verkeersongeval, aanrijden fietser

Kristel Peeters
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

verkeersongeval, aanrijden fietser

#1 , 03 dec 2022 10:02

Gisterenochtend (2 december) heb ik een fietser aangetikt met mijn wagen.

Ik ben gestopt aan de stopstreep, bleef verscheidene seconden staan om te checken of er geen fietsers of wagens aankwamen.
Het kruispunt is enkele maanden geleden heraangelegd.
Er zijn zeer duidelijke fiets en voetgangers oversteekplaatsen gemaakt.

Bij het naar links draaien aan dit kruispunt, was er plots, voor mij uit het niets, in het midden van dit kruispunt een fietser.
Deze fietser maakte geen gebruik van de veilige oversteekplaatsen.

Zowel de fietser als ik gooiden de remmen dicht.
Fietser gleed daardoor uit en kwam licht ten val.
Ze stond direct recht, nam haar fiets.
Ik draaide mijn raam open en jongedame begon te roepen 'kan je niet uitkijken'.
Mijn antwoord was dan ook 'waarom gebruik je niet de voorziene fietsoversteekplaatsen'.

Gezien dit een zeer druk kruispunt is, stelde ik voor dat ik verder reed, zou draaien en terugkomen om aan ergens veilig te parkeren.
Dit gebeurde dan ook.
Ik was bekommerd om de fietser, uitgestapt, haar bevraagd, fiets nagekeken.
Nogmaals op gewezen dat ze fietsoversteekplaatsen moet nemen.
Ze wilde niet ter plaatse blijven of gegevens geven.
Ze liet midden op het kruispunt, vlak na de aanrijding weten dat ze politie ging bellen.
Gezien ze niet ter plaatse wilde blijven, stelde ik voor de politie te bellen.
Antwoord was 'mijn fiets is in orde, ik ook en ik moet naar mijn werk' waarop ze direct doorreed.
Een dame die gestopt was omdat ze de fietser herkende, gaf de naam van de fietser aan me en gaf eveneens haar telefoonnummer.
Het ongeval heeft ze niet gezien.
Andere getuigen zijn niet gestopt.

Pas dan bekeek ik mijn wagen.
Deze heeft echter wel redelijke schade: bumper vertoont grote scheur, vermoedelijk van haar pedaal van de fiets.
Ik besloot dan zelf de politie te bellen.
Gezien de fietser al door gereden was, konden ze zeker geen ploeg sturen voor de schade aan mijn wagen.
Ik moest ook naar het werk en zei dan ook aan de politie dat ik dezelfde avond nog zou langskomen wat ik ook deed.

Ik legde gisterenavond een verklaring af bij de politie.
Echter zie ik nu dat het volgende categorie kreeg: verdachten van misdrijven waarvoor geen vrijheidbenemende straf kan worden opgelegd'
In het 1ste deel van het PV staat dat de politie me 'voor het eerste verhoor de schriftelijke verklaring van mijn rechten' heeft gegeven.
Dit is niet gebeurd alsook vind ik erg raar dat ik onder deze categorie kom terwijl ik zowel 's ochtends al belde, 's avonds naar daar kwam omdat de fietser geen gegevens heeft achtergelaten en ik wel schade heb.

Is deze categorie wel correct?
Ik voel me nu precies een zware verdachte, ik heb het lastig dat ik zo wordt omschreven terwijl ik wel de correcte, naar mijn mening, stappen zette.
Heeft het zin om de opsteller van het PV hierover te contacteren?


Dank je wel voor jullie mening en tips

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2022 12:58

Neen, dat heeft geen zin. Dit is de correcte procedure.

Het is niet aan de politie om te oordelen wie schuldig is aan de aanrijding. Dus worden alle bestuurders als verdachte aangeduid

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 03 dec 2022 14:47

Is inderdaad standaard. Politie beslist niet over de verantwoordelijkheid en u bent betrokken partij. Beide partijen worden op dezelfde wijze ( procedure) gehoord.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 03 dec 2022 19:46

Bij het naar links draaien aan dit kruispunt, was er plots, voor mij uit het niets, in het midden van dit kruispunt een fietser.
Deze fietser maakte geen gebruik van de veilige oversteekplaatsen.
Dat hoeft ook niet noodzakelijk overal.

