hmm... ik vind dit terug:
Gent 2 oktober 1984
Signalisatie door particulieren op hun private eigendom (i.c. een parkeerterrein van een warenhuis) aangebracht, kan geen wettige gevolgen teweegbrengen, doch het niet in acht nemen ervan betekent in hoofde van de bestuurder een ernstige onvoorzichtigheid. Men mag inderdaad verwachten van een normale voorzichtige gebruiker dat hij zich gedraagt conform deze signalisatie. Anders oordelen zou anarchie teweegbrengen op de parkeerterreinen.
En ik vind dan weer deze rechtspraak terug

:
"Een op privé-terrein gelegen parking van een warenhuis, die in principe aan de klanten voorbehouden is en waar geen enkele vorm van controle wordt uitgeoefend, is een openbare weg."
( Pol. Brussel, 10/2/1956, R.G.A.R, 1956, nr 7492; Cass. 1/10/73, Pas. 1974,I,93, Cass. 5/3/1980, Pas, 1980, I, 828 - de wegen van een parking zijn openbare wegen wanneer zij toegankelijk zijn voor alle weggebruikers)
"Een parking van een grootwarenhuis dat een reeks diensten aanbiedt waar iedereen terecht kan o.m. een pompstation, zelfbedieningsrestaurant, maakt deel uit van de openbare weg"
(Brussel, 29/6/1989, verkeersrecht, 90/68)
"Een parking van een grootwarenhuis dat zich uitstrekt over een enorme ruimte, vrij toegankelijk is voor het publiek en gebruikt kan worden door klanten van zowel het warenhuis, het benzinestation als het restaurant, is een openbare weg"
(Corr. Brussel, 5/3/1992, verkeersrecht, 93/90; Pol. Leuven, 18/01/1996, verkeersrecht, 96/109)
"De parking van het Shoppingcentrum Wijnegem is een openbare weg". (Pol. Antwerpen, 19/01/200, niet gepubliceerd)
Inderdaad. Op de site zélf, is trouwens in koeien van letters te lezen:
De informatie op deze pagina is gebaseerd op de vorige leermethode van Gratis Rijbewijs Online. Wil je de info volgens onze huidige leermethode, klik dan bovenaan deze pagina op THEORIE.
De info hier is dus sowieso al enigszins achterhaald. Naar mijn bescheiden mening, ging de auteur ook eningzins een gevaarlijke toer op. De termen
"openbare weg" en
"openbare plaats", vind je enkel terug in de boekjes waaruit jongeren hun theorie leren om hun rijbewijs te behalen. Maar een wettelijke bepaling terzake, bestaat er hierover niet.
We zullen het dus moeten stellen met hoe de rechtsspraak erover denkt. Dus als Cassatie idd. zelfs een parkeergebouw als openbare weg aanziet, waar de wegcode gewoon van toepassing is .....
Ik ga echt niet verder discussiëren over wat Cassatie al als een openbare weg aanzag ...
• Cass. 12/01/2010, T.Pol 2010, 58, met noot
Een parkeergebouw toegankelijk voor alle weggebruikers zonder onderscheid is een openbare weg:
Dan zie ik idd. voldoende redenen om te denken dat een rechter in zo'n parking wel degelijk een openbare weg kan zien.
De gevolgen van dergelijk arrest zouden wel eens groter kunnen uitpakken dan de heren/dames rechters zich nu kunnen voorstellen. Zoals eerder al gesteld, kan er bvb géén oldtimer gestald worden in afwachting dat de boorddocumenten in orde geraken. Andere (mogelijke) gevolgen: wie uit die parking gereden komt, komt niet meer uit een aanpalende eigendom maar uit een openbare weg, verbodsborden op de dwarsweg moeten herhaald worden, etc. Het is gewoonweg wachten tot er iemand de ballen aan z'n lijf heeft om dit arrest aan te grijpen en er z'n voordeel mee te doen in de rechtbank.