Vergoeding na zwaar verkeersongeval

illytaken
Topic Starter

Vergoeding na zwaar verkeersongeval

#1 , 21 jan 2016 12:54

mijn broer is omvergereden door een moto, hij was met de fiets (voor zijn werk) dus het is een arbeidsongeval met een tegenpartij...

kennen jullie een goede advocaat ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 21 jan 2016 13:44

Heeft hij een familiale met rechtsbijstand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV

#3 , 21 jan 2016 13:53

mijn broer is omvergereden door een moto, hij was met de fiets (voor zijn werk) dus het is een arbeidsongeval met een tegenpartij...

kennen jullie een goede advocaat ?
illytaken, het is onmogelijk om te zeggen welk soort advocaat je nodig hebt, als je niet zegt wat het probleem is. Niet voor alles heb je een advocaat nodig.

Welke schade is er? Enkel materiële schade, ook lichamelijke schade? Is er een probleem, doet tegenpartij of verzekering moeilijk over bepaalde kosten of erkenning arbeidsongeschiktheid of dergelijke?

Reclame

illytaken
Topic Starter

#4 , 21 jan 2016 14:04

arbeidsongeval is aanvaardt, er is materiele schade zoals zijn fiets, kleding, en lichamelijke schade (openbeenbreuk (2x gebroken, + pols gebroken)

alles word betaald door de verzekering, ziekenhuis, medicatie e.d...

maar op wat heeft hij allemaal recht? sowieso schadevergoeding, moreleschade enz... wat moet ik doen? welke advocaat?

Xenophon

#5 , 21 jan 2016 16:29

Waarom een advocaat? Het klinkt alsof alles correct aan het verlopen is en er geen discussie bestaat? Kan misschien aangewezen zijn om alles na te kijken en zeker zijn dat er geen afstand gedaan wordt van een recht maar indien uw broer een correcte afhandeling verkrijgt, waarom er dan een zaak van maken?

U spreekt over morele schade...ik ga er direct op wijzen dat we niet in de VS zitten op dat gebied hoor.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV

#6 , 21 jan 2016 16:56

arbeidsongeval is aanvaardt, er is materiele schade zoals zijn fiets, kleding, en lichamelijke schade (openbeenbreuk (2x gebroken, + pols gebroken)

alles word betaald door de verzekering, ziekenhuis, medicatie e.d...

maar op wat heeft hij allemaal recht? sowieso schadevergoeding, moreleschade enz... wat moet ik doen? welke advocaat?
fysieke schade moet vergoed worden, als hij een verzekering heeft kan mogelijks deze in zijn naam alles regelen.
loonverlies kan eventueel nog gevorderd worden voor het beperkte stuk dat de arbeidsongevallenverzekering niet vergoed
eventueel blijvende ongeschiktheid (ook buiten de arbeidsrelatie) kan ook gevorderd worden, met afhouding van wat de arbeidsongevallenverzekering vergoed
morele schadevergoeding: zie hierboven.

Advocaat is écht niet nodig indien de tegenpartij zelf een deftig voorstel doet. We zijn zoals gezegd de USA niet waar je bij wijze van spreken je kind bij de geboorte voor de rechter daagt omwille van het feit dat hij de zwangeschap en de bevalling lastig gemaakt heeft of je weinig kan slapen doordat hij regelmatig weent.

illytaken
Topic Starter

#7 , 21 jan 2016 17:14

De verzekering van de werkgever betaald niet de materiele schade... bij een schadeongeval heeft mijn makelaar laten weten dat mijn broer recht zou hebben voor morele schade... trauma's, 2 a 3 maand in het ziekenhuis => ben jij moreel/emotioneel ook niet 100%... Dus hiervoor dacht ik een advocaat te nemen?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 jan 2016 17:31

Indicatieve tabel

Morele schade: 31 euro per gewone dag hospitalisatie en 25 euro per dag tijdelijke ongeschiktheid aan 100 % en vervolgens pro rata.
De huishoudelijke ongeschiktheid kan worden vergoed mits een forfaitair bedrag van 20 euro per dag tijdelijke ongeschiktheid aan 100 %, zowel voor een alleenstaande als voor een gezin zonder kinderlast. Dit bedrag wordt verhoogd met 5 euro per kind ten laste zolang dit gerechtigd is op kinderbijslag. Deze vergoedingen kunnen worden aangepast in functie van de bijdrage die elke partner in het huishouden levert. Bij gebrek aan concrete gegevens wordt de bijdrage gesplitst tot beloop van 65 % voor de vrouw en 35 % voor de man.

Bij blijvende ongeschiktheid moet je ook rekening houden met de morele schade en de huishoudelijke schade. Hoeveel hangt af van de graad van blijvende ongeschiktheid.

Aangifte doen bij je familiale verzekering. De rechtsbijstand bij de familiale zou dit normaal moeten regelen. Pas als dat niet lukt nemen zij de kosten van een advocaat op zich.

Als je een advocaat zoek vermeldt je best in welke regio.

sloeberken

#9 , 21 jan 2016 20:08

Hier kan je een advocaat zoeken: http://www.advocaat.be/zoekadvocaat.aspx
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Verkeersongevallen”