fietser rijdt achterop auto. Wie is hier fout?

LeenW
Berichten: 12824

Re: fietser rijdt achterop auto. Wie is hier fout?

#16 , 17 sep 2018 13:22

Beste mensen,

Ik ben totaal nieuw op dit forum. heb serieus probleem met gang van zaken tijdens ongeval en erna. (lees politie constatering en politierechter uitspraak)
Verder wil ik even kwijt dat ik dacht dat dit een serieus forum is. Al het gooien met modder, ik hou het netjes, komt niet erg serieus over.

Ja, goed gezien dat ik uit Nederland kom, maar ben al 13 jaar woonachtig in Belgie.

Probeer hier nu wat antwoorden/feiten te geven zodat de situatie misschien duidelijker wordt;

- ik keerde links om om meteen 10 mtr verder rechts af te slaan. netjes voorgesorteerd. U weet wel wat ik hiermee bedoel toch?
- ja op de weg staan aan de zijkanten van die witte streep lijnen. men noemt dat hier een fietspad geloof ik. dus ja die was er met de auto er netjes tegenaan voorgesorteerd naar rechts.
- ik hele beweging geen fietser of achterop komend verkeer gezien. is een stuk van 50mtr tot de bocht in de weg (achter me dus)
- racefietser rijdt hard, anders had ik hem zeker gezien. tijdens het kijken na voorsorteren de knal tegen de achterkant van de auto. Fietser kon rechts voorbij op zijn fietspad, maar heeft gekozen om uit te wijken links langs mijn auto. door zijn snelheid heeft hij dat niet gehaald en is bovenop mijn auto geknald.
- nieuwe bril was van zijn hoofd gevallen en die heb ik netjes , zonder schade, opgeraapt en teruggeven. Persoon reageerde erg onaangenaam. (ook weer zachtjes uitgedrukt) en ging meteen bellen. ik hier foto's van . de fietser had NIETS, zelfs geen rode plek, blauwe plek, bloed, wonde niets! ook had hij totaal geen materieele schade. Toch moest er politie bij.
- deze kwam en sprak 45min met de fietser en 10 min met mij??????
- politie heeft ook foto's gemaakt waar je de hand en bandafdruk van de fietser achterop de auto(raam) ziet staan.
- direct Touring gebeld en gemeld. Hun zouden het nodige doen incl rechtsbijstand. ik heb op dit moment met klem al gevraagd naar een advocaat, omdat ik voel dat er iets niet klopt.
- enfin 3/4 jaar later krijgen we een oproep tot rechtzitting bij de politierechter in Gent. dit direct weer doorgegeven aan LAR (rechtsbijstand voor touring)
- enfin enkele malen bij LAR aangegeven dat we nog steeds niets gehoord hadden over de aanstelling van een advocaat. 2 dagen voor zitting zegt men en ik citeer"alles is geregeld u hoeft niet meer naar de rechtbank". ik dacht dit klopt dus ook niet. ik heb gezegd toch te gaan al was het maar om te horen wat de rechter.procureur te zeggen hadden.
- dus geen advocaat. Blijkt nu pas dat touring deze hele zaak pas op 12 sept aan de rechtsbijstand heeft gestuurd terwijl de zitting op 14 sept was. helaas moest ik ook nog werken dus was er geen communicatie/mogelijkheid meer om een advocaat te vinden en de zaak te bespreken.
- de rechter zij dat de fietser zijn oogkas gebroken had. hij was naar spoed geweest.
- toen heb ik toch iets gezegd want ik kan dat niet laten. rechter leg me uit als de persoon met een grote nwe bril achter op de auto knalt hij er totaal zonder schade aan hoofd (huid) en bril vanaf komt.
- even stil en toen de uitspraak.

€50,- boete vermeerderd met kosten wordt €200,- + €200,- storting aan slachtofferfonds. de 15 dagen rijontzegging heeft ze niet gegeven , omdat dit de 1e keer is dat er iets gebeurd is. Belachelijk als je € 1000,- per maand verdient! Verder had ze vrijspraak moeten uitspreken lijkt me. Ik kon er totaal niets aan doen. Dat er geen advocaat bij was was mijn of de verzekering zijn probleem.
dus direct erna nogmaals de verzekering gebeld. en ja hoor men heeft toegegeven dat men fout zit. gaan nu naar advocaat om te kijken of in hoger beroep gaan zinvol is.

graag zou ik dus zaakgerelateerde serieuze antwoorden willen zien. en geen vetes uitvechten op mijn topic aub.

