Voorrang vrachtwagen bij manoeuvreren?

verstraetetim24
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voorrang vrachtwagen bij manoeuvreren?

#1 , 24 nov 2021 16:42

Geachte,

Ik had de volgende vraag :

Ik reed op de motor in een bebouwde kom zone 30 achter een vrachtwagen aan die zijn vier knipperlichten opsteekt en vertraagde.

Ervan uitgaande dat de vrachtwagen ging laden en lossen, keek ik erlangs voor tegenliggend verkeer, zag geen en maakte aanstalten om links de vrachtwagen voorzichtig voorbij te rijden.

Bij het inhalen draaide de vrachtwagen over om zo dan achteruit te kunnen inparkeren op een oprit om dan te lossen.

We hebben mekaar tijdig opgemerkt en geremd, maar kreeg wel een scheldtirade en algemeen aggressieve respons van de vrachtwagenbestuurder.

Ik dacht dat de wet voorschreef dat bij het uitvoeren van een manoeuver het overige verkeer voorrang gegeven moet worden? Ben ik hierin verkeerd?

Vriendelijke groet

Tim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 24 nov 2021 16:53

Ik dacht dat de wet voorschreef dat bij het uitvoeren van een manoeuver het overige verkeer voorrang gegeven moet worden?
Dat klopt

Manoeuvrerende bestuurder moet desnoods zelfs zijn manoeuver onderbreken om andere weggebruikers voorrang te verlenen.


Maar ... als jij OOK een manoeuvre doet, kunnen de zaken héél anders draaien
Ervan uitgaande dat de vrachtwagen ging laden en lossen, keek ik erlangs voor tegenliggend verkeer, zag geen en maakte aanstalten om links de vrachtwagen voorzichtig voorbij te rijden.
Omheen een gestopte of manoeuvrerende vrachtwagen rijden, is namelijk ... OOK een manoeuvre

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 24 nov 2021 17:41

Los daarvan is het veiliger om de vrachtwagen zijn manoeuvre te laten afwerken, een dodehoekongeval is snel gebeurd.

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 24 nov 2021 21:14

Los daarvan is het veiliger om de vrachtwagen zijn manoeuvre te laten afwerken, een dodehoekongeval is snel gebeurd.
inderdaad

ben gisteren nog bij zo een ongeval gestopt maar dan met een fietser en vrachtwagen

heb de eerste zorgen toegediend, fietser zal nog erg lange revalidatie mogen ondergaan . . .

Afbeelding

lukasi
Berichten: 1138

#5 , 24 nov 2021 22:37

het was netter geweest om even de nummerplaat af te dekken.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#6 , 30 nov 2021 16:02

Soms is het wel niet duidelijk dat een vrachtwagen een manoeuver gaat uitvoeren.
Zoals de topicstarter schreef, dacht hij/zij dat de vrachtwagen zijn pinkers opzette om te laden en te lossen.

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 30 nov 2021 16:08

Zoals de topicstarter schreef, dacht hij/zij dat de vrachtwagen zijn pinkers opzette om te laden en te lossen.
Maar dat is bij wet verboden (doch veelvoorkomend). Het lijkt mij dan ook geen goed idee om zoiets aan te nemen.

Enfin, niet dat het aankondigen van een eigen manoeuvre veel beter is.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 30 nov 2021 17:06

Aangeven van een gevaar dat hijzelf veroorzaakt is nu echt iets wat inderdaad net niet de bedoeling is.

Terug naar “Verkeersongevallen”