Ik ben eigenaar van drie aaneenpalende landbouwgronden (weiland en hooiland).
Enkele jaren geleden werd er een strook van 4 meter breed en 600 meter lang onteigend door de gemeente. Op die grond legde de gemeente een maxi-breed fietspad aan dat deel uitmaakt van wat men een fiets-o-strade noemt.
Er is een ongeval gebeurd met twee fietsers die door de ijsgang geslipt zijn, op elkaar ingereden en gevallen. Beiden hebben breuken opgelopen.
Er werd blijkbaar een PV opgesteld en hun verzekeringen eisen van mij schadevergoedingen.
Dit op basis van het politiereglement (sneeuwvrij houden voetpaden en fietspaden):
"onbebouwde terreinen: op iedere houder van een reëel recht op het goed met name eigenaars, vruchtgebruikers, erfpachters, opstalhouders, titularis van een gebruiksrecht, recht van bewoning, erfdienstbaarheid of huurders;"
Het lijkt toch volledig buiten proportie dat ik een fietspad van 600 meter lang, gelegen in agrarisch gebied, ijsvrij zou moeten houden?
In de akte staat dat de gemeente zal instaan voor aanleg en onderhoud van de wegenis. Er is geen rijbaan voor auto's en geen voetpad.
Bestaat er wetgeving over het onderhoud van fiets-o-strades?