#1 , 24 apr 2022 10:30
Ik reed onlangs langs een school en ik stopte aan het zebrapad om voetgangers door te laten en een auto reed achter op mij in. We zijn aan de kant gaan staan om de papieren in te vullen en 1 getuige meldde zich (gegevens opgenomen in aanrijdingsform.) en even later kwam ook de politie die in de buurt vd school aanwezig waren. Er werd geen pv opgesteld maar ze assisteerden bij het invullen vh aanrijdingsformulier. Allebij moeten blazen en negatief. Aangifte daarna online doorgegeven niet lang daarna email gekregen van de verzekering dat volgens hun bevindingen ik in mijn recht ben en ik kreeg de mogelijkheid om mijn auto aan te bieden bij een carrosseriebedrijf (ik koos één in de buurt die hun voorkeur had en ben daar vrijdag naar toe geweest). En nu komt het. Mijn auto is 15 jaar oud. Aankoopwaarde was 36.000 Euro maar na 15 jaar natuurlijk veel minder waard. Vorig jaar heb ik nog voor bijna 4.000 Euro onderhoud laten doen oa nieuwe regulator, compressor airoc, nieuw banden en nieuwe uitlaat (ik heb alle fakturen). De man vd carrosserie heeft foto's gemaakt en ging een faktuur opmaken en doorsturen naar de verzekering. Enkel een nieuwe bumper met ingebouwde sensoren moet vervangen worden. Zij gebruiken originele stukken (kostelijke) + de werkuren. Hij kon nog geen prijs geven maar hij begon wel over "misschien economisch pertotal maar dat beslist de expert vd verzekering". Ik ken dat begrip niet en hij had geen tijd (bijna sluitingstijd, "bel maar met uw verzekering"). Ik ben onmiddellijk daarna naar een vriend gegaan en die kan de auto herstellen voor ongeveer 800 Euro met een tweedehandsbumper. Nu goed, ik ben op het internet gaan zoeken naar "economisch pertotal" en dat baart mij wel zorgen. Ik zou mijn auto bij economisch pertotal kunnen kwijt geraken doordat de verzekering die na betaling van een restbedrag aan mij, hem kan verkopen als wrak aan de hoogstbiedende. Ik wil echter mijn auto niet kwijt en hij is geen wrak. Dit is een fantastische wagen met oa tiptronic, ingebouwde Pioneer (oa gps, tv, handsfree bellen, ...), veel pk, tal van snufjes, ... terwijl ik hem voor 800 Euro kan laten herstellen (desnoods betaal ik de herstellingen zelf). Kan iemand mij raad geven? Dank bij voorbaat!