Wanneer is men 'betrokken' bij een ongeval?

RoyalFlush
Topic Starter

Wanneer is men 'betrokken' bij een ongeval?

#1 , 19 aug 2015 14:27

Hallo allen,

Is er een wettelijke definitie van wat 'betrokkenheid' bij een ongeval is?

Concreet voorval: A parkeert zijn auto op reglementaire wijze, A verlaat de parkeerplaats, B rijdt in op de geparkeerde wagen van A en is zonder twijfel in fout. Is A 'betrokken' bij het ongeval? Hij was het voertuig niet aan het besturen, hij was zelfs niet in de buurt, dus kon buiten correct parkeren niets bijkomends gedaan hebben om het ongeval anders/niet te laten gebeuren.

Reden voor vragen: aanvraag nieuwe verzekering waar men vraagt bij hoeveel ongevallen betrokken geweest te zijn, ongeacht van wie in fout was (dat beïnvloedt de prijs enigzins).

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 19 aug 2015 15:20

Volgens mij telt dan voor de verzekering 'elk aangegeven schadegeval'.

Eigen ervaring: Ik werd ooit bijna uit mijn verzekering gegooid na een tweede schadegeval op 3 maanden tijd, beide overduidelijk niet in fout. Dat tweede schadegeval gebeurde in vergelijkbare omstandigheden als het uwe ('s nachts terwijl ik reglementair geparkeerd stond en sliep aangereden geweest - er was ook een getuige). De redenering van de verzekeraar was toen dat ik een risicogeval was omwille van mijn woonplaats (hartje binnenstad) zelfs al was ik in beide schadegevallen het lijdend voorwerp.
Gelukkig heeft mijn makelaar het toen voor mij opgenomen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2015 15:56

...A verlaat de parkeerplaats - dus u begeeft zich terug in et verkeer.... dus staat u niet stil en bent u niet meer geparkeerd.
Klopt dat.

Reclame

artemis

#4 , 19 aug 2015 16:06

Franciscus, persoon A verlaat fysisch de parkeerplaats en is niet meer aanwezig op het moment van de aanrijding.
Hij was het voertuig niet aan het besturen, hij was zelfs niet in de buurt, dus kon buiten correct parkeren niets bijkomends gedaan hebben om het ongeval anders/niet te laten gebeuren.
Om misverstanden te vermijden dien ik mijzelf te verduidelijken :wink:
's nachts terwijl ik reglementair geparkeerd stond en thuis sliep aangereden geweest

RoyalFlush
Topic Starter

#5 , 19 aug 2015 16:37

...A verlaat de parkeerplaats - dus u begeeft zich terug in et verkeer.... dus staat u niet stil en bent u niet meer geparkeerd.
Klopt dat.
Nee, persoon A verlaat zijn geparkeerde voertuig. Persoon A gaat slapen/winkelen/werken terwijl zijn auto geparkeerd staat. Die auto wordt dan aangereden terwijl persoon A niet in de onmiddellijke omgeving is.

mava105

#6 , 19 aug 2015 16:39

's nachts terwijl ik reglementair geparkeerd stond en thuis sliep aangereden geweest
Hoe kan wagen A vertrekken als de bestuurder sliep?

artemis

#7 , 19 aug 2015 17:17

Nee Mava, daar quotte ik mezelf, naar mijn eigen voorbeeld. Anders zouden sommigen het nog interpreteren alsof ik in mijn auto lag te slapen terwijl ik geparkeerd aangereden werd :mrgreen:

Persoon A, de TS, had zijn/haar auto geparkeerd achtergelaten toen die aangereden werd, net zoals ik in mijn voorbeeld. Daarom vraagt TS zich af of ie 'betrokken was bij dat ongeval'. Hij/zij was de wagen immers niet aan het besturen en was niet aanwezig bij de aanrijding.
Volgens mij wel.

Ben ik nu de enige die dat heel duidelijk vind?

scorpioen

#8 , 19 aug 2015 18:40

Er bestaat geen wettelijke definitie van "betrokken" bestuurder of voertuig.

Er is wel rechtspraak, meer bepaald over het begrip "betrokken voertuig" in het kader van de toepassing van art. 29bis WAM (vergoeding zwakke weggebruiker). Het Hof van Cassatie oordeelde (13 juni 2014):

"Een motorrijtuig is, in de zin van die wetsbepaling, bij een ongeval betrokken wanneer het enige rol in het verkeersongeval heeft gespeeld.
Er hoeft geen oorzakelijk verband te bestaan tussen de aanwezigheid van het motorrijtuigen de totstandkoming van het ongeval."

Het Hof van Cassatie vernietigde de beslissing van de feitenrechter die oordeelde dat een reglementair geparkeerd voertuig geen "betrokken voertuig" is. Een persoon was door een ander voertuig tegen dit geparkeerd voertuig geslingerd. Voor het Hof van Cassatie is dit geparkeerd voertuig een "betrokken voertuig".

