Ongeval ondergrondse parkeergarage

Issued
Berichten: 1227

Re: Ongeval ondergrondse parkeergarage

#16 , 19 mar 2023 16:23

Kleine kanttekening: de verzekering kan zich niet terug trekken maar wel gebruik maken van regresrecht en de gemaakte kosten terugvorderen. Simpel gezegd: verzekering betaalt tegenpartij uit en komt het dan bij jou halen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 19 mar 2023 17:28

Ondergrondse parkeergarage zoals bv in Gent aan de korenmarkt.
Dat is openbare weg volgens de rechtspraak

Politie is perfect bevoegd

Gent ging zelfs LEZ camera's in die parkings installeren ...

bosprocureur
Berichten: 6853

#18 , 19 mar 2023 19:57

Afhankelijk hiervan zal minnelijke schikking of dagvaarding politierechtbank volgen, en kan eventueel de autoverzekering zich terugtrekken zodat kosten tegenpartij zelf moeten gedragen worden.
Verzekering zal m.i. wel de tegenpartij moeten vergoeden, en heeft in bepaalde gevallen het recht verhaal tegen de bestuurder (uw moeder) in te roepen. Wat dus onrechtstreeks betekent dat zij uiteindelijk voor de schade opdraait.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#19 , 19 mar 2023 22:42

Zelfs in een private parking onder een viertal appartementsgebouwen .
Parket heeft wagen zelfs laten takelen.
Zo ken ik een tiental cases ...
Waaronder enkele met intoxicatie en dronkenschap.
En dat al van ongeveer 20 jaar geleden.

Rapture
Berichten: 124

#20 , 21 mar 2023 13:38

Kleine kanttekening: de verzekering kan zich niet terug trekken maar wel gebruik maken van regresrecht en de gemaakte kosten terugvorderen. Simpel gezegd: verzekering betaalt tegenpartij uit en komt het dan bij jou halen.
Dan zullen ze moeten aantonen dat er een verband is tussen het ongeval en de intoxicatie.

Zomaar zeggen "wij betalen niet omdat je dronken was" kan niet meer.

Deze bron zegt zelfs dat er in geval van enkel alcoholintoxicatie nooit regres kan worden gebruikt:
https://www.add.be/nl/nieuws/intoxicati ... erzekering
Als u gedronken hebt en een ongeval veroorzaakt, zal uw BA-autoverzekering het slachtoffer initieel altijd vergoeden. Wordt er slechts alcoholintoxicatie bij u vastgesteld? Dan kunt u opgelucht ademhalen: uw verzekeraar zal het bedrag achteraf niet bij u komen terugeisen (maar kan uw verzekering wel eenzijdig opzeggen). Bent u daarentegen dronken? Dan krijgt het verhaal een staartje, want uw verzekeraar mag in dat geval tot 31.000 euro van u terugvorderen.

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#21 , 21 mar 2023 17:04

Zomaar zeggen "wij betalen niet omdat je dronken was" kan niet meer.

Deze bron zegt zelfs dat er in geval van enkel alcoholintoxicatie nooit regres kan worden gebruikt:
https://www.add.be/nl/nieuws/intoxicati ... erzekering
Als u gedronken hebt en een ongeval veroorzaakt, zal uw BA-autoverzekering het slachtoffer initieel altijd vergoeden. Wordt er slechts alcoholintoxicatie bij u vastgesteld? Dan kunt u opgelucht ademhalen: uw verzekeraar zal het bedrag achteraf niet bij u komen terugeisen (maar kan uw verzekering wel eenzijdig opzeggen). Bent u daarentegen dronken? Dan krijgt het verhaal een staartje, want uw verzekeraar mag in dat geval tot 31.000 euro van u terugvorderen.
Off-topic, maar aangezien u in uw eerste zin spreekt over dronken en niet geïntoxiceerd, bewijst u met het citaat net het omgekeerde.

In mijn eerdere post sprak ik daarom bewust over dronkenschap en niet over alcoholintoxicatie.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 21 mar 2023 17:12

Off-topic, maar aangezien u in uw eerste zin spreekt over dronken en niet geïntoxiceerd,
In pers wordt -bewust als stemmingmakerij- het onderscheid ook al een tijd niet meer gemaakt

Een geïntoxiceerde bestuurder wordt daar tegenwoordig typisch "dronken" genoemd, terwijl dat juridisch zéér verschillende dingen zijn

Verkenner
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#23 , 21 mar 2023 18:04

Was een rijverbod van 6u dus intoxicatie denk ik, anders was het 15 dagen zeker

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 22 mar 2023 09:07

Was een rijverbod van 6u dus intoxicatie denk ik, anders was het 15 dagen zeker
Ja

Maar onmiddellijke intrekking rijbewijs voor 15 dagen kan ook al bij intoxicatie ...

Rapture
Berichten: 124

#25 , 22 mar 2023 15:52

Zomaar zeggen "wij betalen niet omdat je dronken was" kan niet meer.

Deze bron zegt zelfs dat er in geval van enkel alcoholintoxicatie nooit regres kan worden gebruikt:
https://www.add.be/nl/nieuws/intoxicati ... erzekering
Als u gedronken hebt en een ongeval veroorzaakt, zal uw BA-autoverzekering het slachtoffer initieel altijd vergoeden. Wordt er slechts alcoholintoxicatie bij u vastgesteld? Dan kunt u opgelucht ademhalen: uw verzekeraar zal het bedrag achteraf niet bij u komen terugeisen (maar kan uw verzekering wel eenzijdig opzeggen). Bent u daarentegen dronken? Dan krijgt het verhaal een staartje, want uw verzekeraar mag in dat geval tot 31.000 euro van u terugvorderen.
Off-topic, maar aangezien u in uw eerste zin spreekt over dronken en niet geïntoxiceerd, bewijst u met het citaat net het omgekeerde.

In mijn eerdere post sprak ik daarom bewust over dronkenschap en niet over alcoholintoxicatie.
Bij dronkenschap moet de verzekering ook aantonen dat er een verband is tussen het ongeval en het dronkenschap.
Louter een pv hebben van de politie dat de bestuurder dronken was volstaat niet.
https://mijnadvocaten.be/gids/verkeersr ... nkenschap/
Dat was onlangs nog ingevoerd.

Terug naar “Verkeersongevallen”