Aanvaardbare termijn expertise

Draftsman
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Aanvaardbare termijn expertise

#1 , 10 dec 2018 16:13

Gegroet,

Begin november ben ik, toen ik van mijn werk kwam, door een afslaande autobestuurder aangereden op het fietspad. Buiten wat schrammen en kneuzingen is mijn voorwiel verwrongen + lakschade aan de fiets. Geschatte kosten zijn +-€500,- Het bestek heb ik bezorgd aan mijn verzekeraar (familiale). De verzekeraar van de tegenpartij (zelfde verzekeraar als de mijne) liet mij 3 weken geleden weten dat er een expert werd aangesteld om de schade vast te stellen. Sindsdien heb ik hier niets meer van gehoord... Wat is een aanvaardbare termijn om zo'n expertise uit te voeren? 3 weken lijkt mij nogal lang om de schade aan een fiets vast te stellen...

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 10 dec 2018 17:50

3 weken is nog niks en nog redelijk normaal

enige dat u kan doen is afwachten en NIKS aan de fiets laten doen

vermoedelijk zal het expertisebureau in de komende weken wel iets laten weten wanneer er een expertise kan gebeuren van de geleden schade

Draftsman
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2018 07:13

Ok, bedankt! Dan zal ik nog maar wat geduld hebben...
De fiets staat sinds het ongeval bij mijn dealer tot de expert langs komt.

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 11 dec 2018 10:14

om u een idee te geven,

bij mij auto duurt het ook ongeveer 2 a 3 weken (bij lichte schade) voor ik bericht krijg van het expertisebureau om een datum af te spreken wanneer men eens komt kijken.

Draftsman
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 dec 2018 14:05

Tja, ondertussen al 3 weken zonder iets gehoord te hebben. En dat voor een fiets :roll: Mijn baas raadt mij al aan om de expert in gebreke te stellen... Bij collega's werd dit al binnen de week geregeld.
Voor mijn woon-werkverkeer krijg ik ook een mooie fietsvergoeding die ik nu misloop (en terug zal vorderen). En dat bedrag is nu al hoger dan de geschatte herstellingskost van de fiets...

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 11 dec 2018 14:11

Meer dan 500 € fietsvergoeding mislopen door niets te doen? Ik vrees dat die claim alvast serieus zal verminderd worden; kon u geen vervangfiets regelen, en zo toch die fietsvergoeding ontvangen?

Bij schade, wordt u geacht de schade zoveel mogelijk te beperken, niet ze te laten groeien door niets te doen.

Draftsman
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 dec 2018 14:56

500€ is mss wat overdreven, maar het zal niet veel schelen. Het betreft een pedelec (had dit beter in mijn startpost vermeld) en doe dagelijks 2x 35km. Voor een vervangfiets had ik idd gekeken, maar in mijn streek nergens iets beschikbaar aangezien dat soort fietsen nu als zoete broodjes verkopen. Aangezien het openbaar vervoer geen optie is wegens slechte bereikbaarheid doe ik dit nu weer met de wagen. De fietsvergoeding gebruik ik om die fiets af te betalen. Vandaar ook mijn vraag wat een aanvaardbare termijn is voor een expertise, zodat ik deze eventueel kan aanmanen om er wat vaart achter te zetten.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 11 dec 2018 15:06

Niets belet u om nu al aan te dringen; geef die expert een telefoontje, en bevestig vriendelijk per aangetekende brief.

Tip : misschien helpt het, maar er zijn een paar brand-verzekeringsmaatschappijen die tegenwoordig in hun polis bijstand voorzien voor de fiets (ook pedelec); hebt u dat toevallig?

Draftsman
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 dec 2018 15:45

Ok, bedankt, dan zal ik daar morgen eens werk van maken.

Ik heb een aparte fietsverzekering, voor pechhulp, diefstal en schade. Maar aangezien er politie bij aan te pas gekomen was moest dit dan via de familiale verzekering gebeuren. Er werd echter geen PV opgemaakt...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 11 dec 2018 19:24

Er werd echter geen PV opgemaakt...
Was een ongeval met gewonde - u - en dus moest er PV gemaakt worden

Kneuzingen zijn inwendige "bloedstorting" :arrow: onvrijwillige slagen en verwondingen

Draftsman
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 dec 2018 07:03

Was een ongeval met gewonde - u - en dus moest er PV gemaakt worden

Kneuzingen zijn inwendige "bloedstorting" :arrow: onvrijwillige slagen en verwondingen
Bedankt! Ja dat had ik ondertussen al kunnen opmaken uit andere posts op dit forum :) Ik zal het onthouden voor de volgende keer.

Terug naar “Verkeersongevallen”