Botsing met fietser enkel lichte beschadigde fiets

Helpwatnugedaan
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Botsing met fietser enkel lichte beschadigde fiets

#1 , 20 okt 2017 14:51

Wat zijn de gevolgen voor mij en mijn verzekering?
Bij het afslaan komt er opeens een fietser aan. Ikzelf rij max. 20km/u met de auto. We botsen en hij valt maar heeft enkel een lichte schaagwonde op zijn hand. Daarnaast is zijn voorwiel van de fiets wat geplooid en kan niet fietsen hierdoor. Voor de rest is er geen lichamelijke en materiële schade. We hebben elkaar gegevens en email,... De jonge man was akkoord met de herstellingen te betalen door mezelf. Nu later die dag wil hij een formulier invullen.

Wat zijn de gevolgen voor mij en wat gebeurd er met mijn verzekring, bonus malus? :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 20 okt 2017 15:17

veel zal afhangen waar en hoe het gebeurd is, fietsers zijn immers ook bestuurder van een voertuig en zijn verplicht om ook de wegcode te volgen.

Helpwatnugedaan
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2017 15:38

Ik sta geparkeerd op de rechterparkeerstrook van de weg. Bij het uitrijden van deze strook kijk ik naar alle kanten of het safe is. Dat is ook zo. Ik rij momenteel op de baan. Enkele meters verder ( max 15-20m verder) wil ik rechts inslaan. Ik zet mijn pinker op en begin zachtjes in te slaan. Want het is een smallere baan. Opeens zie en voel ik dat er eens fietser tegen mijn rechter neus botst, hij valt. Heeft geen kleerscheuren enkel een licht geplooid voorwiel. Hij had een grote hoofdtelefoon op ook. Ik heb me direct aan de kant geplaatst. De jonge man en zijn moeder die hij belde gingen akkoord dat ik alle fietskosten zou betalen. Maar nu verandert hij en wil toch een formulier invullen.

Ik las dat de verzekering enkel lichamelijke en kleding vergoed klopt dit? Gaat hierdoor mijn bonus malus omhoog?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2017 15:52

Van waar kwam die fietser?

Helpwatnugedaan
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 okt 2017 15:59

Hij reed rechtdoor en ik sloeg rechts af. Hij kwam van achter mij.mijn auto heeft geen schade.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 20 okt 2017 16:57

Had een schaafwonde dus in principe een aanrijding licht gewonden en dus een zaak voor de politie en zeker invullen van een EAF door de partijen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 20 okt 2017 17:28

Altijd EAF invullen, je kunt nog altijd beslissen om zelf te betalen en het niet door de verzekering te laten afhandelen.

Gevolgen:
Fietser krijgt lichamelijke schade sowieso vergoedt.
Als jij in je recht aanzien wordt, moet de fietser alle andere schade (materiële schade aan fiets, en alle schade bij de wagen) vergoeden.
Als jij in je onrecht aanzien wordt, vallen deze laatstgenoemde kosten voor jou (of je verzekering).
In dat laatste geval gaat je BM wellicht omhoog, zoals bepaald in de voorwaarden van je verzekering.

Maar goed, een exacte uitspraak hangt van allerlei factoren af, maar als ik dit zo lees, vrees ik dat je in je onrecht zult aanzien worden.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#8 , 20 okt 2017 19:41

Klopt. Voor je afslaagt moet je altijd in je spiegel kijken. Dan had je die fietser ongetwijfeld gezien. Jij maakt een manoeuvre fietser rijdt recht door dus heeft normaal voorrang.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 21 okt 2017 13:42

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis.


12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Verkeersongevallen”