Aangereden door een auto

balans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aangereden door een auto

#1 , 24 mei 2017 20:37

Halo

Enkele weken terug ben ik aangereden geweest door een wagen. Ik reed op een rondpunt, de autobestuurder had me niet gezien en reed op mijn achterwiel. Aangezien ik op het rondpunt reed en de bestuurder nog moest invoegen, was de autobestuurder in fout, hij betwiste dit ook niet.
Ik had gelukkig geen lichamelijke letsels enkel mijn fiets was beschadigd, er zat een grote slag in mijn achterwiel.

We zijn mondeling overeengekomen dat ik naar de fietsenhersteller ga en hij de kosten betaald, ik vertrouwde de autobestuurder omdat hij vriendelijk en bezorgd was. Het was ook laat, 12 u 's nachts en ik dacht dat dit voor beide de beste oplossing was, ik wou ook niet moeilijk doen, ik ben geen moeilijk mens.

Ik ben toen naar een fietsenhersteller geweest en hij kon het wiel niet zomaar vervangen want de cassette van de versnelling was een oud model, dus dit kon niet zomaar overgezet worden op een nieuw wiel. Hij stelde voor om er een fixed gear van te maken, dit zou de goedkoopste oplossing zijn.
Hij schatte dat dit rond de 90€ zou kosten, maar kon ook meer kosten. Dit was een stuk hoger dan verwacht voor uiteindelijk maar een kapot achterwiel, ik vroeg me ook af of dit het wel waard was want ik had deze fiets voor 100€ gekocht tweedehands. Ik belde de autobestuurder en stelde hem voor om 90€ over te schrijven zodat ik met dat geld een nieuwe tweedehands fiets kon kopen. Dit was een goede zaak voor hem want dan wist hij dat het zeker 90€ zou kosten en niet meer en voor ik ook want een fixed gear was niet echt een oplossing voor mij. De autobestuurder vond dit duurder dan verwacht maar was wel akkoord en hij bood nog eens zijn excuses aan. Bijna twee weken nadien had ik nog niets ontvangen, ik belde de autobestuurder en hij zei me dat hij het reeds overgeschreven had, maar hij ging controleren of hij het juiste rekeningnr. ingegeven had.

Ondertussen nog niets ontvangen en al verschillende keren gebeld, maar hij laat niets meer van zich horen.

Ik voel me een beetje in het zak gezet, ik heb geprobeerd een aanvaarde oplossing te vinden voor beide, terwijl ik helemaal niet in fout was. En ik zit nu ook al een hele tijd zonder fiets, mijn enige vervoermiddel (ik ben student).
Achteraf gezien was het dom om iemand zomaar te vertrouwen, maar ik geloof nog steeds in goed in de mens en het ging om een klein bedrag.

Ik vraag me nu af wat ik nog kan doen? Het is ondertussen vijf weken geleden en ik weet niet of het nog zin heeft om nog naar de politie te stappen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 24 mei 2017 22:28

Is er een Europees aanrijdingsformulier opgesteld?
Hoe gaat u nu bewijzen dat er een aanrijding is gebeurd ...contacten zin telefonisch hopelijk via GSM dan hebt u al tijd en datum.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2017 00:15

Alternatief: ongevalsaangifte indienen bij je verzekering. Evt. onder je familiale polis of een algemene polis rechtsbijstand. Met de gegevens die je hebt. Dan gaat autobestuurder zijn Bonus-Malus de hoogte in en kost het hem véél meer.
Je kan de tegenpartij hierover nog eens eerst aanspreken (best schriftelijk) en laten weten dat dit je enige alternatief is. Want dat het nu toch wel érg lang duurt. Geef hem nog een laatste redelijke termijn van 5 bankwerkdagen om aan te tonen dat het geld op je rekening is gestort (en je dit bevestigd ziet).
Als hij ontkent is het natuurlijk moeilijker. Maar mogelijk heb je ook foto's genomen ter plaatse (die dan ook een locatiebepaling meekregen, een nummerplaat, communicatie achteraf, ...) wat toch wel een totaalbeeld zou creëren.
Voor een onrechtmatige daad (= buitencontractueel) zoals een ongeval kan je bewijzen met alle middelen van recht (ook getuigen en vermoedens). Je moet wel fout (van de tegenpartij), schade en oorzakelijk verband aantonen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”