Aanrijden fietser

CD25
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aanrijden fietser

#1 , 20 jul 2019 08:10

Ongeval tussen fietser en autobestuurder.

Ik ben de autobestuurder ik wil een rij geparkeerde auto’s inhalen, maar er is een tegenligger. Ik sta stil achter de geparkeerde auto’s en zet mijn richtingsaanwijzer aan naar links. Ik vertrek en ruj de geparkeerde auto’s voorbij. Tijdens het manoeuvre rijd ik een fietser aan. Deze fietser steekt me langs links voorbij. Het is tijdens het manoevre dat de aanrijding gebeurd en niet bij het vertrekken uit stilstand. Ik heb schade aan de linkervoorkant van mijn auto.

Wie is in fout?

Alvast bedankt voor het helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 20 jul 2019 10:17

Volgen mij de fietser. Je mag namelijk geen voorbijstekend voertuig op uw beurt voorbijsteken

father b

#3 , 20 jul 2019 10:45

Volgen mij de fietser. Je mag namelijk geen voorbijstekend voertuig op uw beurt voorbijsteken
Ben niet zo zeker van deze reactie.
Fietser stak geen voorbijstekend voertuig aan, wel een voertuig in manoeuvre volgens TS. TS moet in zijn linker spiegel kijken of de weg vrij is om zich terug in het verkeer te begeven. Hij was dus nog niet aan het rijden op de rijweg. Ik denk dat de wagenbestuurder eerst moet nakijken of de rijweg vrij is om zich terug op de rijbaan te begeven. Gezien de fietser hem vooraan raakte, was bestuurder nog niet op de rijbaan.

Reclame

Oude Belg

#4 , 20 jul 2019 12:12

Automobilist was niet aan het inhalen; hij reed stilstaande voertuigen voorbij. Hij moest de fietser dus voorrang verlenen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Blaatpraat

#5 , 20 jul 2019 17:47

Als TS een manoeuvre uitvoerde, dan voerde de fietser op zijn beurt toch ook een manoeuvre uit?
Ik ben niet zeker of de fout volledig op de autochauffeur kan verhaald worden hier.

De voorbeeld-rechtspraak van inhalen tijdens links afslaan is hier niet van toepassing me dunkt, wegens dat er geen afslag naar links aan te pas kwam.

CD25
Topic Starter

#6 , 21 jul 2019 12:55

De schade voor de autobestuurder is aan het linkse voorwiel. De fietser heeft schade aan zijn voorwiel.

Het ongeluk gebeurde niet bij het vertrekken uit stilstand maar enkele seconden later. De fietser begeefde zich op dat moment volledig naast de auto, de auto begeefde zich op dat moment volledig naast de geparkeerde auto.

Hopelijk helpt dit een beetje..

Alfred J

#7 , 21 jul 2019 13:27

Indien de wagen stilstond, heeft hij zijn voorrang van rechts reeds afgegeven.
Uw voorrang van rechts was ook vervallen. U zegt in uw topic ook duidelijk tijdens de manoeuvre rijd ik de fietser aan.
Vervallen van voorrang van rechts? Is nog maar 12 jaar geleden gewijzigd hoor :roll:

Terug naar “Verkeersongevallen”