Ongeval ondergrondse parkeergarage

Verkenner
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ongeval ondergrondse parkeergarage

#1 , 19 mar 2023 11:36

Goedemiddag,

Mijn moeder heeft een kleine aanrijding gehad in een ondergrondse parkeergarage. Juist tegen een achterligger getikt. Deze heeft de politie gebeld. Kleine schade aan beide voertuigen. Politie heeft mijn moeder laten blazen en was positief.

De vraag is, heeft de politie enige rechtsgeldigheid in een ondergrondse private parkeergarage? Ik dacht van niet en dat ze moeten wachten tot je de garage verlaat om dan op de openbare weg u te laten blazen.
Resultaat nu 6 u rijverbod en Wss politierechtbank. Maar als dit niet rechtsgeldig is stel ik mij vragen waarom de politie is langsgekomen in de parking.

Drone

#2 , 19 mar 2023 11:49

politie zal geen boete kunnen geven omdat de aanrijding gebeurd is op privaat terrein; maar ze mogen iemand laten blazen om de oorzaak van de aanrijding te achterhalen en als deze de bedoeling heeft om op de openbare weg te gaan rijden en hierbij een gevaar voor andere gaat vormen.

als het voor de politierechtbank komt dan zal het zijn omdat er discussie blijft bestaan tussen de verzekeringen en dan is de blaastest een bewijs dat het beoordelingsvermogen aangetast was en meer als waarschijnlijk de oorzaak was van de aanrijding.

LYNX XX

#3 , 19 mar 2023 12:17

# 3 Thomas,

Klopt er is een onderscheid tussen openbare parkings en de ondergrondse parking van een VME.
Indien in een VME : de verzekeringsmaatschappijen van beide betrokkene. In normale omstandigheden heeft de politie daar niets te zoeken.

Reclame

Verkenner
Topic Starter

#4 , 19 mar 2023 12:37

Ondergrondse parkeergarage zoals bv in Gent aan de korenmarkt.

Verkenner
Topic Starter

#5 , 19 mar 2023 12:38

Normaal heeft de politie hier toch geen rechtsgeldigheid. Privaat ondergronds heet dat toch

Verkenner
Topic Starter

#6 , 19 mar 2023 12:39

Mijn moeder is bijna 70 en nog nooit in aanraking gekomen met het gerecht. Zelfs geen boete voor overdreven snelheid. Ze is er het hart van in. Ze is inderdaad in fout.

LeenW

#7 , 19 mar 2023 13:00

En waar kwam uw moeder vandaan of was ze naar op weg? Ik neem aan dat ze niet gewoon een toertje in de parkeergarage ging doen?

Verkenner
Topic Starter

#8 , 19 mar 2023 13:02

Ze kwam van de markt en was iets gaan drinken

Verkenner
Topic Starter

#9 , 19 mar 2023 13:04

De wagen staat op naam van het bedrijf

Verkenner
Topic Starter

#10 , 19 mar 2023 13:04

Ik moet wel zeggen dat de agenten heel vriendelijk waren. Begripvol.

#11 , 19 mar 2023 14:37

Ondergrondse parkeergarage zoals bv in Gent aan de korenmarkt.
Dat telt als openbare weg. Dus kan de politie gewoon tussenkomen, zoals ze gedaan heeft

Issued

#12 , 19 mar 2023 16:23

Kleine kanttekening: de verzekering kan zich niet terug trekken maar wel gebruik maken van regresrecht en de gemaakte kosten terugvorderen. Simpel gezegd: verzekering betaalt tegenpartij uit en komt het dan bij jou halen.

bosprocureur

#13 , 19 mar 2023 19:57

Afhankelijk hiervan zal minnelijke schikking of dagvaarding politierechtbank volgen, en kan eventueel de autoverzekering zich terugtrekken zodat kosten tegenpartij zelf moeten gedragen worden.
Verzekering zal m.i. wel de tegenpartij moeten vergoeden, en heeft in bepaalde gevallen het recht verhaal tegen de bestuurder (uw moeder) in te roepen. Wat dus onrechtstreeks betekent dat zij uiteindelijk voor de schade opdraait.

Franciscus

#14 , 19 mar 2023 22:42

Zelfs in een private parking onder een viertal appartementsgebouwen .
Parket heeft wagen zelfs laten takelen.
Zo ken ik een tiental cases ...
Waaronder enkele met intoxicatie en dronkenschap.
En dat al van ongeveer 20 jaar geleden.

Rapture

#15 , 21 mar 2023 13:38

Kleine kanttekening: de verzekering kan zich niet terug trekken maar wel gebruik maken van regresrecht en de gemaakte kosten terugvorderen. Simpel gezegd: verzekering betaalt tegenpartij uit en komt het dan bij jou halen.
Dan zullen ze moeten aantonen dat er een verband is tussen het ongeval en de intoxicatie.

Zomaar zeggen "wij betalen niet omdat je dronken was" kan niet meer.

Deze bron zegt zelfs dat er in geval van enkel alcoholintoxicatie nooit regres kan worden gebruikt:
https://www.add.be/nl/nieuws/intoxicati ... erzekering
Als u gedronken hebt en een ongeval veroorzaakt, zal uw BA-autoverzekering het slachtoffer initieel altijd vergoeden. Wordt er slechts alcoholintoxicatie bij u vastgesteld? Dan kunt u opgelucht ademhalen: uw verzekeraar zal het bedrag achteraf niet bij u komen terugeisen (maar kan uw verzekering wel eenzijdig opzeggen). Bent u daarentegen dronken? Dan krijgt het verhaal een staartje, want uw verzekeraar mag in dat geval tot 31.000 euro van u terugvorderen.

Terug naar “Verkeersongevallen”