wat met uitbetaling ???????

lieve
Topic Starter
Berichten: 61
Locatie: Oost-Vlaanderen

wat met uitbetaling ???????

#1 , 22 apr 2009 12:25

In 2007 had ik een ongeval met de fiets op weg naar het werk.
Een man (Turk ?, Marokaan ?,) loopt mij omver op het fietspad.
Nadat de verzekering al meerdere keren om schadevergoeding had gevraagd kwam het tot een rechtspraak. Hierbij werd mij de gevraagde som toegekend en werd hij veroordeeld tot ...........
De materiële schade was niet zoveel (700 euro). De ziekenhuisonkosten zijn betaald door het werk.
Nu de advokaat de schade wil invorderen komen alle brieven terug met "woont niet meer op het aangegeven adres".
Mijn verzekering heeft toestemming gegeven om, indien ze zijn adres vinden, een deurwaarder aan te stellen.
Maar wat als hij reeds terug in Turkije of Maroko zit, of niets bezit ?

Nu is mijn ommerking : de verzekering heeft veeeelvouden uit aan advokaten en deurwaarders, terwijl ze zeggen haast zeker te zijn dat ik mijn centen toch niet zal zien.
Zou het niet beter zijn om inplaats van hun centen hierin te steken mij dit voor hen luttele bedrag te geven inplaats van de grote heren hun zakken te vullen en een gewone mens die deze centjes goed kan gebruiken in de kou te laten staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38730

#2 , 22 apr 2009 17:34

ik dacht dat een verzekering u uitbetaald en dan het geld zal terugvorderen van de tegenpartij.
Een advocaat kan in het Rijksregister kijken ( via enz) waar tegenpartij zijn nieuw adres is.

lieve
Topic Starter
Berichten: 61
Locatie: Oost-Vlaanderen

#3 , 22 apr 2009 19:56

ik denk niet dat de verzekering mij zal uitbetalen.
Ze zeiden als hij niets heeft of in het buitenland zit ze niets kunnen doen.
Ik vind dit ook niet redelijk, i.p.v. hopen geld uit te geven voor iets dat toch niets uitdoet zouden ze beter hun klanten uitbetalen.
Moest het nu een enorme som zijn dat zou ik nog zeggen.

Reclame

fantaflesdopke
Berichten: 14

#4 , 23 apr 2009 09:38

Is het niet de verzekering van de tegenpartij die je normaal gezien moet vergoeden ?

Maar als die man je als voetganger heeft omvergelopen, zal er waarschijnlijk geen verzekeringspolis zijn die dit dekt ...
Eventueel een familiale verzekering ?

Anderzijds kan je verzekeraar je vergoeden en dit proberen terugvorderen van tegenpartij, maar of hij daar aan gehouden is weet ik niet ...

De deurwaarder kan wel heel snel en eenvoudig de nieuwe woonplaats van tegenpartij opzoeken. Indien hij in het buitenland vertoeft, kan zelfs betekend worden ter plaatse! Weet echter dat dit heel veel centjes zal kosten, maar in principe worden die kosten gedragen door de veroordeelde ...

Franciscus
Berichten: 38730

#5 , 23 apr 2009 17:30

Systeem van 3de regeling waar uw verzekering u betaald en dan vordert van de tegenpartij

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 24 apr 2009 10:33

“Art.8. § 1. Wordt eveneens als arbeidsongeval aangezien het ongeval dat zich voordoet op de weg naar en van het werk...”(10 APRIL 1971. - Arbeidsongevallenwet).

‘had ik een ongeval met de fiets op weg naar het werk.’ houdt in dat het een arbeidsongeval betreft dat onder toepassing valt van voornoemde wet.

“Art.46.§ 1. Ongeacht de uit deze wet voortvloeiende rechten blijft de rechtsvordering inzake burgerlijke aansprakelijkheid mogelijk voor de getroffene of zijn rechthebbenden:...4° tegen de personen, andere dan de werkgever, zijn lasthebbers of aangestelden, die voor het ongeval aansprakelijk zijn...§2.De volgens het gemeen recht toegekende vergoeding, die geen betrekking kan hebben op de vergoeding van de lichamelijke schade zoals zij gedekt is door deze wet, mag samengevoegd worden met de krachtens deze wet toegekende vergoedingen.”(Arbeidsongevallenwet).

Een arbeidsongevallenverzekering dekt de niet-lichamelijke schade niet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#7 , 12 mei 2009 22:07

Het staat u/uw advocaat steeds vrij uw verzekeraar te verzoeken om een commerciële geste te doen en u eventueel een kleiner bedrag uit te betalen dan dat u is toegekend. (Dit zullen zij enkel overwegen indien de kosten voor uitvoering inderdaad hoger liggen dan hetgeen u is toegekend uiteraard...)

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 13 mei 2009 00:42

Tussen haakjes, deurwaarders hebben eveneens toegang tot het rijksregister. Dat de verzekering eerst een adres wil is dus enkel een tactiek om u te ontmoedigen..

Terug naar “Verkeersongevallen”