aanrijding parking/openbare weg + getekende verklaring

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

aanrijding parking/openbare weg + getekende verklaring

#1 , 12 jun 2015 08:59

Beste,

Mijn broer heeft afgelopen maandag een kleine aanrijding gehad met zijn wagen. Voor hem staat een andere wagen die de parking van een winkel wil afrijden. Die wagen staat echter een stuk op de fietsbaan/rijbaan en er komt een fietser aan op de fietsbaan. Dan doet die bestuurder een normale reactie en rijdt met zijn wagen een stuk achteruit, want hij hindert de fietser.

De bestuurder rijdt echter achteruit zonder in de spiegel te kijken en rijdt met zijn trekhaak tegen de voorbumper/grille van mijn broers wagen. Beiden stappen uit en bekijken de schade. Er is een buil/scheur in de voorbumper + de grille is gebarsten. Men besluit om dit te regelen zonder de verzekering. De dag erna komt de bestuurder tot bij ons aan huis samen met een vriend en de sfeer slaat onmiddellijk om. Zijn vriend heeft hem wat opgedraaid om de feiten te ontkennen/minimaliseren. Na enige discussie tekent de bestuurder het volgende:

“Ik ondergetekende “naam aanrijder” geef toe op 8 juni 2015 omstreeks 16.30 tegen de wagen van ondergetekende “naam van mijn broer” te hebben gereden. “Naam van mijn broer” stond in stilstand. “naam aanrijder” deed een manoeuvre op de parking afrit van Okay te “gemeente””

De wagen werd ondertussen binnengebracht bij een carrosserie bedrijf en de schade werd geraamd op +-€400. Toen we dit doorbelden naar de aanrijder ontkende hij opnieuw de feiten. Na enige aandringen zou de bestuurder vanavond dan toch tot bij ons komen om de offerte te krijgen. Ik vrees echter dat we hem niet meer zullen zien…

Bij deze de vraag, als we de politie inschakelen en we tonen hen het getekende blad, dan hangt die persoon er toch sowieso aan veronderstel ik? Als we geen politie nodig hebben, zoveel te beter, maar ik vrees dat dit nog onze enige mogelijkheid is.

Iemand tips/ervaringen?
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 12 jun 2015 09:25

Als tegenpartij niet komt opdagen, is dat zijn probleem voor de gevolgen. €400 voor een voorbumper + grille dat is een peulschil.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#3 , 12 jun 2015 09:54

Waarmee je wil zeggen dat we waarschijnlijk 100% in ons recht zijn, daar de tegenpartij de bovenstaande verklaring heeft getekend?

Groeten

Reclame

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2015 09:59

Niets weerhoudt u om het alsnog aan uw verzekering aan te geven, zeker gezien u een getekende schuldverklaring heeft. De tegenpartij zal wel twee keer nadenken voor hij nog eens gaat dwarsliggen als er iets in der minne in zijn voordeel dient geregeld te worden.

Inazuma
Berichten: 9838
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 12 jun 2015 10:20

De bestuurder rijdt echter achteruit zonder in de spiegel te kijken en rijdt met zijn trekhaak tegen de voorbumper/grille van mijn broers wagen.
Maneuver door achteruit te rijden, dus in fout ...
Men besluit om dit te regelen zonder de verzekering.
Mensen moeten eens dringend beseffen dat ze daar beter mee op houden ...
Je bent verzekerd, maak er gebruik van.

Identificatiegegevens uitwisselen
Europees aanrijdingsformulier invullen, enkel tekenen indien akkoord
Discussie : politie bellen of als ze niet kunnen komen, nadien langs politie gaan voor aangifte

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /229-art52" onclick="window.open(this.href);return false;
Na enige discussie tekent de bestuurder het volgende:

“Ik ondergetekende “naam aanrijder” geef toe op 8 juni 2015 omstreeks 16.30 tegen de wagen van ondergetekende “naam van mijn broer” te hebben gereden. “Naam van mijn broer” stond in stilstand. “naam aanrijder” deed een manoeuvre op de parking afrit van Okay te “gemeente””
Mooi voor je broer, is feitelijke schuldbekentenis ...

Inazuma
Berichten: 9838
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 12 jun 2015 10:27

Niets weerhoudt u om het alsnog aan uw verzekering aan te geven, zeker gezien u een getekende schuldverklaring heeft. De tegenpartij zal wel twee keer nadenken voor hij nog eens gaat dwarsliggen als er iets in der minne in zijn voordeel dient geregeld te worden.
Vraag is of tegenpartij zelfs maar verzekerd is ...

Vraag om "regeling buiten verzekering om" komt doorgaans van
- onverzekerde bestuurders
- bestuurders met stevig schadeverleden / tarieffonds gevallen die feitelijk ongeschikt gebleken zijn om met een auto te rijden


NOOIT op dergelijke vraag ingaan, tenzij je miserie wil


Identificatie + verzekering vragen
Weigering : meteen politie bellen
Termen als "vermoedelijk onverzekerde bestuurder" (indien die geen geldig verzekeringspapier wil of kan geven) ; of "maakt aanstalten om door te rijden" werken als versnellers op interventie.

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#7 , 12 jun 2015 10:37

Mooi voor je broer, is feitelijke schuldbekentenis ...
Dag Inazuma,

volledig akkoord met uw uitleg. Echter is het mijn broer niet die schuldbekentenis doet, maar de aanrijder in dit geval :-)

Zoals je zegt is het inderdaad beter van onmiddellijk het Europees aanrijdingsformulier op te maken, echter geloof je soms nog in de goedheid van de mens en wil je het in de minne regelen.
Maar zoals vele keren zie je dus hoe de wereld echt in elkaar zit. Lesje geleerd dus !

Groeten

Inazuma
Berichten: 9838
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 12 jun 2015 19:46

Mooi voor je broer, is feitelijke schuldbekentenis [van de aanrijder] ...
Dag Inazuma,

volledig akkoord met uw uitleg. Echter is het mijn broer niet die schuldbekentenis doet, maar de aanrijder in dit geval :-)
Ja, dat was zo ook bedoeld 8_)

Sirkii
Berichten: 5458

#9 , 12 jun 2015 23:02

Mooi voor je broer, is feitelijke schuldbekentenis ...
Dag Inazuma,

volledig akkoord met uw uitleg. Echter is het mijn broer niet die schuldbekentenis doet, maar de aanrijder in dit geval :-)

Zoals je zegt is het inderdaad beter van onmiddellijk het Europees aanrijdingsformulier op te maken, echter geloof je soms nog in de goedheid van de mens en wil je het in de minne regelen.
Maar zoals vele keren zie je dus hoe de wereld echt in elkaar zit. Lesje geleerd dus !

Groeten
Het invullen van een aanrijdingsformulier sluit in der minne regeling niet uit: als de tegenpartij tegenpruttelt schakel je alsnog je verzekering in een week later. Als de tegenpartij het invullen weigert politie er bij halen.

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#10 , 13 jun 2015 14:14

De persoon die de auto van mijn broer aanreed is gisterenavond toch komen opdagen. Begon waarschijnlijk ook wel te snappen dat hij aan het kortste eind ging trekken. Aanrijdingsformulier werd ingevuld en zal dan verder afgehandeld worden.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Terug naar “Verkeersongevallen”