Auto total loss

nick 48
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

Auto total loss

#1 , 26 jan 2023 10:02

Hallo,

Er is hier al veel over geschreven maar ik hoop dat we met deze draad een soort leidraad kunnen maken.
Even de situatie schetsen, ik rij op een 2 vaksbaan, lichten staan op groen dus rij de snelheid die is toegelaten , komt er een tegenligger aan die terwijl ik al op het kruispunt ben plots links afslaat (hij had me niet gezien zegt hij) en me los op de flank ramt, inschatting is dat hij per total is, airbags zijn af gegaan, wiel is geraakt...de tegenpartij was een stevige auto/truck en die zou blijkbaar ook total loss zijn.
Iedereen is kalm gebleven geen gewonden buiten stram, pijn in de nek ed, ik verwijt de tegenpartij ook niets, dit is niet express gedaan, gewoon een onoplettendheid watw e allemaal wel is voorhebben lmaar waar het hier slecht is afgelopen....
Papieren zijn ingevuld door politie en die gaven al aan dat we duidelijk in ons recht zijn maar dat de verzekering dat zal moeten bevestigen...
Ik maak me dus al zorgen dat de verzekering misbruik gaan maken door te zeggen dat je moet uitkijken als je een kruispunt oprijd maar serieus, je gaat toch niet aan elk groen licht stoppen om dan te zien dat alles ok is, en onze auto is los in de flank geramt, hij is dus op onze auto gereden...
De auto is 7j oud, heeft toen 19000 euro gekost (hebben veel korting gehad ) staan amper 30000km op , nu nieuw kost die 32000 en als ik hem vandaag 2dehands zou moeten kopen gaat me dat zeker 14000€ kosten. Ze zullen misschien schermen met andere gelijkaardige voertuigen van een ander merk maar dit is een volkswagen wat je dan weer niet gelijk kan stellen aan een dacia (met alle respect voor die laatste natuurlijk)

Ik heb al gelezen dat de verzekering me de huidige vervangwaarde zou moeten rekening houden maar mijn verzekeringsmlakelaar heeft al gezegd dat ik niet zal moeten dromen dat ik van dat wat me uitbetaald gaat worden uberhaupt een gelijkwaardige auto ga kunnen kopen en ze zei me zelf dat ze sterk twijfelt dat de prijsstijgingen van de 2dehandsmarkt van de laatste jaren zelfs in rekening gaan gebracht worden.
Ik heb op 25j ooit 1 keer een schadegeval gehad via de brandverzekering en ben toen serieus gechanteerd door die expert in het bijzijn van mijn makelaar, ik zou dit nu willen vermijden en me wat wapenen...Waarom we daar nog bij zijn, tja dat is een ander verhaal ;) maar dat zal nu zeker veranderen als ik een gelijkaardige behandeling krijg als een 10j geleden.

Ze liet dus uitschijnen dat ze zullen kijken naar wat ik betaald heb, daar de afschrijving op en dat ik het daarmee zal moeten doen.

Die wagen was bedoeld om nog een jaar of 10 mee te gaan en als we op pensioen zijn terug te gaan naar 1 wagen.

Is er wetgeving waar ik me op kan baseren en die ik kan gebruiken als ze met een belachelijk laag bedrag komen van laten we zeggen 8000 euro of zo.
Dit kan cliche klinken, het voornaamste is dat iedereen, zowel diegene die het veroorzaakt heeft als wij niks hebben, maar dit is toch wel eerder principe, ik ben een nette betaler, goed en misschien wel oververzekerd voor alles dus wil gewoon correct behandeld te worden..
Ik wil niet de laatste druppel uit de kan halen maar wel fair vergoed worden ...

Ik heb al gelezen dat ik van uit 2dehands sites gelijkaardige voertuigen kan opzoeken en die advertenties gebruiken (ik denk aan VTB, autoscoot, 2dehands)..
Zijn er wetgevingen die me kunnen helpen dat het inderdaad een gelijkwaardige auto moet zijn aan de waarde van vandaag ipv de afschrijving op wat ik toen betaald heb enz..
Ik ben een zwartkijker in deze en heb weinig vertrouwen in onze makelaar laat staan de verzekeringen dus wil voorbereid zijn...
Dat geld van de schade heb ik niet onmiddelijk nodig om een nieuwe stockwagen te kopen dus als het dan een half jaar langer duuurt dan is dat maar zo..

Wie geeft me wat licht in de donkere tunnel waar ik inzit ...

Alle hulp is welkom...

nick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 472

#2 , 26 jan 2023 23:38

Als je ook een rechtsbijstandsverzekering hebt, kan je die mogelijk inschakelen.

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 27 jan 2023 22:23

Je schade is wat een vergelijkbaar (ouderdom, km, merk, ...) tweedehands voertuig NU kost

Je kan al wat advertenties beginnen bewaren

Reclame

nick 48
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2023 10:51

Hey Allen,

alvast bedankt voor jullie reactie.
Ondertussen is de expert komen kijken en bij de carroserie waar de wagen nu staat had men ons gemeld autoscoot als referentie te gebruiken.
Als dat gedaan wordt kan ik er best mee leven.

Ik hou jullie op de hoogte.

Nick

Terug naar “Verkeersongevallen”