In het door TS beschreven ongeval is zijn voertuig, volgens die rechtspraak een betrokken voertuig. M.i. dient TS op de vraag of hij betrokken is bij dit ongeval positief te antwoorden. Het voertuig dat door hem geparkeerd, en achtergelaten werd, is immers betrokken bij een ongeval. TS heeft een rol gespeeld bij het ongeval, hij heeft het voertuig geparkeerd.

Jackrussell

#9 , 19 aug 2015 22:11

De handrem vergeten erop te zetten? :mrgreen:

En serieux: wagen A is niet vertrokken, slechts de bestuurder is vertrokken. Dat is al drie keer uitgelegd door TS.

Gebruiker21

#10 , 20 aug 2015 10:33

Het Hof van Cassatie vernietigde de beslissing van de feitenrechter die oordeelde dat een reglementair geparkeerd voertuig geen "betrokken voertuig" is. Een persoon was door een ander voertuig tegen dit geparkeerd voertuig geslingerd. Voor het Hof van Cassatie is dit geparkeerd voertuig een "betrokken voertuig".
Voila, dat is ook weer uitgeklaard.

Maar als ik even mag verder borduren op deze vraag: een tijdje terug volgende situatie meegemaakt:

- Ik rij op deze locatie: https://www.google.be/maps/@51.0228652, ... 312!8i6656 (er waren geen werken op dat moment ;) )
- Er rijd een wagen voor me, één achter me, en wagens rechts van mij. Er komen ook wagens invoegen van de rechter strook die samenkomt met de baan waar ik op rij.
- Op het laatste moment, schiet een vrachtwagen die links rijdt, zonder kijken de gearceerde strook over.
- Gevolg: wagens op die rijstrook schieten kwasie zonder kijken ook naar rechts, auto's gaan in de remmen, gierende banden, veel rode stoplichten. Alles staat zo goed als stil. Vrachtwagen rijdt gewoon door alsof er niets gebeurd is. Gelukkig was iedereen alert genoeg zodat er geen aanrijdingen gebeurd zijn (wagens stonden wel stil, enkele op de pechstrook). Als er nu aanrijdingen gebeurd waren, was de vrachtwagen, die eigenlijk de oorzaak van het ongeval was, maar gewoon zonder schade kon doorrijden, dan ook betrokken partij?

Andere situatie die ik meegemaakt heb: Ik rij achter een tractor op een baan waar je 70 mag. Ik steek deze niet voorbij, aangezien ik even verder toch moet afslaan. Achter mij rijdt een "gehaaste" BMW. Deze steekt op een bepaald moment zowel mij als de tractor voorbij en negeert even dat er een tegenligger komt. De tegenligger kan net een aanrijding vermijden door zwaar in de remmen te gaan en het fietsbpad op te rijden. Moest hier een aanrijding geweest zijn, was ikzelf en de tractor in dit geval betrokken bij het ongeval indien we zelf geen schade zouden hebben? De BMW was ons immers aan het voorbijsteken (zou ons net voorbijgestoken zijn)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72

#11 , 20 aug 2015 13:49

"Een motorrijtuig is, in de zin van die wetsbepaling, bij een ongeval betrokken wanneer het enige rol in het verkeersongeval heeft gespeeld.
Er hoeft geen oorzakelijk verband te bestaan tussen de aanwezigheid van het motorrijtuigen de totstandkoming van het ongeval."

Toch vrij duidelijk: iedere keer ja.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21

#12 , 20 aug 2015 13:57

Toch vrij duidelijk: iedere keer ja.
Wat indien in dat laatste geval de BMW probeert voorbij te steken, op het laatste moment toch in de remmen gaat, controle verliest over het stuur en na wat slingeren in de gracht beland? Op dat moment zijn tractor en ikzelf al een stuk verder en misschien al uit het zicht... Vanaf welk moment kan je van vluchtmisdrijf beschuldigd worden?

Of om het "abstracter" te maken: als een bestuurder in jouw "buurt" een ongeluk heeft en jij bent niet de oorzaak van het ongeluk (en hebt zelf ook geen schade), ben je dan nog betrokken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen

#13 , 20 aug 2015 14:34

Er kan maar sprake zijn van het ongeval als u weet dat uw voertuig oorzaak van , dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest.

Uw voertuig is betrokken bij het ongeval. De BMW haalde u in, uw voertuig speelde een rol bij wat er gebeurd is. Als u dat weet moet u ter plaatse blijven. Het zou kunnen zijn dat u versnelde toe de BMW u inhaalde. De verbalisanten moeten dit kunnen nagaan.

RoyalFlush
Topic Starter

#14 , 20 aug 2015 14:53

Lijkt me duidelijk... Nuja, was wel zo slim om dat incident mee te rekenen.

Wel verbazend hoe zeer verschillende maatschappijen andere zaken meerekenen als risicofactoren.

artemis

#15 , 20 aug 2015 15:45

Lijkt me duidelijk... Nuja, was wel zo slim om dat incident mee te rekenen.

Wel verbazend hoe zeer verschillende maatschappijen andere zaken meerekenen als risicofactoren.
Zelfs je woonplaats kan een rol spelen in de berekening van de premie.

Terug naar “Verkeersongevallen”