Ongeval tijdens manoeuvre van bestuurder op het voorrangsweg

Chi-Li
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ongeval tijdens manoeuvre van bestuurder op het voorrangsweg

#1 , 21 jun 2018 12:36

Hallo,

Dinsdag heb ik een auto accident gehad en ik ben in fout. Er zijn gelukkig geen gewonden. Maar om dubbel te checken wil ik toch een vraag stellen, want deze situatie laat mij niet gerust. Ik zou super dankbaar zijn voor elk reactie.

Ik kwam uit de bebouwde kom op het kruispunt met verkeerslichten die uitzonderlijk niet werkten op die dag. Ik moest het kruispunt overstekken om naar links te rijden. Perpendiculaire weg heeft voorrang. Op die weg enkele meters voor het kruispunt (voor mi is het links) begint nog een extra rijstrook aan rechtse kant van die weg. Vroeger, voor er verkeerslichten stonden, diende het enkel voor het afslaan naar rechts. Nu met verkeerslichten is het ook voor rechtdoor te rijden. Dus verkeerslichten stonden uit en ik zag een voertuig met rechtse richting aanwijzer die rechtse rijstrook oprijen. Dus was ik zo goed als zeker dat hij naar rechts wil afslaan (op het weg waar ik sta). Ik heb een cruciaal beslissing genomen om naar links te rijden. Ik denk ook dat hij te snel reed want hij heeft in een ogenblik tegen mijn linkerzij gebotst.
Dus mijn vraag betreft zijn (wat mij betreft overbodige) manoeuvre naar rechtse rijstrook enkele meters voor het kruispunt. Het kan ook zijn dat hij wel naar rechts wou rijen maar dan veranderde van mening. Wie weet. Verliest de bestuurder die een manoeuvre op zijn voorrangsweg uitvoert zijn voorrang ten opzichten van bestuurders die van rechts komen?

En tweede vraag, de stad... Er stond geen politie om het verkeer te helpen. Ik moet zeggen, vroeger was er EEN rijstrook rechtdoor op die voorrangsweg en het was toen al super moeilijk en gevaarlijk om naar links te rijden, daarom waren er ook verkeerslichten gezet. En zo zijn er twee rijstroken om rechtdoor te rijden ontstaan. Maar met verkeerslichten uit, twee rijstroken rechtdoor is natuurlijk nog moeilijker...
Kan ik hier nog iets mee verder doen? Mijn auto ben ik kwijt vrees ik.

Dank bij voorbaat,
L.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jun 2018 12:39

Kan je geen link naar de plaats via street view posten? De situatie zelf kunnen zien is altijd beter dan de beschrijving van iemand anders te horen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 21 jun 2018 12:50

[quote="Chi-Li"
Dus mijn vraag betreft zijn (wat mij betreft overbodige) manoeuvre naar rechtse rijstrook enkele meters voor het kruispunt.[/quote]

Enkele meters voor het kruispunt.... Hij had zijn normale plaats op de weg weer ingenomen, dus het manoeuvre is beëindigd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Chi-Li
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jun 2018 12:58

Kan je geen link naar de plaats via street view posten? De situatie zelf kunnen zien is altijd beter dan de beschrijving van iemand anders te horen.
@Lanox
https://www.instantstreetview.com/@51.2 ... -18.42p,1z

Op het streetvieuw is wat er vroeger was zonder verkeerslichten.
Ik kwam uit Tielendijk naar links richting Turnhout, hij reed richting Geel rechtdoor
Laatst gewijzigd door Chi-Li op 21 jun 2018 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Chi-Li
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jun 2018 13:02

[quote="Chi-Li"
Dus mijn vraag betreft zijn (wat mij betreft overbodige) manoeuvre naar rechtse rijstrook enkele meters voor het kruispunt.
Enkele meters voor het kruispunt.... Hij had zijn normale plaats op de weg weer ingenomen, dus het manoeuvre is beëindigd.[/quote]

u hebt wschnlk gelikj, maar ik zag zijn richtingaanwijzer juist nog voor het botsing... Hij heeft het niet afgezet. Telt het dan als manoeuvre?

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 21 jun 2018 13:14

Een richtingaanwijzer opzetten of aan laten is geen manoeuvre.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Chi-Li
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jun 2018 13:25

Een richtingaanwijzer opzetten of aan laten is geen manoeuvre.

OK; bedankt. Niks aan te doen. Ik dacht echt dat hij gaat afslaan :(

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 23 jun 2018 00:32

Dus verkeerslichten stonden uit en ik zag een voertuig met rechtse richting aanwijzer die rechtse rijstrook oprijen.
Als die bestuurder van een meer links gelegen rijstrook naar de rechter wil gaan, is hij verplicht zijn richtingaanwijzer op te zetten ...

Het feit dat hij dit manoeuvre uitvoert bepaalt op geen enkele manier de voorrang tussen u beiden.

De voorrang bij een manoeuvre is een verkeersREGEL
De voorrang op het kruispunt wordt geregeld door voorrangsborden (tegenpartij rijdt op voorrangsweg ...)
Voorrangsborden zijn verkeersTEKENS

Verkeerstekens gaan boven verkeersregels.

U heeft tegenpartij ook zien aankomen, is dus niet onvoorzienbaar.



Er is echter Cassatierechtspraak die stelt dat een bestuurder die zijn richtingaanwijzer gebruikt bij het naderen van een kruispunt, daardoor de andere partij kan verschalken in diens verwachtingen ...

Om dat in te roepen, gaat u niet alleen moeten bewijzen dat de tegenpartij aan het pinken was vlak voor het kruispunt.
U gaat ook moeten bewijzen dat dat niet was om van rijstrook te wisselen ...


Rij nooit door voor de intenties van de ander overduidelijk geworden zijn :!:
Zwaar vertraagd om af te slaan, effectief beginnen draaien, ... alvorens zélf door te rijden.


Dus mijn vraag betreft zijn (wat mij betreft overbodige) manoeuvre naar rechtse rijstrook enkele meters voor het kruispunt.
Rechts rijden is een wettelijke verplichting
Er is dus niets "overbodig" aan om op de meest rechtse rijstrook te gaan rijden, het is verplicht ...

Zelfs al mocht het niet verplicht zijn, is er geen verbod dat de bestuurder verbiedt om rechts te gaan rijden ...

Het gebeurt maar enkele m voor het KP
Dan kan het zijn dat de richtingaanwijzer nog niet uit is op het moment dat hij in de rechtste rijstrook, en dat is ook weer normaal .
Pinken moet maar eindigen wanneer het manoeuvre volledig uitgevoerd is.
En u heeft het over enkele meters ...
Verliest de bestuurder die een manoeuvre op zijn voorrangsweg uitvoert zijn voorrang ten opzichten van bestuurders die van rechts komen?
Neen
En tweede vraag, de stad... Er stond geen politie om het verkeer te helpen.
Dat moet niet
Verkeerslichten defect = voorrangsborden opvolgen

Terug naar “Verkeersongevallen”