samenkomende autosnelwegen - rechts inhalen?

scorpioen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

samenkomende autosnelwegen - rechts inhalen?

#1 , 03 mar 2016 15:16

Twee autosnelwegen komen samen (E314 en E40 in Leuven, richting Brussel).

https://www.google.be/maps/@50.8586658, ... 312!8i6656

Ik kom van de E314 en rijdt de E40 op. Mag ik, als er geen file is, de links van de doorlopende witte lijn rijdende wagens langs rechts voorbijrijden? Zo ja, tot wanneer? Tot in Bertem? Tot op het ogenblik dat die voertuigen naar rechts mogen komen? En welke regel uit het verkeersreglement regelt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 03 mar 2016 16:11

Je mag die voorbijsteken tot in Bertem.

scorpioen
Topic Starter

#3 , 03 mar 2016 18:46

Geen pv. De vraag stelt zich bij een verkeersongeval. Bestuurder verandert van rijstrook, gaat van de linkerhelft van de autosnelweg naar de rechterhelft waar dit mag (onderbroken streep naast de doorlopende streep) en aanrijding met rechts inhalende bestuurder.
Vanaf het ogenblik dat er die onderbroken streep is naast de doorlopende streep, moeten de bestuurders die op de linkerhelft reden, als er geen file is, hun plaats rechts op de rijbaan innemen. Van twee afzonderlijke rijbanen is er dan geen sprake meer denk ik, evenmin van het volgen van een F15. Ik zie niet waarom er dan van rechts inhalen geen sprake zou zijn, maar sommigen beweren dat het geen inhalen is, omdat er nog altijd die doorlopende streep is.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”