Bedankt iedereen die al inhoudelijk heeft gereageerd.
Enkele bemerkingen:
- Racefietser is geen wettelijke term, zolang die fietser zich aan de toegelaten snelheid houdt, is het een gewone fietser die niets verkeerd doet.
- Tenzij u een diploma geneeskunde hebt, kan u geen uitspraken doen over verwondingen.
- Iedereen heeft het recht de politie te bellen en erbij te halen na een ongeval.
- Politie kiest zelf hoelang ze met iemand praten
- In principe zie ik geen elementen waaruit blijkt dat u verantwoordelijk bent. Welke motivatie heeft de rechter gegeven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#17 , 17 sep 2018 16:33

Hebt u enig schriftelijk spoor van uw communicaties met de zogenoemde "verzekeringsmaatschappij" ? Of met de bijhorende rechtsbijstand ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 17 sep 2018 23:18

Verder wil ik even kwijt dat ik dacht dat dit een serieus forum is.
Dat helaas een probleem heeft met mensen die antwoorden geven die kant nog wal raken, en die dan even helaas, ook blijven staan ...
- ik keerde links om om meteen 10 mtr verder rechts af te slaan. netjes voorgesorteerd.
Keren is in België een manoeuvre
U bent daarbij voorrangsplichtig zo lang het manoeuvre duurt, d.i. tot u weer een normale positie op de weg inneemt - wat zo lijkt als u zoals u zegt, "netjes voorgesorteerd" stond.
- ja op de weg staan aan de zijkanten van die witte streep lijnen. men noemt dat hier een fietspad geloof ik. dus ja die was er met de auto er netjes tegenaan voorgesorteerd naar rechts.
Hoe breed is die straat ?
Bent u bij het keren over het fietspad gereden ?

- ik hele beweging geen fietser of achterop komend verkeer gezien. is een stuk van 50mtr tot de bocht in de weg (achter me dus)
Een wat geoefend fietser haalt wel 36 km/u ... niet overdreven hé ?
Dat is wel 10m per seconde
10m verder rechtsaf
10m bochtstraat om te keren
Er zijn zo al 20 van de 50m weg
Resten 3 sekonden ...

- racefietser rijdt hard, anders had ik hem zeker gezien.
U heeft 'm niet gezien, en kan dan ook geen uitspraken doen over zijn snelheid

Fietser kon rechts voorbij op zijn fietspad, maar heeft gekozen om uit te wijken links langs mijn auto.
En waarom zou die fietser dat doen :?:
Eigenlijk moet hij idd rechts voorbij
Dus, waarom deed hij dat niet :?:
Die reden kan bij de fietser, of bij u liggen ...
Toch moest er politie bij.
Fietser kan pijn voelen / veronderstellen
Kan raar zijn hoor: weten dat je gewond bent of wel moet zijn, en het (nog) niet of niet echt voelen.

al was het maar om te horen wat de rechter.procureur te zeggen hadden.
Wat heeft u volgens de rechter overtreden :?:
Waarom heeft de rechter u veroordeeld :?:
Zonder u een fout aan te wrijven , gaat dat niet ...

- toen heb ik toch iets gezegd want ik kan dat niet laten. rechter leg me uit als de persoon met een grote nwe bril achter op de auto knalt hij er totaal zonder schade aan hoofd (huid) en bril vanaf komt.
Al eens nagedacht over het alternatief ?
De fietser zou dan of met een gebroken oogkas rondracen , of heeft die gebroken op weg naar spoed :?:
Niet meteen realistisch, toch :?:

€50,- boete vermeerderd met kosten wordt €200,-
uitgesproken boete-bedrag x 8, dus 400€
Tenzij voor de helft voorwaardelijk uitgesproken ?
Plus kosten.
Plus bijdrage slachtofferfonds 200€
Verder had ze vrijspraak moeten uitspreken lijkt me.
Dan moet u -tijdig- in beroep gaan
Dat er geen advocaat bij was was mijn of de verzekering zijn probleem.
Dat is inderdaad iets waar u zelf voor in staat.
En met uw verzekering dient uit te vechten als het mis loopt.

De veroordeling komt op uw strafblad.

Anderzijds is het ook geen echt zware straf.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”