijn verzekeraar niet wat actiever er achter zitten?
Er zijn geen termijnen voorzien

Niet reageren is een klassieke truk om zoiets op de lange baan te schuiven.

Franciscus
Berichten: 38594

#3 , 28 mar 2023 19:46

Aanrijding stoffelijk - geen gewonden dus als partijen overeenkomen geen PV enkel melding.
Invullen van EAF volstaan voor Parket.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 28 mar 2023 20:08

Mogelijk heeft de aanrijdende fietser, de fietser in fout, geen familiale verzekering die hem/haar/het dekt?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 28 mar 2023 20:33

Besterft 2 vragen

Tegenpartij reageert niet : uw verzekeraar zal tegenpartij in gebreke stellen. En als deze geen verzekering heeft zijn er 2 mogelijkheden. Ofwel betaalt die bestuurder gevraagd bedrag uit eigen zak. Ofwel betwist hij die met alle middelen en dan kan dit lang duren.

Wat expertise betreft :

Wanneer je de voorgestelde schadevergoeding betwist, kan je een expertiseprocedure aanvragen. Elke partij (verzekerde en verzekeraar) wijst een expert aan.

Als de twee experts niet tot een akkoord komen, kiezen ze een derde expert (of laten ze de rechter er een aanwijzen) die de knoop doorhakt. Beide partijen betalen elk de helft van het ereloon van deze derde expert.

Sommige verzekeraars vergoeden het ereloon van de expert gekozen door de verzekerde, overeenkomstig de bedragen die in het verzekeringscontract vermeld staan.

Vraag is wie hier expert heeft aangesteld. Als u die keuze maakte (al dan niet op advies garagist) dan kan u moeilijk aan verzekering vragen om uw eigen expert te betwisten….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 mar 2023 08:35

Aanrijding stoffelijk - geen gewonden dus als partijen overeenkomen geen PV enkel melding.
Invullen van EAF volstaan voor Parket.
6 miljoen PVs per jaar voor in overgrote gevallen futiliteiten zonder verdere gevolgen

PV indien onaangepast rijgedrag effectief tot ongeval leidt :?:
"Nee, doen we niet" :!:

Korte samenvatting van het huidige verkeerswanbeleid ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 29 mar 2023 08:40

Tegenpartij reageert niet : uw verzekeraar zal tegenpartij in gebreke stellen.
OF ... doet niets meer
En dat is een reëel risico, waar steeds vaker op ingespeeld wordt door weggebruikers die er de kantjes afrijden

Wie dan geen rechtsbijstandsverzekering heeft, moet zelf juridisch achter de tegenpartij aan

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mar 2023 09:02

Kan toch niet dat de persoon in fout die schade heeft veroorzaakt doodleuk niet reageert en hoopt dat het overwaait. Komen ze hiermee echt weg? Plus, de verzekering hierin geen actievere rol in neemt. Ik moet toch vergoed worden..EN binnen een deftige termijn??

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 29 mar 2023 09:51

U hebt allicht recht op een schadevergoeding, maar niet van uw eigen verzekering, wel van de schadeveroorzaker.

Indien u een verzekering hebt voor rechtsbijstand, dan kunnen die daarvoor zorgen ( eenvoudig gezegd, het achternageloop doen dus) .
Hebt u ervoor gekozen om die dienst niet bij te betalen..... dan hebt u daar ook geen recht op.

Wat zegt of doet uw makelaar trouwens ?

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 mar 2023 10:54

In mijn autoverzekering zit rechtsbijstand in OF is het nog een extra verzekering rechtsbijstand buiten de autoverzekering?

Mijn verzekeraar heeft blijkbaar de tegenpartij aangeschreven en zegt nog steeds te wachten op gegevens van de verzekering/familiale tegenpartij. Maar we zijn nu reeds een maand verder sinds de tegenpartij is aangeschreven en nog steeds wachten we.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 mar 2023 14:39

U kan uw verzekeraar vragen om de tegenpartij rechtstreeks aansprakelijk te stellen. Als hij dan toch een familiale verzekering heeft, zullen die gegevens snel genoeg tot bij de verzekeraar geraken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 29 mar 2023 16:36

Kan toch niet dat de persoon in fout die schade heeft veroorzaakt doodleuk niet reageert en hoopt dat het overwaait. Komen ze hiermee echt weg?
Als het zo ver komt, en uw verzekering afhaakt, moet u zélf juridische actie nemen, of ze komen er inderdaad mee weg.

Als u dan geen rechtsbijstand heeft, bent u gejost :
Kosten voor advocaat liggen al snel hoger dan uw herstellingskost

Plus, de verzekering hierin geen actievere rol in neemt.
Scheelt van verzekering tot verzekering hoe ver ze gaan

Maar juridische stappen gebeuren pas op uw initiatief - al dan niet via rechtsbijstand

Er zijn zelfs gevallen waar rechtsbijstandsverzekering de schade betaalt
Goedkoper dan gerechtelijke procedure ...

k moet toch vergoed worden..
Door de schadeveroorzaker
Die best mogelijk niet verzekerd is

Familiale verzekering is niet verplicht
Fietsers moeten op geen enkele manier verzekerd zijn


EN binnen een deftige termijn??
...
Als zoiets naar burgerlijke rechtbank gaat , kan het jààààren duren

artemis
Berichten: 3294

#13 , 29 mar 2023 17:16

In mijn autoverzekering zit rechtsbijstand in OF is het nog een extra verzekering rechtsbijstand buiten de autoverzekering?
Is dat een dubbele vraag? Er zijn autoverzekeringen mét of zonder inbegrepen rechtsbijstand. En je kan die ook apart nemen bij rechtsbijstandsverzekeraars zoals Euromex, Das, …
Een aparte rechtsbijstand geniet de voorkeur omdat je die ook kan uitbreiden tot privé leven (familiale, …) + omdat die meer zekerheid biedt wanneer je bv in conflict zou komen met je eigen verzekeraar.

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 mar 2023 13:44

Een aparte rechtsbijstand geniet de voorkeur omdat je die ook kan uitbreiden tot privé leven (familiale, …) + omdat die meer zekerheid biedt wanneer je bv in conflict zou komen met je eigen verzekeraar.
Nooit hieraan gedacht...inderdaad een sterk punt om te overwegen bij eerstvolgende wissel verzekeringscontract.

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 mar 2023 13:47

Na overleg met de verzekering en enkele collega's blijkt beste zet: nog even wachten op reactie van de tegenpartij en bij uitblijven van reactie hem persoonlijk aansprakelijk stellen.

Terug naar “Verkeersongevallen”