Ik ben een paar maand geleden aangereden als fietser door een auto. Ik stak een fietsoverweg over, waar ik in feite voorrang moest geven. Mijn vriend reed voor mij en ik volgde, ik was te laat om te stoppen voor de auto. De auto kwam veel te snel aangereden (minstens 90 op een weg van 50) van links en een reed op mij in. Er is toen een PV opgesteld.
Ikzelf had geen familiale verzekering, maar mijn vriend wel. Wij hebben toen deze gebruikt aangezien de auto naar ons insziens heeft moeten uitwijken voor mijn vriend die zich al op de fietsoversteekplaats bevond. En toen heeft hij op mij ingereden. In eerste instantie wou de verzekering dit opnemen en de schade aan de auto betalen. Maar een paar weken later trok de verzekering dit in. Nu moet ik dus zelf de schade betalen aangezien ik aansprakelijk ben gesteld.
Maar ik vind dat beide partijen een een fout hebben begaan.
1. Fout bestuurder auto: Mijn vriend bevond zich op de fietsoversteekplaats, dus de auto had moeten stoppen denk ik, aangezien er zich iemand op bevond (mijn vriend). Een auto moet een fietsoversteekplaats ook steeds met matige snelheid naderen. Indien dit het geval was geweest, dan had de auto nog gemakkelijk kunnen stoppen voor mij.
2. Fout fietser: Ik had voorrang moeten geven.
Nu wil ik proberen om dit alsnog te regelen dat beide partijen aansprakelijk zijn. De poliltie zei destijds dat het onmogelijk is om te bewijzen dat de persoon te snel reed en dat de slaagkansen op dat vlak klein zijn. Er waren wel enkele getuigen op de dag van de aanrijding die mij kwamen helpen die ook zeiden dat hij te snel reed, maar de politie heeft die mensen niet verhoord.
Ondertussen heb ik wel de factuur (schade auto) van de tegenpartij ontvangen. Nu vragen ze om dit te betalen, maar ik zou eerst graag juridisch advies inwinnen voor ik dit betaal. Ik heb mijn juridisch adviseur reeds gebeld en die zou eerst het strafdossier willen bekijken. Dit is echter nog niet afgesloten en ik kan dit dus nu nog niet inzien en aan hem bezorgen. Ik heb wel reeds een verzoekschrift tot inzage in het strafdossier verstuurd naar het parket.
Mijn vraag is nu: wat zijn mijn slaagkansen? En moet ik de schade van de auto nu reeds betalen of is dit een schuldbekentenis?
Bijkomende vraag: ik heb een litteken dat niet meer lijkt weg te gaan op mijn been en ik zou hier esthetische schadevergoeding voor willen eisen, maar ik weet niet goed hoe ik dit moet doen. Iemand ervaring hiermee?
Alvast heel erg bedankt!