Het is voor u nu zelfs een voordeel:

Als u correct naar links (of midden van de rijbaan bij tweerichtingsverkeer / of in de juiste afslagstrook) voorgesorteerd was en de linker pinker aan had, mocht fietser u niet meer inhalen

Ze wilde niet ter plaatse blijven of gegevens geven.
Als ze doorreed zonder zelf haar gegevens aan u te geven, is dat vluchtmisdrijf zonder meer
Ik legde gisterenavond een verklaring af bij de politie.
Echter zie ik nu dat het volgende categorie kreeg: verdachten van misdrijven waarvoor geen vrijheidbenemende straf kan worden opgelegd'
GEEN ?
Vluchtmisdrijf kan wel degelijk tot gevangenisstraf leiden
Wat of hoe heb je het ongeval aangegeven ?

Want het is niet omdat er toevallig iemand passeerde die de fietser kent, dat ze er niet vandoor gegaan is zonder zich te identificeren.

Hoofdstuk IV. Vluchtmisdrijf
Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.


In het 1ste deel van het PV staat dat de politie me 'voor het eerste verhoor de schriftelijke verklaring van mijn rechten' heeft gegeven.
Zit die niet tussen de berg papier die je waarschijnlijk meegekregen hebt :?:

Dit is niet gebeurd alsook vind ik erg raar dat ik onder deze categorie kom terwijl ik zowel 's ochtends al belde, 's avonds naar daar kwam omdat de fietser geen gegevens heeft achtergelaten en ik wel schade heb.
Als je vluchtmisdrijf gaat aangeven , is dat "verdachten van misdrijven waarvoor EEN vrijheidbenemende straf kan worden opgelegd" en wordt je zélf beschouwd als "verdachte"
Belgische justitie ...

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 03 dec 2022 22:04

Idd betrokkene heeft aangifte gedaan op een correcte wijze.
Gegevens tegenpartij zijn bekomen via een derde ( getuige)
.
Hopelijk hebt u die haar gegevens ook gekregen.

Kristel Peeters
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 dec 2022 18:54

Tegenpartij is door gereden met de fiets zonder mijn gegevens, ondanks mijn vraag.
Plots was ze weg.
Tussen het ongeval en mijn telefoon naar de politie bij het vast stellen van mijn schade zitten amper 10 minuten.

Ondertussen wel een getuige gevonden.
Parkeren daar in die buurt lukte niet, nergens parkeerplaatsen dus die persoon is doorgereden naar zijn werk, vlakbij aan het industrieterrein.

@inazuma: fietser kwam vermoedelijk vanop het rechts schuin tegenoverliggende fietspad.
Ze moest de weg in waaruit ik kwam, 1 baansvak.
En net daar lopen de oversteekplaatsen die zeer recent werden heraangelegd wegens vroeger te onveilig.
Ze nam deze echter niet en trotseerde het auto kruispunt zelf
Foto's op streetvieuw geven nog de oude situatie weer.
Ik vind geen recente om hier even te plaatsen.

Enkel op verhoorblad staat dat ik een schriftelijke verklaring van mijn rechten heb ontvangen.
Buiten het verhoor waarvan ik een kopie heb en een papier voor de verzekering, kreeg ik niets.

Nu even afwachten wat de getuige gaat doen.
Ik heb gevraagd om zich te melden bij de politie.

Politie ging toevallige getuige die ongeval niet had zien gebeuren maar de fietser wel kent, oproepen voor verhoor.
Haar naam en telefoonnummer heb ik en is doorgegeven aan de politie

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 04 dec 2022 20:31

@inazuma: fietser kwam vermoedelijk vanop het rechts schuin tegenoverliggende fietspad.
Ze moest de weg in waaruit ik kwam, 1 baansvak.
Dan zullen de voorrangsregels of -borden op dat kruispunt gelden

Ik dacht dat ze van achter je kwam ...
En net daar lopen de oversteekplaatsen die zeer recent werden heraangelegd wegens vroeger te onveilig.
Ze nam deze echter niet en trotseerde het auto kruispunt zelf
Fietsers mogen het fietspad verlaten (en dus de rijbaan gebruiken) om van richting te veranderen.

Ze moeten niet "vierkant" afslaan
(ttz kruispunt overrijden en dan aan overkant een oversteekplaats gebruiken om de weg die ze volgden te dwarsen en links af te slaan)

Buiten het verhoor waarvan ik een kopie heb en een papier voor de verzekering, kreeg ik niets.
Als ik hier ongeval met vluchtmisdrijf ga aangeven, krijg ik een halve boom mee ...

Tot papieren voor Slachtofferhulp toe :shock:

Terug naar “Verkeersongevallen”