Links afslaande bestuurder die in botsing komt met een inhalende bestuurder. Helaas een klassieker in de rechtbank, waarbij het op zéér specifieke elementen kan aankomen welke richting de uitspraak zou uitgaan. Een voorspelling maken, is sowieso zo goed als onmogelijk zonder over werkelijk àlle elementen te beschikken.
Toch wil ik inpikken op enkele quotes :
Er staat een volle witte lijn getekend op het EAF, maar dat maakte niet uit volgens mijn verzekeraar (en net dat vind ik vreemd). Er staat niks over zijn richtingaanwijzer. Het is wel een baan waar de volle witte lijn regelmatig verandert naar een onderbroken lijn, het is mogelijk dat ik mijn manoevre inzette toen de lijn nog onderbroken was. Maar op de plaats van het ongeval was er wel een volle witte lijn.
Dan was u wel degelijk in overtreding op die plaats. Het is verboden een volle witte lijn te overschrijden, maar het is tevens verboden zich links van die lijn te bevinden indien deze de rijrichtingen van elkaar scheidt.
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /258-art72
72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt..
Naar mijn weten moet een voertuig ruim op tijd zijn richtingwijzers in werking stellen om van richting te veranderen,niet op het laatste moment.
Dat klopt. Men dient zijn voornemen om een bepaalde richtingsverandering of zijdelingse verplaatsing tijdig aan te kondigen ipv een reeds begonnen beweging nog te verantwoorden.
Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
Hamvraag is echter: kan u deze bewering ook afdoende bewijzen in de rechtbank ? Als ik dan het volgende lees:
Ik heb zijn pinker niet gezien, maar stond wel aan volgens een getuige.
dan vréés ik er toch wel voor .....
Dan mocht je al niet inhalen, waar korte stippellijnen staan is ook verboden in te halen.
Zet desnoods de link van googlemaps eens.
Ik nodig u uit om een relevante wettekst te vinden, die déze bewering kan staven.